Heraldik

Användarvisningsbild
jb
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 april 2003, 12:49
Ort: Arvika

Inlägg av jb » 29 augusti 2003, 00:38

Här kommer vapenskölden från Hjärne-släkten som jag härrör från.

Bild

Mer om ätten står det om man söker på "Hjärne" här.

Användarvisningsbild
jb
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 april 2003, 12:49
Ort: Arvika

Inlägg av jb » 29 augusti 2003, 00:44

Mörner skrev:Vapensköld? Javisst! Är själv inte så hyper på heraldik så det skulle vara trevligt om någon skulle kunna hjälpa mig med tydning med min egen sköld osv... Känner själv till "reglerna" med den grevliga kronan o liknande, berättigad i mitt fall, men finns det andra småsaker som bör observeras och är av intresse? Märket i mitten är själva släktmärket som alla förgreningar inom Mörner samlar sig under, de tre eklöven... Men den större versionen är för den Grevliga ätten Mörner af Morlanda, den sista kvarvarande i Sverige. Mörner Af Tuna dog ut i slutet av 1800-talet. Men i Tyskland finns fortfarrande släkten Von Mörner.
Ser att din släkt har låångt förflutet när jag läser följande:

"Adlig ätt från Brandenburg, omtalad första gången med riddaren Henning Morner 1298."

Intressant! :-)

Kan ju passa på att fråga vilken den äldsta vapenskölden är i Sverige?

Mörner
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juni 2003, 00:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Mörner » 29 augusti 2003, 15:53

Japp, släkten härstammar från Brandenburg. Till Sverige kom riddar-mörnarna på 1500-talet för att driva in en skuld från en svensk köpman. Men fick inga pengar så de stannade kvar här och försökte få hjälp av konungen. Efter några år dog köpmannen men Mörner hade inte fått några pengar, då fick vi helt enkelt överta alla köpmannens säten och slott. Så kom vi hit. Adlades i Sverige på 1600-talet och splittrades till en friherrlig och en grevlig gren. Aktiva i alla svenska krig sen dess. Men visst finns det tysk-adlade släktingar kvar i Tyskland.... Även fast de flesta kom hit efter kriget, mest för att slippa ryssen. Totalt finns det tre huvudgrenar, och inom dessa tre mindre grenar...

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 augusti 2003, 18:30

Det finns en krog som heter överste Mörner i Linköping. Mest framstående personen i släkten?

/Forsberg

Mörner
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juni 2003, 00:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Mörner » 31 augusti 2003, 23:44

Hehe, har under en bilresa faktiskt sett den krogen... Ingen aning vem just "överste Mörner" är/var. Kan i princip vara vem som helst då de flesta mörnrare gjort sig en karriär inom det militära...

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 september 2003, 00:28

Jag har frågat en god vän som kan mycket om Heraldik om hjälp att tyda din sköld samt ge dig (mig) den rätta blasoneringen. Främst av skölden med de tre eklöven ("centerskölden") samt lite om släktvapnen i den stora skölden osv -varför den ser ut så som den gör o.s.v.

Han är upptagen för det mesta men ska svara i mån av tid så återkommer jag :) Men jag (han) lovar ingenting.

/B
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 september 2003, 00:34

En sköld som jag skulle vilja registrera för egen del, vet inte hur det är med hjälmen? men den är ju inte öppen! Får en vanlig svensson ha hjälm över huvudtaget? De öppna är ju adliga.

Bilden är en dålig scanning av en dålig teckning men vi har här;

"Sable, a chevron engrailed between two mullets of four points
and a tree argent", eller på svenska: På en svart sköld, en medelst
karvsnitt avdelad sparre åtföljd i stammen av ett träd och i ginstammen av
två fyruddiga stjärnor. (Som synes är den engelska blasoneringen betydligt
mer kortfattad).


