
Mer om ätten står det om man söker på "Hjärne" här.

Ser att din släkt har låångt förflutet när jag läser följande:Mörner skrev:Vapensköld? Javisst! Är själv inte så hyper på heraldik så det skulle vara trevligt om någon skulle kunna hjälpa mig med tydning med min egen sköld osv... Känner själv till "reglerna" med den grevliga kronan o liknande, berättigad i mitt fall, men finns det andra småsaker som bör observeras och är av intresse? Märket i mitten är själva släktmärket som alla förgreningar inom Mörner samlar sig under, de tre eklöven... Men den större versionen är för den Grevliga ätten Mörner af Morlanda, den sista kvarvarande i Sverige. Mörner Af Tuna dog ut i slutet av 1800-talet. Men i Tyskland finns fortfarrande släkten Von Mörner.
MVHSven Norén skrev:Tid och lust till heraldik har jag väl alltid....
Nu skall vi se här... kvadrerad sköld med familjevapnet i en hjärtsköld,
tre hjälmar och grevliga kronor... jo nog är det ett grevligt vapen alltid.
Vapnet i hjärtskölden torde beskrivas: "På gyllene fält, en stock bjälkvis
och uppväxande därifrån trenne blad, allt i sina naturliga färger."
(Naturlig färg för en stock är förstås barkbrun, och grön för blad.)
Det var vanligt i Sverige att markera upphöjning till friherrlig eller
grevlig status genom en vapenförbättring. Oftast bestod denna i att man
lade ursprungsvapnet som en hjärtsköld på en större, flerdelad, sköld.
Bilderna på denna större sköld hade ofta något samband med de landområden
man ägde eller med anledningen till upphöjandet. Olika grenar av en släkt
kunde ha olika bilder på den stora skölden.
Antalet hjälmar på skölden beror på rangen: grevar får ha tre, friherrar
två, och obetitlad adel en hjälm. Utseendet på kronan bestäms också av
rangen. Mer om detta kan man läsa i till exempel Jan Ranekes bok "Svensk
Adelsheraldik". Den lär finnas på bättre bibliotek, på referensavdelningen
under Ky: historiska hjälpvetenskaper. Där finns nog fler intressanta
böcker också.
Annars finns ju alltid webben. Svenska Heraldiska Föreningen är en bra
plats att starta på: http://www.heraldik.se/
Vad gäller _varför_ skölden ser ut som den gör, och släkthistorier et
cetera, har jag faktiskt ingen aning. Förmodligen har din bekant tillgång
till bättre källor i form av släktkrönikor och liknande.
SvenN.
Visst får en "vanlig svensson" använda hjälm, dock ej med adliga kronor. Till hjälmen skall också en hjälmprydnad fogas. I ditt fall föreslår jag att du använder trädet som en sådan.UrsusRex skrev:En sköld som jag skulle vilja registrera för egen del, vet inte hur det är med hjälmen? men den är ju inte öppen! Får en vanlig svensson ha hjälm över huvudtaget? De öppna är ju adliga.
Bilden är en dålig scanning av en dålig teckning men vi har här;
"Sable, a chevron engrailed between two mullets of four points
and a tree argent", eller på svenska: På en svart sköld, en medelst
karvsnitt avdelad sparre åtföljd i stammen av ett träd och i ginstammen av
två fyruddiga stjärnor. (Som synes är den engelska blasoneringen betydligt
mer kortfattad). /B
Ok det är lungt, sicka en bild till mig före 15 mars nästa år så kan ditt vapen komma med i Vapenbilden, där vi försöker att presentera alla nyantagna vapen i Sverige.UrsusRex skrev:tyskaorden
Tack!Jag sa ju att jag skulle skicka min sköld till dig så snart jag fått till en bättre bild men detta har uppenberligen inte hänt ännu. Nu ligger min mamma dessutom på Intensiven med bruten nacke så det lär nog dröja.
Men tack för hjälpen
/B