Vad läser du just nu?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Vad läser du just nu?
Har läst ut Adcocks bok om grekerna och makedonierna och även hunnit med del II som behandlar Rom under republiken. De är båda på strax under 100 sidor så de går rätt så snabbt att läsa. Nu har jag dock gett mig i kast med Anne Applebaums tegelsten om Gulag.
-
Wavy Gravy
- Medlem
Har läst Curt Weibulls Historiska problem och utvecklingslinjer, Erik Lönnroths Från svensk medeltid, Vilhelm Mobergs Min svenska historia, Sven Ulric Palmes Sten Sture dä, har börjat läsa Svalenius Gustav Vasabok. Har missat Dick Harrisons Birger Jarlbok - skall ta den närmare mot julen. Ergo Medeltid just nu för min del, tack.
John Man, Alfa Beta. Om alfabetets historia. Kunde det mesta sen innan men inte allt, och även repetitioner är en fröjd när de kommer från en såpass kunnig och skrivkunnig herre.
-
frejs väpnare
- Medlem
Håller på med Olle Nilsson; "Tegelriket". Bruken och grosshandlarna i nuv Heby kommun. Lokalhistoria så det smäller om det.
Tips. Samme författare har precis utgivit en skrift om Trängregementet i Sala, som kanske kan intressera forumets läsare.
http://www2.unt.se.avd1,1826,MC=71=825096,html
Egentligen skriver jag bara för att seom det fungerar. Den automatiska blåfärgningen av web-adressen fungerar tydligen inte.
Tips. Samme författare har precis utgivit en skrift om Trängregementet i Sala, som kanske kan intressera forumets läsare.
http://www2.unt.se.avd1,1826,MC=71=825096,html
Egentligen skriver jag bara för att seom det fungerar. Den automatiska blåfärgningen av web-adressen fungerar tydligen inte.
Nja, till att börja med får man ju skriva adresserna någorlunda rätt för att systemet skall känna igen dem som sådana. Är detta rätt sida?
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=71-AV_ID=825681,00.html
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=71-AV_ID=825681,00.html
-
frejs väpnare
- Medlem
Tänk - så lätt allting blir, om man vet vad man gör. [ Ingen orsak! /Hex ]
Tack.
Tack.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Åsa Linderborgs Mig äger ingen
För oss som är födda på slutet av 60-talet blir det bitvis en nostalgi tripp. Kände direkt godislukten när de handlade i kiosken och minns Robin Hood tuggummit och när skivsamlingen beskrevs kände jag doften av vinyl.
Hajade till över de starka banden med sovjetunionen på modernssida (vilket förklarar en hel del). Kändes lustigt också att detta beskrevs utan direkt skämmas för det. Lite grann som Robert Gustavsson sketch med skillinggänget. (Ja vi är nazister vettu.) (all annan liknelse ojämnförbar.) Skämdes nästan själv liten grann över de ogenerade sovjetkommunistiska retoriken.
Undrar också på vilka boliner man blir registrerad av SÄPO. Av personlig erfarenhet vet jag att vänstern odlar detta nästan som en merit. (När FBI släppte sina uppgifter så var det många gamla hippies som blev besvikna över att de inte fanns med.) Man jag undrar också hur man tar reda på detta? Frågar man SÄPO rakt ut. Skulle nästan vilja kolla om minna egna föräldrar är med.
Sonderling
För oss som är födda på slutet av 60-talet blir det bitvis en nostalgi tripp. Kände direkt godislukten när de handlade i kiosken och minns Robin Hood tuggummit och när skivsamlingen beskrevs kände jag doften av vinyl.
Hajade till över de starka banden med sovjetunionen på modernssida (vilket förklarar en hel del). Kändes lustigt också att detta beskrevs utan direkt skämmas för det. Lite grann som Robert Gustavsson sketch med skillinggänget. (Ja vi är nazister vettu.) (all annan liknelse ojämnförbar.) Skämdes nästan själv liten grann över de ogenerade sovjetkommunistiska retoriken.
Undrar också på vilka boliner man blir registrerad av SÄPO. Av personlig erfarenhet vet jag att vänstern odlar detta nästan som en merit. (När FBI släppte sina uppgifter så var det många gamla hippies som blev besvikna över att de inte fanns med.) Man jag undrar också hur man tar reda på detta? Frågar man SÄPO rakt ut. Skulle nästan vilja kolla om minna egna föräldrar är med.
