Björn Björnsen

Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Björn Björnsen

Inlägg av Robert Sköld » 12 juni 2003, 18:19

Köpte en bok på ett antikvariat idag, av Björn Björnsen som heter "Norge 9 april -tyska invasionen timme för timme".

Någon som hört något bra/dåligt om den?

Kropotkin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 12 juni 2003, 22:05

Jag har den hemma i min bokhylla. Jag läste den för några år sedan och jag tyckte den var bra då. Det jag gillade med den var att den inte bara behandlade allt kliniskt militärt. Det berättas mycket om den kaos som fanns i Norge och hur motståndet såg ut. Hur man försökte evakuera den norska statens guldreserv. Jag har inte läst så många böcker som behandlar invasionen av Norge. Så därför har jag inte så mycket att jämföra med, jag ger den ändå betyget läsvärd.

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 13 juni 2003, 13:58

Mitt första intryck är också att den är läsvärd, helt klart. Har för mig att den ses som lite av ett standardverk på området, då mina föreläsare har hänvisat till den etc.

Vilket kaotiskt försvar norge hade, det är det enda jag tänkt på hittills. Avslutade nyss en bok om Vinterkriget och Finnarna var ruskigt mycket bättre organiserade

Kropotkin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juni 2003, 16:58

Jag är inte insatt i detalj hur pass förberedd Finlnad var på ett krig. Vad jag tror är att inget av de nordiska länderna var utrustade för ett krig 1939. Finland fick emellertid en förvarning om vad som gällde under några månader då man förhandlade med Sovjetunionen om landavträdelser. Något som inget annat nordiskt land fick.
När Finland slutligen blev överfallet så var åtminstone armén mobiliserad och man hade hunnit bygga gränsbefästningar. Norge däremot blev utsatt för ett överraskande anfall som de inte hade fått någon längre tids förvarning om.

/Martin

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 15 juni 2003, 00:24

Bra bok. Rekommenderas.

--

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 juni 2003, 14:22

Håller med dig Gröfaz. MEn hur kunde norska underrättelsetjänser missa de signaler som de trots allt fick. DEt verkar som politiker och militärer på toppnivå var kompetenta. Men någonstans gick nått väldigt fel.

Kropotkin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 juni 2003, 15:27

Man lyssnar väl kanske bara på det man vill höra. Vi har ju ett antal exemple under andra världskriget. Stalin hade goda grunder att anta att Tyskland skulle anfalla men valde att slå dövörat till. Norge ville inte mobilisera för det skulle kunna kanske provocera fram ett anfall.

Norrmännen såg sig kanske som ett litet land och den pågående konflikten var en kampp mellan stormakterna som inte rörde dem. Även om de hoppades att Storbritannien skulle vinna.

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 juni 2003, 20:28

joo....dessutom var väl Storbrittanien ett litet hot vid detta tillfälle med för Norge. Med tanke på mineringen av Norska farvatten etc.
Författaren nämner vid flera tillfällen att man inte visste fall det var tysken eller Britten som kom.

Kropotkin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 juni 2003, 21:31

Författaren nämner väl också hur väl emottagna britterna blev och hur man inte gjorde motstånd om man trodde det var britter som kom seglande.

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 juni 2003, 01:20

jo det gör han. Jag har tagit mig igenom halva boken för tillfället och kan inget annat än att rekomendera den för andra läsare, det enda jag har att klaga på är att språket haltar ibland, taskig översättare kanske!

Kropotkin

Skriv svar