Två intressanta länkar? http://www2.kumc.edu/itc/staff/rknight/heraldry.htm
Modar's Heraldry Page är ett av de bästa ställena att börja på.
Massor av intressanta länkar att spilla tid på. Rekommenderas varmt

http://www.pipcom.com/~thule/heraldry/
Tempus Peregrinators heraldiksida, med bilder på heraldiska figurer

/B
Bilagor
Axel sköld.jpg
Axel sköld.jpg (5.47 KiB) Visad 1178 gånger

Mörner
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juni 2003, 00:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Mörner » 1 september 2003, 17:19

Tackar på förhand.... :D

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 september 2003, 19:50

Det gick undan.... misstänkte nästan det för min väns stora passion är heraldik, så trots ett fullt schema svarade han snabbt som bara den.
Hoppas det är till någon hjälp;
Sven Norén skrev:Tid och lust till heraldik har jag väl alltid....

Nu skall vi se här... kvadrerad sköld med familjevapnet i en hjärtsköld,
tre hjälmar och grevliga kronor... jo nog är det ett grevligt vapen alltid.
Vapnet i hjärtskölden torde beskrivas: "På gyllene fält, en stock bjälkvis
och uppväxande därifrån trenne blad, allt i sina naturliga färger."
(Naturlig färg för en stock är förstås barkbrun, och grön för blad.)

Det var vanligt i Sverige att markera upphöjning till friherrlig eller
grevlig status genom en vapenförbättring. Oftast bestod denna i att man
lade ursprungsvapnet som en hjärtsköld på en större, flerdelad, sköld.
Bilderna på denna större sköld hade ofta något samband med de landområden
man ägde eller med anledningen till upphöjandet. Olika grenar av en släkt
kunde ha olika bilder på den stora skölden.

Antalet hjälmar på skölden beror på rangen: grevar får ha tre, friherrar
två, och obetitlad adel en hjälm. Utseendet på kronan bestäms också av
rangen. Mer om detta kan man läsa i till exempel Jan Ranekes bok "Svensk
Adelsheraldik". Den lär finnas på bättre bibliotek, på referensavdelningen
under Ky: historiska hjälpvetenskaper. Där finns nog fler intressanta
böcker också.

Annars finns ju alltid webben. Svenska Heraldiska Föreningen är en bra
plats att starta på: http://www.heraldik.se/

Vad gäller _varför_ skölden ser ut som den gör, och släkthistorier et
cetera, har jag faktiskt ingen aning. Förmodligen har din bekant tillgång
till bättre källor i form av släktkrönikor och liknande.

SvenN.
MVH
Björn

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 9618
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 2 september 2003, 13:14

UrsusRex skrev:En sköld som jag skulle vilja registrera för egen del, vet inte hur det är med hjälmen? men den är ju inte öppen! Får en vanlig svensson ha hjälm över huvudtaget? De öppna är ju adliga.

Bilden är en dålig scanning av en dålig teckning men vi har här;

"Sable, a chevron engrailed between two mullets of four points
and a tree argent", eller på svenska: På en svart sköld, en medelst
karvsnitt avdelad sparre åtföljd i stammen av ett träd och i ginstammen av
två fyruddiga stjärnor. (Som synes är den engelska blasoneringen betydligt
mer kortfattad). /B
Visst får en "vanlig svensson" använda hjälm, dock ej med adliga kronor. Till hjälmen skall också en hjälmprydnad fogas. I ditt fall föreslår jag att du använder trädet som en sådan.

Mvh, Marcus K. alias tyskaorden

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 2 september 2003, 13:41

tyskaorden
Tack! :D Jag sa ju att jag skulle skicka min sköld till dig så snart jag fått till en bättre bild men detta har uppenberligen inte hänt ännu. Nu ligger min mamma dessutom på Intensiven med bruten nacke så det lär nog dröja.

Men tack för hjälpen

/B

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 9618
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 2 september 2003, 20:44

UrsusRex skrev:tyskaorden
Tack! :D Jag sa ju att jag skulle skicka min sköld till dig så snart jag fått till en bättre bild men detta har uppenberligen inte hänt ännu. Nu ligger min mamma dessutom på Intensiven med bruten nacke så det lär nog dröja.

Men tack för hjälpen

/B
Ok det är lungt, sicka en bild till mig före 15 mars nästa år så kan ditt vapen komma med i Vapenbilden, där vi försöker att presentera alla nyantagna vapen i Sverige.

Tråkigt med din mor, hoppas hon kryar på sig.

//Tyskaorden

Mörner
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juni 2003, 00:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Mörner » 2 september 2003, 22:14

*Bockar och Bugar* :D

Skriv svar