Tankar om kartor och symboler i Militärhistoriska böcker

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 10 februari 2006, 19:01

Angående kartor är ju smaken som baken.

För mig är placeringen av kartor viktig. De ska placeras i anslutning till striden/striderna som beskrivs. I en del böcker placeras de antingen längst fram eller längst bak, vilket får mig att tappa rytm i läsandet.

En karta får heller inte vara för "grötig". Förbandstecken, benämningar måste finnas med, men utöver det ska den vanliga texten tillhandahålla informationen.
Dessutom skall man aldrig slänga in en karta bara för sakens skull. Skälet måste vara gott nog, annars blir det bara utfyllnad.
Sant, men den gränsen är hårfin. I vissa fall är det befogat att skildra anfallsmönster så detaljerat som möjligt, i andra inte.

Någon allmängiltig regel som kan tillämpas finns inte. Det är upp till författaren och förlaget.

Artur

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Re: Som förläggare håller jag inte med Tamelander

Inlägg av Wellington » 10 februari 2006, 19:49

Andreas Leandoer skrev:det är faktiskt så att det förlag och de förläggare som betalar en grafiker timpeng snarare än fast pris, bör undersöka sina huvuden....

Det går att köpa kartproduktion baserad på pris/karta, så priset kan inte vara skäl till varför kartor inte är med. Snarare oförstånd eller bristande intresse. Dessutom skall man aldrig slänga in en karta bara för sakens skull. Skälet måste vara gott nog, annars blir det bara utfyllnad.

Det mpderna förlaget se till att läsaren får den information läsaren behöver för att tillgodogöra sig texten.

Andreas Leandoer
Förläggare
http://www.leforlag.se
Andreas, jag var nog otydlig i mitt inlägg ovan. Jag menade inte att förlagen anlitar utomstående grafiker på timbasis. När jag talade om tid rörde det min egen tid och avvägningen karta/text.

Inte heller har jag annat än vaga hum om hur förlagen och de utomstående entrepenörerna gör upp. När jag gjorde kartor till Slaget om Västeuropa betalade förlaget mig en summa för detta. Den var så pass ansenlig att om upplagan hade varit liten, 2000-3000 böcker eller så, så vore det ofrånkomligt att samma summa fått inverkan på F-priset. Och då utgår jag ifrån att en riktig grafiker, till skillnad från en trial-and-error-klant som jag, dessutom skulle ha fått mer betalt. Nu absorberades kostnaden dock av den senare betydligt större upplagan.

Detta är min enda erfarenhet av en ersättning för ett dylikt arbete, så jag kan inte gå i strid med dig om du anser att det finns vägar att få folk att arbeta mot en lägre betalning.

Nästa gång jag är på LundeQ i Uppsala ska jag ta mig en titt på era böcker. Det ska bli intressant att se hur ni disponerat kartmaterialet.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 10 februari 2006, 21:05

stanislav skrev:Angående kartor är ju smaken som baken.

För mig är placeringen av kartor viktig. De ska placeras i anslutning till striden/striderna som beskrivs. I en del böcker placeras de antingen längst fram eller längst bak, vilket får mig att tappa rytm i läsandet.

En karta får heller inte vara för "grötig". Förbandstecken, benämningar måste finnas med, men utöver det ska den vanliga texten tillhandahålla informationen.
Dessutom skall man aldrig slänga in en karta bara för sakens skull. Skälet måste vara gott nog, annars blir det bara utfyllnad.
Sant, men den gränsen är hårfin. I vissa fall är det befogat att skildra anfallsmönster så detaljerat som möjligt, i andra inte.

Någon allmängiltig regel som kan tillämpas finns inte. Det är upp till författaren och förlaget.

Artur
Håller med om att placeringen kan vara avgörande. Många gånger räcker det med att kartan sitter någonstans i början av till exempel ett kapitel, och tjänstgör sedan som en referens till den text som följer. Andra gånger kan en karta avslöja sådant som läsaren ännu inte fått veta i texten om den kommer för tidigt. Det gillar jag inte, därför försöker jag i görligaste mån väga nyttan av förkunskap mot vådan av att avslöja "handlingen" i förtid. Detta har ju främst betydelse när man beskriver ett tajt händelseförlopp som innehåller en del spänningsmoment och saknar betydelse vid olika resonemang och analyser. I Bismarck stötte jag till exempel på detta problem. De flesta visste ju att Hood skulle sänkas, men det var inte lika säkert att alla visste hur plötsligt det skedde. Därför var det en avvägning var kartan, som beskrev hela förloppet, skulle placeras. Vi har alltid försökt tänka på dessa placeringar. Enda undantaget är nog Havets vargar, där merparten av kartorna inte hade någon direkt koppling till specifika kapitel och en översikt var bättre.