Sonderling
-
frejs väpnare
- Medlem
Sonderling undrar;
Man jag undrar också hur man tar reda på detta? Frågar man SÄPO rakt ut.
Man frågar "rakt ut". Under 90-talet lagstiftades att envar har rätt att få ut sina personuppgifter från SÄPO:s register, om inte speciella säkerhetsaspekter lade hinder i vägen. "Alla" Sveriges vänstermänniskor belägrade SÄPO, och högsta status var att bli nekad. (Personligen var jag inte ens bokförd hos SÄPO - vilket gjorde mig något besviken
)
Om du kan få ut något om dina föräldrar vet jag inte. Den personliga integriteten borde lägga hinder i vägen - tycker jag.
Man frågar "rakt ut". Under 90-talet lagstiftades att envar har rätt att få ut sina personuppgifter från SÄPO:s register, om inte speciella säkerhetsaspekter lade hinder i vägen. "Alla" Sveriges vänstermänniskor belägrade SÄPO, och högsta status var att bli nekad. (Personligen var jag inte ens bokförd hos SÄPO - vilket gjorde mig något besviken
Om du kan få ut något om dina föräldrar vet jag inte. Den personliga integriteten borde lägga hinder i vägen - tycker jag.
Just nu läser jag "The Last Voyage of Columbus: Being the Epic Tale of the Great Captain's Fourth Expedition, Including Accounts of Swordfight, Mutiny, Shipwreck, Gold, War, Hurricane, and Discovery" av Martin Dugard.
/Marcus
/Marcus
Övergivna Platser Två av Jan Jörnmark (jornmark här på forumet). Precis samma upplägg som ettan, men fortfarande intressant.
Just nu är det "Claiming a Continent: A New History of Australia" av David Day som ligger vid sängen.
/Marcus
/Marcus
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
frejs väpnare skrev:Sonderling undrar;
Man frågar "rakt ut". Under 90-talet lagstiftades att envar har rätt att få ut sina personuppgifter från SÄPO:s register, om inte speciella säkerhetsaspekter lade hinder i vägen. "Alla" Sveriges vänstermänniskor belägrade SÄPO, och högsta status var att bli nekad. (Personligen var jag inte ens bokförd hos SÄPO - vilket gjorde mig något besviken)
Jag tackar för upplysningen frejsväpnare. Ja jag undrar vad tidigare författare tycker om följande bok som jag läser nu.
Marco Smedbergs Vietnamkriget 1880-1980. Boken beskrivs på baksidan som den första ”politisk neutrala” boken om Vietnamkriget. Även om boken börjar med den franska koloniseringen så handlar den i huvudsak om det ”Amerikanska-kriget”. Jag tyckte detta lät så spännande så jag flyttade fram den till prio 1 i att läsa listan. (Vanligtvis köper jag en bok och läser den ca 2 år senare.) Av det lilla jag läst så lovar det gott, har nu kommit till den franska återkoloniserings försöket på 40-50-talet. Men en snabb bläddring visar bildtexter att grymheter förekom på båda sidor i kriget mellan USA och (Nord)Vietnam men att den senares inte uppmärksammats lika mycket, samt att ibland kunde USA bomba sjukhus av misstag. Detta måste väl nästan betraktas som helgerån att påstå. Jag har förgäves försökt hitta en recension eller liknande på nätet men utan resultat. Är det nån här som ser nått så PM:a mig. Jag hemskt nyfiken på hur en sådan här bok tas emot av kulturetablissemanget men det är möjligt att den bara tigs ihjäl.
För egen del är detta en bok som jag länge efterlyst om detta krig nån som på sakligt vis berättar vad som hände utan en massa politiserade värdeord och annat nonsens.
Den innehåller också många ögonvittnes berättelser från dem som var där och sånt är alltid uppskattat. Speciellt i detta krig då vi mest fått höra Amerikanska soldaters röster och VC/FNL/NVA soldaten närmast fått en myt status av alla, vare sig du är gammal svensk FNL:are eller Amerikansk soldat.
