Började läsa: Tyskdagbok 1945-46 av Vladimir Gelfand. Intressant att få ett ryskt perspektiv då de oftast framstår som en brun hord i VK2 böcker.
En sak jag undrade över är beskrivningen av Tyska kvinnobataljoner? Ja att man läst om enstaka kvinnor som med vapen i hand försvarat tredje riket eller mera sitt liv. Men hela bataljoner? Detta utspelar vid Kustrin -45 så jag undrar om det inte handlar om civila som är uppblandade med militärer i utrbrytningsförsök?
Gelfand är annars en känslig typ som gärna vill läsa dikter för tjejer än att gå rakt på sak. Och vid det första mötet med en fraulein undrar han förskräckt om hon har en slemmig snigel mellan benen...

.Han har också problem med de intriger som pågår i förbandet, det är som en vanligt arbetsplats i en Svensk kommun ungefär. Fast med fördelen att antagonisterna stupar vid fronten........
Men jag stoppar vid juli -45 så länge för...
.....tråden om Vietnam-krigets slut 40 år, fick mig att hoppa till den konflikten ögona böj. (Jag känner mig tämligen mätt på VK2 endå)
Och jag börjar med Michael Maclears bok The ten thousand day war. denna har jag fått rekomenderad som den bästa boken om Vietnam-kriget. Den börjar 30 april 1945 och slutar 30 april 1975. Och den har redan levererat ett flertal: Å fan?!
Sonderling