Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 6 januari 2013, 11:10

Gerhard Boldt, Hitlers sista dagar.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 januari 2013, 18:21

Fasen vad du läser böcker hexmaster.

Själv läser jag nu Knut Haukelids bok Skis against the atom, eller som min pocket version från 1974 heter: Attack on Telemark. Men det är samma bok.
Den handlar om attacken mot tungvatten verket i Rjukan.
Fast jag blir mest intresserad av vedermödorna på fjället och de kulinariska survivaltipsen, för vad sägs om: Gröt av renlav och havregryn, Innehållet i renmagsäck som stekes i panna.
Hittade boken i farsan bibliotek och jag tror han var mest intresserad av att de rör sig i samma trakter som mina förfäder bodde i innan de utvandrade till USA. Vi var där en gång så jag vet precis hur Hardanger vidda ser ut.

Sonderling

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 15 januari 2013, 09:00

"Snö - en renskötare berättar" av Yngve Ryd (nyutgåva då första upplagan är slutsåld sedan länge). Renskötaren Johan Rassa berättar om den äldre generationen av renskötare som skidade (eller skidrade, som det heter i boken) efter renarna, bodde i kåta osv. Det var innan snöskoter, lastbilar och kraftfoder till renarna... Mycket intressant och det är återigen tydligt att människan skapar ord för de begrepp som man behöver - samernas överlevnad kunde bero på snöns beskaffenhet och då såg man till att kunna prata om det.

En intressant sak var dock bokens kapitel om is på sjöar och vattendrag. Då jag åker mycket långfärdsskridsko är det tydligt att just långfärdsåkare under de drygt 100 år som sporten varit aktiv och levande har skapat ett rikt och eget språk om isens beskaffenhet, rentav mer nyanserat och varierat än vad samerna hade om is. Envar sin egen sociolektskapare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 januari 2013, 09:23

Yngve Ryd producerade några sådana böcker, sedan han omsorgsfullt destillerat gamla lappgubbar på deras väldiga kunskaper inom olika områden. Fantastisk läsning. Men nu får andra se till att skriva dem. :-|

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 15 januari 2013, 11:24

Nämenvafan, har han gått och dött? Då blev har inte gammal. 2012 var inte ett bra år för mina favoritförfattare - Reginald Hill, John Keegan och Ray Bradbury är alla avlidna under året. :(

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 18 januari 2013, 15:19

Jag tänkte att ärade publikum skulle få tala om för mig vilken bok jag ska läsa härnäst. Jag gick nämligen på stadens gator som en vanlig man idag och passade då på att smita in hos den lokale boksmugglaren och lämnade densamme med ett par intressanta böcker:
Slutet. Hitlers Tyskland 1944-1945 av Ian Kershaw,
Att bo granne med ondskan. Sveriges förhållande till nazismen, Nazityskland och Förintelsen av Klas Åmark.

Bägge böckerna lockar lika mycket så jag kan inte bestämma mig för vilken jag ska börja med.

Edit: jag köpte också en billig pocketutgåva av Hobbiten för att kunna läsa om den nu när jag sett filmen. Jag skulle ju kunna börja med den och på så sätt dra ut på den lidelsefulla njutningen av valets ångest :D
Det verkar nämligen som någon klåfingring Säcksta-bagger varit här och norpat mitt förra exemplar av boken. Lite synd, för den här utgåvan är översatt av Erik Andersson.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 januari 2013, 19:45

Åsa Erlandson, Skit i mössan -- den faktagranskade jag en gång i tiden, men tyckte det var dags för en omläsning.

Charles Darwin, Origin of Species -- att ha den oläst går helt enkelt inte för sig.
sonderling skrev:Fasen vad du läser böcker hexmaster.
Vad har man livet till? :-)

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 20 januari 2013, 23:38

Den banala ondskan av Hannah Arendt.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem

Inlägg av Dag den vise » 2 februari 2013, 16:15

Aleister Crowley and Western Esotericism av Henrik Bogdan och Martin P. Starr.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 februari 2013, 07:17

Kommando av James Lucas
Om de olika tyska special trupperna.

Och Den ofrivillige soldaten av Leopold Brunner.
Vissa händelser nämndes i sonen Ernst Brunners bok Vallmobadet som jag läste för ett par år sedan.

Sonderling

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem

Inlägg av Nimrod-S » 4 februari 2013, 23:19

Jag läste Tysk höst av Stig Dagerman.
En mycket bra beskrivning över det fruktansvärda lidandet hos många av det tyska folket efter kriget.
Barnfamiljer som bodde i källare, för husen fanns inte kvar, och vadade omkring i decimeterhögt vatten.
Gamla nazister som köpte judiska vittnen som vittnade hur snälla dom hade varit mot judar.
Bayrarna som inte ville ha kvar de tyskar som flytt norra tyskland, utan skickade tillbaka dom till nordtysklands sönderbombade städer där varken fanns mat eller bostad.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 februari 2013, 02:41

"Tysk höst" är fantastisk läsning, med tanke på att Dagerman var bara 23 år när han skrev reportagen.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 5 februari 2013, 12:27

Köpte Tysk höst förrra året, men den försvann i gömmorna. Nu letar jag upp den...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 12 februari 2013, 21:20

Ja leta upp den Valdemar, den är bra.

Har nu läst Fångad av hakkorset av Bruno Manz
Har lärt mig ett nytt ord som också förekom i Brunners bok. Barras, ett öknamn för WH.
En tidigare läsare här ondgjorde sig över Manz ogenerade hyllning till USA och jo eller ja jag kommer närmast och tänka på en nykter alkolist som jämt ska tjata om hur bra det är att leva nyktert.(eller nyfrälst vegetarian eller nybliven icke rökare eller...) Om ni förstår vad jag menar. Det är kanske samma process?
Kom också på att boken är mer en redogörelse för hur det var att leva i ett Nazistisk Tyskland än en soldat skildring.

och Svenskar i Strid av Anders Carlen och Mattias Falk
Snabbt läst och intressant. Bara en grej stör mig, i Ödmans skildring av Vietnam-kriget så talas det om rävgryt? Det måste vara översatt från Foxhole, men tänker jag; finns det ingen svensk militär beteckning för ett enmansvärn av detta slag?

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 februari 2013, 23:28

"Down and Out in Paris and London" av George Orwell.

Skriv svar