Sonderling
Bernströms bestiarum som jag skall recensera för Fornvännen parallellt läser jag Oscar Ortmans avhandling Se dösen och dö sen. (ang oscars avhandling se: http://arkeologivast.blogspot.com/2008/ ... omtag.html )
Jag läser (ett recensionsex för Fornvännen) av Dyrenes historie skriven av Thomas Raab
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Marco Smedbergs bok rekomenderar jag till alla som är intresserade av Vietnam-kriget. Den kunde även ta upp krigsbrott som FNL och nordvietnam begått utan att för den skull vara en vitbok över USA. Nytt för mig var den s.k. Tiger force - styrkan, som dock endast beskrevs svepande. Blir att läsa mer om detta senare.
Tänkte fortsätta på ämnet Vietnam men det senaste Islamist dådet i Bombay och påföljande lunchrumssnack (enligt arbetsplatsens politruk så är terrorister så desperata att de bara är tvungna till dåden, samt att det är bra att amerikaner och britter mördas för då kanske respektive länder ändrar utrikes politik
) fick mig att läsa vidare om Islamism och al-Qaida istället.
Dessutom var jag sjuk i veckan så jag han klämma två böcker på rad. Den ene var Michael Gove´s celsius 7/7. Kanske mera en politisk pamflett om denna nya ism som plågar oss. Bara kapitel rubriken " The rules of the game have changed" manar till eftertanke.
Den andra var "the secret history of al-Qaida" av Abdel Bari Atwan
En brittisk-palestinsk journalist som är en av få som intervjuat Bin laden. Mannen menar sig vara emot terror men boken blir ändå nånslags fanzine till Islamismen? Och vore man mot förmodan Islamofob så vet jag inte om man blir lugnad direkt. Sedan kan han å ena sidan mena att Irak-kriget och Afghanistan stärkt Islamismen å andra sidan mena att väst tillbaka draganden efter Beirut och Mogadishu också stärkt dem. (Så allt vi gör är fel?
)
Å andra sidan hatar Islamisterna USA och GB för OIF men å ena sidan så hatar de Europa för korstågen och det Ottomanska rikets fall. ( Where all fucked
.) Mycket snack om Beduiners heder att jag börjar undra om de drygt 4000 dödade amerikanerna i Irak är hedersmördade
?
Mest behållning hade jag av kapitlet som avhandlade al-Qaida i Irak (fasen al-Qaida fanns ju i Irak 8 månader innan OIF?
)och cyber jihad ( De simmar som fisken i vattnet på nätet).
Men vad som märks mest är att boken med sin ålder av 1½ år redan är daterad. Al-Qaida är inte på väg att vinna i Irak de har redan förlorat.
Sonderling
Tänkte fortsätta på ämnet Vietnam men det senaste Islamist dådet i Bombay och påföljande lunchrumssnack (enligt arbetsplatsens politruk så är terrorister så desperata att de bara är tvungna till dåden, samt att det är bra att amerikaner och britter mördas för då kanske respektive länder ändrar utrikes politik
Dessutom var jag sjuk i veckan så jag han klämma två böcker på rad. Den ene var Michael Gove´s celsius 7/7. Kanske mera en politisk pamflett om denna nya ism som plågar oss. Bara kapitel rubriken " The rules of the game have changed" manar till eftertanke.
Den andra var "the secret history of al-Qaida" av Abdel Bari Atwan
En brittisk-palestinsk journalist som är en av få som intervjuat Bin laden. Mannen menar sig vara emot terror men boken blir ändå nånslags fanzine till Islamismen? Och vore man mot förmodan Islamofob så vet jag inte om man blir lugnad direkt. Sedan kan han å ena sidan mena att Irak-kriget och Afghanistan stärkt Islamismen å andra sidan mena att väst tillbaka draganden efter Beirut och Mogadishu också stärkt dem. (Så allt vi gör är fel?
Å andra sidan hatar Islamisterna USA och GB för OIF men å ena sidan så hatar de Europa för korstågen och det Ottomanska rikets fall. ( Where all fucked
Mest behållning hade jag av kapitlet som avhandlade al-Qaida i Irak (fasen al-Qaida fanns ju i Irak 8 månader innan OIF?
Men vad som märks mest är att boken med sin ålder av 1½ år redan är daterad. Al-Qaida är inte på väg att vinna i Irak de har redan förlorat.
Sonderling