Vad läser du just nu?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Vad läser du just nu?
Sluta nu.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
-
Tack Battler.
Jag råkar vara en stor fan av Jan (och Maria) Berglin. Beställde den enda av honom jag tror jag inte hade: 'Samlade serier' från 1992. Jag har skrattat högt några gånger.
MVH
Hans
Jag råkar vara en stor fan av Jan (och Maria) Berglin. Beställde den enda av honom jag tror jag inte hade: 'Samlade serier' från 1992. Jag har skrattat högt några gånger.
MVH
Hans
-
Och f*n vad 654 var dyr. Billigaste begagnade 530 €.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Håll koll på antikvariat, jag hitta en om 653 för 1395 kr för ett tag sedan.
Böcker från J.J. Fedorowicz Publishing har en hög prisnivå, men de har hög kvalite.
https://www.jjfpub.mb.ca/
- Medlem
Var inte du bra på språk ?
Französischer Text, 69,95 €
https://www.zinnfigur.com/Buecher-Medie ... nYKLg225pm
Französischer Text, 69,95 €
https://www.zinnfigur.com/Buecher-Medie ... nYKLg225pm
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Först, och som alltid, tack för en personlig och bra skriven bokkritik!
Axel Urbanke: "ENDKAMPF":
"This large-format illustrated volume is the first hardbound book to be published by Luftverlag-Start. Comprising about 160 pages, with unique and previously unpublished photographs, it portrays the battles fought by army units to defend the frontiers of the Reich. The 186 illustrations, thereof 23 in color, are all operational photos from the German side and not Allied postwar photos. Most were taken by German soldiers during the final battles and thus represent unique photographic documents, for by then film was difficult to obtain and photography rare."
Tyska och engelska. Utmärkt papper, utmärkta bilder + kartor. Rekommenderas!
"BATTLEGROUND PRUSSIA" av Prit Buttar. Lättläst utan alltför mycket djupgång. Enda(?)negativa: Få kartor.
Hans K
sonderling skrev: ↑13 jan 2025 08:10Christer Bergström - Ardennerna 1944-45 Hitlers vinteroffensiv
Det hela börjar med "operation Bagration" (måste läsa om denna operation nångång) i det att författaren beskriver den infiltrations taktik som Ryssarna använde sig av 8mmåste läsa en bok om den operationen) och som Tyskarna sedan kopierade i sin höstoffensiv i väst.
Sonderling
Axel Urbanke: "ENDKAMPF":
"This large-format illustrated volume is the first hardbound book to be published by Luftverlag-Start. Comprising about 160 pages, with unique and previously unpublished photographs, it portrays the battles fought by army units to defend the frontiers of the Reich. The 186 illustrations, thereof 23 in color, are all operational photos from the German side and not Allied postwar photos. Most were taken by German soldiers during the final battles and thus represent unique photographic documents, for by then film was difficult to obtain and photography rare."
Tyska och engelska. Utmärkt papper, utmärkta bilder + kartor. Rekommenderas!
"BATTLEGROUND PRUSSIA" av Prit Buttar. Lättläst utan alltför mycket djupgång. Enda(?)negativa: Få kartor.
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2021
Tack Hans och Hans ni är allt för vänliga.
Ja Prit Buttar https://en.wikipedia.org/wiki/Prit_Buttar
En Brittisk läkare av Indisk börd som snöat in på VK2 och just östfronten. Ja hans böcker har jag sneglat på. Är han bra?
Det finns flera titlar som lockar mig och just nu kom han med en som handlar om Bagration 44.
Sonderling
Ja Prit Buttar https://en.wikipedia.org/wiki/Prit_Buttar
En Brittisk läkare av Indisk börd som snöat in på VK2 och just östfronten. Ja hans böcker har jag sneglat på. Är han bra?
Det finns flera titlar som lockar mig och just nu kom han med en som handlar om Bagration 44.
Sonderling
-
Ja, Prit Buttar, en speciell kille - som sagt, han försöker ta med det mesta som hände vid den tiden, betyder att man vid vissa händelser hade önskat lite mer djupgång. Men bra stil, lätt att läsa, det är en "fan" som skriver! Tyvärr få kartor (och bilder), de får man hämta annorstädes...
Som t.ex. i den andra boken, "Endkampf", bra kartor och mängder av bilder, tagna av tyska soldater, foton som tidigare tydligen aldrig blivit publicerade! Drog igenom boken i ett huj - djupt imponerad, inte direkt vad jag normalt läser! Var en "Geschenk"...
Hans K
Som t.ex. i den andra boken, "Endkampf", bra kartor och mängder av bilder, tagna av tyska soldater, foton som tidigare tydligen aldrig blivit publicerade! Drog igenom boken i ett huj - djupt imponerad, inte direkt vad jag normalt läser! Var en "Geschenk"...
Hans K
-
- Ny medlem
¨Battleground Prussia ¨har jag också läst, håller med om vad ni säger. Händelserna i sig som skildras är så starka vilket gör det till en bladvändare.
