Vad läser du just nu?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Re: Vad läser du just nu?
Ospreys Essentiel History Iran - Iraqwar 1980-88 och The Gulf war
Sonderling
Sonderling
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Korrektur på ett par kapitel till en populärt hållen bok om arkeologi - ekologi som en kollega är involverad i.
Räknas korrektur också, ja, varför skulle det inte det ... Fick en bunt på 460 A4 (dubbelt avstånd, men dubbelsidiga) med det som i höst skall bli Fler faktoider. Första omgången är ändå långt behagligare än tredje.
Men kärt besvär, såklart. 
Ellis M. Zacharias, Bakom lyckta dörrar (1951). Zacharias var i US Navy (minns inte graden) och hade arbetat med underrättelsetjänst. Enligt baksidestexten skall han förutsagt Pearl Harbor. Denna profetiska gåva använder han här för att förutsäga tredje världskriget: Det kommer att inträffa 1952, 1954 eller senast 1956. Han skriver ett kapitel om enbart Sverige, och om inte annat så är förutsägelserna imponerande detaljerade - helt fel, men detaljerade.

Ett smakprov på hans omvärldsbevakning.Men de svenska kommunisterna är inte särskilt annorlunda än svenskarna i allmänhet. De är fredliga, lugna, egocentriska och inbilska, och de tycker illa om att andra säger åt dem vad de skall göra.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ännu en Osprey book denna gång Elite US Marines in OIF 2003
Minns inte författaren men det gör inget. Jag är ganska besviken. Mest en värvnings pamflett för USMC. Känns som om Osprey sänkt ribban rejält för att få in titlar om GWOT. Men det är intressant med foton och just det faktum som illustreras så bra i Gen Kill att man är klädd med en uppsjö av olika kamoflage, Woodland, desert digital och den vanliga desert uniformen och t.o.m den gamla från desertstorm "vahetere"
Chocolat chip (hetereju) uniformstyg på en del soldater.
Men annars en besvikelse som sagt. Jag hoppas att de andra 2 Osprey böckerna om SOF i Irak och Afghanistan, som jag köpte samtidigt, är bättre.
Sonderling
Minns inte författaren men det gör inget. Jag är ganska besviken. Mest en värvnings pamflett för USMC. Känns som om Osprey sänkt ribban rejält för att få in titlar om GWOT. Men det är intressant med foton och just det faktum som illustreras så bra i Gen Kill att man är klädd med en uppsjö av olika kamoflage, Woodland, desert digital och den vanliga desert uniformen och t.o.m den gamla från desertstorm "vahetere"
Men annars en besvikelse som sagt. Jag hoppas att de andra 2 Osprey böckerna om SOF i Irak och Afghanistan, som jag köpte samtidigt, är bättre.
Sonderling
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 11 gånger.
En alldeles ny arkeologisk rapport från Jönköpings länsmusuem: För folk och fä. Något för den som gillar den äldre järnålderns hus och gårdar, lite tyngre för alla som inte görd et 
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
sonderling skrev:Ännu en Osprey book denna gång Elite US Marines in OIF 2003
Minns inte författaren men det gör inget. Jag är ganska besviken. Mest en värvnings pamflett för USMC. Känns som om Osprey sänkt ribban rejält för att få in titlar om GWOT. Men det är intressant med foton och just det faktum som illustreras så bra i Gen Kill att man är klädd med en uppsjö av olika kamoflage, Woodland, desert digital och den vanliga desert uniformen och t.o.m den gamla från desertstorm "vahetere"Chocolat chip (hetereju) uniformstyg på en del soldater.
Sonderling
Förra inläget var så slarvigt skrivet så att man skäms nästan. Som sagt jag hade läst en bok i Ospreys warrior serie US marines in Iraq Operation Iraqi Freedom 2003, av Richard S Lowry och illustrerat av Howard Gerard.
Författaren låter oss följa två fiktiva rekryter men det känns tämligen misslyckat och som jag sa blev det mer en värvnings broschyr. Om jag trodde jag skulle få en förklaring till varför USMC har en sådan uniformsblandning eller när den digitala ökenuniformen infördes så tog jag totalt miste.
Fortsatte med Osprey Elite Special forces in Iraq av Leigh Neville och illustrerad av Richard Hook. Denna och den jag håller på med nu Special Forces in Afghanistan av samma författare men illusterad av Ramiro Bujeiro.
Är mycket bättre, de fulla med fakta om utrustning och taktik samt det bästa, historien bakom nyhets notiser som ”hämtningen” av pf Lynch och hur det gick till när man mulade Saddams söner samt Zarqawi. Samma sak gäller boken om Afghanistan.
Det största minuset får de för alla dessa förkortningar och ibland tänker jag på den där sketchen med Hasse och Tage ni vet med ATP och allt det där. Det är en jäkla massa DEVGRU, CAG, SEAL, SSE, SASR, OGA och tillslut glömmer man vad de står för.
Sedan kan man ju undra hur många SOF förband som USA egentligen har? Räcker det inte med en? Samtliga vapen slag verkar ha flera stycken.