Vad gäller grötigheten är jag mer tveksam. Någonting jag inte gillar är vita partier på kartan, där det i själva verket finns orter och dylikt. Jag vill nog att så mycket som möjligt ska vara med, på gränsen till att det blir svårt att hitta enskilda saker. Nu beror det ju helt och hållet på vad kartan föreställer, givetvis. :)

Andreas Leandoer
Utsparkad

Inlägg av Andreas Leandoer » 10 februari 2006, 21:23

Mikael,

Akdrig låta författaren göra kartan. Du skulle väl inte låta kocken slakta grisen?? Rätt uppgift till rätt person.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 10 februari 2006, 21:31

Andreas Leandoer skrev:Mikael,

Akdrig låta författaren göra kartan. Du skulle väl inte låta kocken slakta grisen?? Rätt uppgift till rätt person.
Jaha. Då låter vi det bli punkt för denna diskussion.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 10 februari 2006, 22:08

Enda undantaget är nog Havets vargar, där merparten av kartorna inte hade någon direkt koppling till specifika kapitel och en översikt var bättre.
Jo, när jag tittade i boken Havets vargar såg jag att kartorna hade placerats i början. Men i den boken är det, som du själv skriver, helt befogat.
Detta har ju främst betydelse när man beskriver ett tajt händelseförlopp som innehåller en del spänningsmoment och saknar betydelse vid olika resonemang och analyser.
Håller med! I vissa fall är anfallsmönstren så avgörande att det krävs en karta för varje dag, eller kanske, i vissa fall, varje timme.
Vad gäller grötigheten är jag mer tveksam. Någonting jag inte gillar är vita partier på kartan, där det i själva verket finns orter och dylikt. Jag vill nog att så mycket som möjligt ska vara med, på gränsen till att det blir svårt att hitta enskilda saker. Nu beror det ju helt och hållet på vad kartan föreställer, givetvis. Smile
Jo, men vad jag menade var att det inte ska vara för mycket "förklaringar" eller förtydliganden på själva kartan. Annars ska så många orter, floder, höjdskillnader, om det är nödvändigt, vara med. I vissa böcker har jag sett att siffor, datum, olika frontlinjer för olika dagar har satts ut, då blir det för "grötigt". Är det olika frontlinjer, varför inte bara ha exempelvis fyra olika, mindre kartor?
Akdrig låta författaren göra kartan. Du skulle väl inte låta kocken slakta grisen?? Rätt uppgift till rätt person
.

Varför inte?

Jag kan förstå det av rent arbetsekonomiska skäl. Till en kommande bok kommer jag och min författarkollega att få göra grovjobbet, ett grundmaterial till varenda karta, som i sin tur kommer att "ritas" av en grafiker. Dock är ingen av oss bra på att de program som krävs för att göra snygga kartor. Visst, programmen i sig kanske är lätta att lära sig, men just nu känns inte det som en prioritering, när förlaget redan har gjort klart att andra ska göra dem. Inför kommande böcker ser jag inga som helst problem med att göra egna kartor.

Men som i Michaels fall förstår jag inte varför han inte skulle kunna göra sina egna kartor. De är ju hur proffsiga som helst.

Det är trots allt alltid från författaren som grafikern får sitt material, eller rättare sagt, det är alltid författaren som avgör vad som är viktigt på en karta, eftersom att det är han/hon som vet vad kartan ska illustrera.

Andreas Leandoer
Utsparkad

Inlägg av Andreas Leandoer » 10 februari 2006, 22:34

Stanislav, inse följande fort för att underlätta saker, du svarar utifrån ditt perspektiv, Mikael utifrån sitt och jag utifrån mitt. Jag respekterar att du använder ditt perspektiv, så respektar du mitt, OK??
Och som förläggare låter jag inte en författare göra kartan, det blir inte bra. Eller snarare, det blir inte tillräckligt bra. Jag har sett Mikaels kartor, de är säkert bra, för honom. Jag skulle lagt ut det på ett proffs. Kostar ja, men smakar det så...

