Böcker av Skalmaniter

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7208
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av sonderling » 27 maj 2024, 14:20

Ser intressant u. Jag kommer läsa den vad det lider. På vänt i högen på nattduksbordet ligger nu din bok om Warzawa upproret.

Sonderling

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1946
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Artur Szulc » 28 maj 2024, 21:01

Hans skrev:
26 maj 2024, 11:24
Grattis, eller vad man nu säger.
https://instytutpolski.pl/stockholm/202 ... tur-szulc/

Har du några recensioner av boken?

Sedan kan du säga till institutet att 'Judarna har vapen', inte bär.

MVH

Hans
Tvyärr Hans, har inte sett några recensioner ännu.

Jag har sagt till om titeln på min bok från 2013 :-)
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1669
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 6 juni 2024, 18:24

Min nya bok SOLUPPGÅNGENS LAND finns ny ute. Köp via hemsida:
https://www.pilum.nu/6-tema/israel/
Bilagor
reklamblad soluppgångens land.pdf
(100.04 KiB) Nerladdad 5 gång
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28895
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Hans » 6 juni 2024, 20:24

Intressant. Får du några recensioner kan du väl också dela.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11257
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av sveahk » 6 juni 2024, 22:13

Så dyker tidningen Arbetaren upp igen - jag använde deras arkiv under åren 1942 för mina forskningar - viewtopic.php?f=6&t=45402&start=30 - med samma chefredaktör som kämpade mot nazismen under andra världskriget...

"Soluppgångens land – tidningen Arbetaren och sionismen går igenom alla argument för och emot Israel i i vänstertidningen Arbetaren. Boken är baserad på samtliga Arbetarens artiklar om Israel från dess födelse 1948 och flera år in på femtiotalet. Den är baserad på åratals arbete och forskning på originalkällor.
Armas Sastamoinen hette Arbetarens ansvarige utgivare mellan 1941–1949. Han dömdes till böter pga artiklar som avslöjade nazistiska nätverk i Sverige under andra världskriget
...

Spännande! Lycka till med din bok Torbjörn!

Hans K

Användarvisningsbild
Rick von Sloneker
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 mars 2024, 19:32
Ort: Stockholm

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Rick von Sloneker » 14 juni 2024, 18:43

Bild

Ärade skalmaniter!

Förra veckan utkom min översättning av några texter skrivna av den amerikanske marinkårsgeneralen Smedley D. Butler (1881-1940).

För er som inte känner till honom kan jag berätta att han på sin tid var USA:s mest berömda militär. Han tjänstgjorde i ett tiotal krig mellan 1898 och 1931 och överhopades med medaljer för sin tapperhet. Men det som verkligen fick honom att sticka ut var att han på 1930-talet gjorde en helomvändning och blev en motståndare till krig och imperialism.

Butler var definitivt inte pacifist, men till slut kunde han inte hålla tillbaka sin ilska över att samtliga av de krig han hade deltagit i hade byggt på lögner. Hans insatser i länder som Honduras, Haiti och Nicaragua hade inte handlat om att befria förtryckta folk och sprida demokrati, som det officiellt hetat, utan om att trygga vinsterna för bolagsjättar som United Fruit och National City Bank. "Jag har sett hundratals pojkar från USA:s gårdar och städer dö i centralamerikanska länder bara för att försvara våra storföretags investeringar", berättade han till exempel för nyhetsbyrån United Press i februari 1932.

Butler turnerade landet runt och talade till miljontals amerikaner i depressionstidens USA, och 1935 gav han ut sin mest berömda skrift War is a racket, en kort men frän attack mot krigsprofitering i allmänhet och USA:s deltagande i första världskriget i synnerhet.

Butler är även känd för att ha avslöjat en numera bortglömd komplott mot president Franklin D. Roosevelt vid 30-talets mitt. Eftersom Butler var enormt populär bland USA:s krigsveteraner försökte ett gäng mäktiga affärsmän värva honom till att leda en halv miljon veteraner i en "marsch mot Washington", inte helt olik den marsch mot Rom de italienska fascisterna hade genomfört 1922. Butler angav dock konspiratörerna inför den så kallade specialkommittén för oamerikansk aktivitet 1934.

Allt detta och mer kan man läsa om i denna utgåva, som även innehåller en längre introduktion och rikligt med noter. Boken kan beställas hos Bokus, Bokon (endast ebok), Adlibris eller direkt från förlaget. Genom att klicka på den sistnämnda länken kan man även provläsa bokens början.
Oderint dum metuant.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1669
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 15 juni 2024, 17:11

sveahk skrev:
6 juni 2024, 22:13
Spännande! Lycka till med din bok Torbjörn!
Hans K
Mer än vänligt, herr Sveak.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1669
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 15 juni 2024, 17:12

Hans skrev:
6 juni 2024, 20:24
Intressant. Får du några recensioner kan du väl också dela.
MVH
Hans
Vad sägs om ett friex, så kan du tala om den på lämplig sida modern historia mellanöstern?
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28895
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Hans » 15 juni 2024, 23:17

Nog skall jag kunna hosta upp en liten slant men då vill jag ha den signerad.

PM'a mig kostnad med porto till EU.

Någon rad skall jag nog klämma ur mig. Hans S i Schweiz misstänker jag är också inte helt ointresserad.

MVH

Hans

Skriv svar