Jag har börjat läsa Osprey´s böcker på sistone efter ett decenie långt uppehåll och konstaterar att de kan vara jäkligt ojämna i innehåll. Det är lite gambling att köpa dem men för modell byggaren är färgblancher och foton alltid ett plus.
Sonderling
Igår hade jag faktiskt framme Dag Stålsjös klassiska Svea rikes vagga..... Tänkte blogga lite om den framigenom, men vet inte om jag idds. Fritiden går nog åt att jobba i trädgården och arbetstiden åt att skriva klart ett par arkeologiska rapporter.
Annars var detta det senaste jag läste: http://arkeologivast.blogspot.com/2009/ ... ologi.html
Annars var detta det senaste jag läste: http://arkeologivast.blogspot.com/2009/ ... ologi.html
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
We were soldiers once ...and young av H. Moore och J Galloway.
Vi snackade mycket om den här boken i samband med filmatiseringen med Mel Gibson minns jag. Jag köpte boken då och det är inte förrens nu jag läser den.
Mycket bättre än jag trodde. Mycket för att man också får veta hur NVA befälhavaren tänker. Amerikanarna är mycket patriotiska och Gung ho vilket jag minns att forumsmedlerar kritiserade dem för, men man får tänka på att de flesta är frivilliga (motiverade) och att det är i början av " det Amerikanska kriget" och därmed har inte krigströttheten riktigt satt in ännu.
Sonderling
Vi snackade mycket om den här boken i samband med filmatiseringen med Mel Gibson minns jag. Jag köpte boken då och det är inte förrens nu jag läser den.
Mycket bättre än jag trodde. Mycket för att man också får veta hur NVA befälhavaren tänker. Amerikanarna är mycket patriotiska och Gung ho vilket jag minns att forumsmedlerar kritiserade dem för, men man får tänka på att de flesta är frivilliga (motiverade) och att det är i början av " det Amerikanska kriget" och därmed har inte krigströttheten riktigt satt in ännu.
Sonderling
-
Torbjörn J
- Medlem
Jag började precis på en tegelsten till bok, Ken Folletts World without end, en fortsättning på hans bok The pillars of the earth. (Tror den heter Svärdet och spiran på svenska)
England 1300-tal och jag har inte kommit mycket längre än karaktärspresentationerna. Historisk fiktion om jag ska kategorisera den.
England 1300-tal och jag har inte kommit mycket längre än karaktärspresentationerna. Historisk fiktion om jag ska kategorisera den.
Sveriges Ekonomiska Historia - Lars Magnusson. Har precis börjat läsa den, och köpte in den för att få en kanske mer rättvisare bild av Sveriges historia en den annars personcentrerade historieskrivningen om krig och konungar. Den har fått bra kritik så jag förväntar mig vara mycket kunnigare när jag läst ut den.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Nu när man närmar sig slutet av boken så slår det mig att det är två böcker i en. Först är det historien om slaget vid LZ X-ray som filmatiserats och sedan är det backhållet vid LZ Albany. Det senare bör ju gillas av alla antiamerikaner då de får duktigt med stryk när man vandrar in ett bakhåll som hastigt preparerats av NVA efter händelserna vid LZ X-ray. Förutom bakhållet så styckar de upp kolonen likt de "motti" som finnarna gjorde i vinterkriget och bekämpar de Amerikanska styrkorna en och en. Inga fångar tas av NVA och för att klara sig ur den situationen så släpper US styrkorna i princip artilleri och napalm på sig själv. resultatet är ren och skär "carnage".sonderling skrev:We were soldiers once ...and young av H. Moore och J Galloway.
Sonderling
Efter denna bok så kopplar jag av med klassisk sci fi (Historisk i sig)
STEWART, GEORGE RIPPEY:EARTH ABIDES passande så här i svininfluensa tider.
Sonderling
Har under de senaste veckorna läst följande:
"Bloody Streets: The Soviet Assault on Berlin, April 1945" - Stephan Hamilton
"Stubaf. Ernst August Krag" - Mark C. Yerger
"Im Feuer gestählt: Panzerjäger der Waffen-SS" - Claudius Rupp
"Kamp under dem Nordlicht" - Franz Schreiber
"Die Flugabwehrverbände der Waffen-SS" - Hans Stöber
"An den Brennepunkten der Ostfront : Die Gesischte des SS-IR.4 Langemarck u. des Freikorps Danmark" - Wilhelm Tieke
German Cross in Gold Holders of the SS - Nordland" - Mark C. Yerger
"German Cross in Gold Holders of the SS - Cavalry" - Mark C. Yerger
"Hitler mot Stalin" - Niklas Zetterling
"Hiter, Dönitz and the Baltic Sea 1944-1945" - David Grier
"Das Reich, vol IV" - Otto Weidinger
"Europas verratene Söhne" - Hans Werner Neulen
/PK
"An den Brennepunkten der Ostfront : Die Gesischte des SS-IR.4 Langemarck u. des Freikorps Danmark" - Wilhelm Tieke
/PK
PK har inga barn va?PK skrev:Har under de senaste veckorna läst följande:
/PK
Äh, det löser sig.