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 10 februari 2006, 22:44

Stanislav, inse följande fort för att underlätta saker, du svarar utifrån ditt perspektiv, Mikael utifrån sitt och jag utifrån mitt. Jag respekterar att du använder ditt perspektiv, så respektar du mitt, OK??
Visst!

Jag trodde i min enfald att detta var ett diskussionsforum, i vilket man utbyter perspektiv.

Nu har jag insett fort var du står.

Och Michaels kartor är bra, inte bara för honom utan för alla som köper hans böcker.

Artur

Andreas Leandoer
Utsparkad

Inlägg av Andreas Leandoer » 10 februari 2006, 22:54

Ja det var just det jag poängterade med mitt svar.......tydligen inte helt uppenbart. Du har ditt perspektiv, jag har mitt. Jag ifrågasätter inte ditt, varför skall du då ifrågasätta mitt?

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 10 februari 2006, 23:09

Kod: Markera allt

Jag ifrågasätter inte ditt, varför skall du då ifrågasätta mitt?
Men jag har inte ifrågasatt ditt perspektiv?

Min fråga gällde varför du ansåg att författare inte ska göra sina egna kartor.

Du har svarat att du hellre lägger ut det på ett proffs.

Ok, säger jag då!

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 10 februari 2006, 23:10

Andreas Leandoer skrev:Ja det var just det jag poängterade med mitt svar.......tydligen inte helt uppenbart. Du har ditt perspektiv, jag har mitt. Jag ifrågasätter inte ditt, varför skall du då ifrågasätta mitt?
I ett ett forum där man diskuterar historia skall man nog få ifrågasätta perspektiv och diskutera öppet och vänligt, åtminstone här på nätet och på Skalman. Vi är många som tror att det bär vårt vetande framåt.

Hälsningar
Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 10 gånger.

Andreas Leandoer
Utsparkad

Inlägg av Andreas Leandoer » 10 februari 2006, 23:25

OK. Då kör vi. Författare skall göra det de är bäst på, skriva. som förjäggare kan det vara ren pest när författaren skall visa hur bra han eller hon är på att göra kartor. Låt ett proffs göra det. Det kostar ja, men det blir automatiskt bättre.

Jag skulle gärna skriva böcker om balla stridsvagnar byggda i Prag 1944, men jag tillräckligt smart att inse mina begränsningar. Jag betalar en författare istället, han skriver, kartografen gör kartan o jag ger ut hela kalaset.

Förläggaren

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 10 februari 2006, 23:57

Andreas Leandoer skrev:OK. Då kör vi. Författare skall göra det de är bäst på, skriva. som förjäggare kan det vara ren pest när författaren skall visa hur bra han eller hon är på att göra kartor. Låt ett proffs göra det. Det kostar ja, men det blir automatiskt bättre.
Du drar med andra ord alla författare över en kam och anser det vara oundvikligt att någon som skrivit en bok är värdelös på att göra kartor? Om nu författaren mot dina förväntningar är bra på att göra kartor, låter du ändå en grafiker göra jobbet som en ren principsak?

Likt stanislav tycker jag att Michaels kartor tillhör den absoluta toppen bland de kartor som finns i den militärhistoriska facklitteratur jag läst.

/Johan

Andreas Leandoer
Utsparkad

Inlägg av Andreas Leandoer » 11 februari 2006, 00:11

Av ren princip ja. Samt av den orsaken att författaren inte är lika bra som en grafiker på kartor. Och nej, jag tycker inte Tamelanders kartor är lika bra som kartor gjorda av en kartograf. Uppriktigt sagt tycker jag att det är en skymf mot kartografer eller grafiker att låta oss dödliga göra deras jobb....LOL Sanning är att kartor gör en kartograf bäst, det är hans jobb.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 11 februari 2006, 00:33

Andreas Leandoer skrev: Och nej, jag tycker inte Tamelanders kartor är lika bra som kartor gjorda av en kartograf. Uppriktigt sagt tycker jag att det är en skymf mot kartografer eller grafiker att låta oss dödliga göra deras jobb....LOL Sanning är att kartor gör en kartograf bäst, det är hans jobb.
Fast om man ska använda dina resonemang så är det väl främst kundens (d v s min och stanislavs) åsikt om vilka kartor som är bra och dåliga som är relevant, och inte din? Eftersom det är vi som köper böckerna.

/Johan

Skriv svar