Läser nu ¨Slutstriden i Ostpreussen 1944/44 - min tid i pansargrenadjärdivision Hermann Göring¨ av Karl Knoblauch som var officer inom enheten. Skriven som en krigsdagbok där författaren kronologiskt redogör för hur situationen gradvis förvärras. Jag har kommit halvvägs och de retirerar just nu i området runt Gumbinnen i januari 1945. Rakt berättat utan krusiduller där de flesta tyskar mötte sitt öde..
Läser nu ¨Slutstriden i Ostpreussen 1944/44 - min tid i pansargrenadjärdivision Hermann Göring¨ av Karl Knoblauch som var officer inom enheten. Skriven som en krigsdagbok där författaren kronologiskt redogör för hur situationen gradvis förvärras. Jag har kommit halvvägs och de retirerar just nu i området runt Gumbinnen i januari 1945. Rakt berättat utan krusiduller där de flesta tyskar mötte sitt öde..
-
- Stödjande medlem 2021
Lagom till förintelsens minnesdag så brukar jag läsa en bok i ämnet. I år köpte jag på nätet: The liberation of the camp: The end of the Holocaust and its aftermath av Dan Stone
Hade jag bläddrat i den på en fysisk bokhandel hade jag nog inte köpt den. I stort sätt är det en samling utdrag ur olika vittnesmål. Vilket inte är fel i sig men jag var nog också ute efter lite hårdfakta också. Mest hade jag nog bäst behållning av introduktionen. Som förklarade lite lägersystemet, de olika typerna av läger, och de olika kategorierna av fångar. Allt från tvångsarbetare ner till de judiska fångarna. Samt det faktum att fångarna transporterades från öst till väst i slutskedet vilket påverkat efterkrigsbilden av lägren. Nytt för mig var att Natzweiler-Struthof i Alsace var det första lägret i väst som befriades i November 44. Får ta reda å mer om Buchenwald också, befriade de sig själva eller var det en DDR myt? Vilket hävdas först för att sedan upprepa det som fakta i kapitlet lägren som befriades av väst?
Ja sedan följer alltså två kapitel, de lägren som ryssarna befriade och de lägren som väst befriade. Sedan ett kapitel om det enorma vård utmaning som möter de allierade. Och de första misstagen när man i princip matar ihjäl dem.
Därefter följer boken judarnas kamp för att komma till Palestina. Och där slutar faktiskt jag. Det är inte helt ointressant men jag plockar nog upp boken vid ett senare tillfälle längre fram och fortsätter klart. Ja det är inte ovanligt att jag har ett par påbörjade böcker på nattduksbordet.
Sonderling
Hade jag bläddrat i den på en fysisk bokhandel hade jag nog inte köpt den. I stort sätt är det en samling utdrag ur olika vittnesmål. Vilket inte är fel i sig men jag var nog också ute efter lite hårdfakta också. Mest hade jag nog bäst behållning av introduktionen. Som förklarade lite lägersystemet, de olika typerna av läger, och de olika kategorierna av fångar. Allt från tvångsarbetare ner till de judiska fångarna. Samt det faktum att fångarna transporterades från öst till väst i slutskedet vilket påverkat efterkrigsbilden av lägren. Nytt för mig var att Natzweiler-Struthof i Alsace var det första lägret i väst som befriades i November 44. Får ta reda å mer om Buchenwald också, befriade de sig själva eller var det en DDR myt? Vilket hävdas först för att sedan upprepa det som fakta i kapitlet lägren som befriades av väst?
Ja sedan följer alltså två kapitel, de lägren som ryssarna befriade och de lägren som väst befriade. Sedan ett kapitel om det enorma vård utmaning som möter de allierade. Och de första misstagen när man i princip matar ihjäl dem.
Därefter följer boken judarnas kamp för att komma till Palestina. Och där slutar faktiskt jag. Det är inte helt ointressant men jag plockar nog upp boken vid ett senare tillfälle längre fram och fortsätter klart. Ja det är inte ovanligt att jag har ett par påbörjade böcker på nattduksbordet.
Sonderling
-
1944 befriades de här lägren:sonderling skrev: ↑21 jan 2025 13:22Nytt för mig var att Natzweiler-Struthof i Alsace var det första lägret i väst som befriades i November 44. Får ta reda å mer om Buchenwald också, befriade de sig själva eller var det en DDR myt? Vilket hävdas först för att sedan upprepa det som fakta i kapitlet lägren som befriades av väst?
Sonderling
23. Juli 1944: KZ Majdanek, Polen; befreit durch sowjetische Truppen
13. Oktober 1944: KZ Riga-Kaiserwald, Lettland; befreit durch sowjetische Truppen
27. Oktober 1944: KZ Herzogenbusch, Niederlande; befreit durch kanadische Truppen
23. November 1944: KZ Natzweiler-Struthof, Frankreich; befreit durch US-Truppen
https://de.wikipedia.org/wiki/Befreiung ... tionslager
Hans K
-
- Stödjande medlem 2021
Tackar sveahk
Vår forumsmedlem Artur Szulc har skrivit en stor artikel i senaste Populär Historia som jag läser just nu som handlar om Auschwitz befrielse. Det var nog lite mer detta jag var ute efter där det sätts i sitt sammanhang med resten av händelserna på, i detta fallet östrfronten m. m.
Dan Stones bok var som att läsa en massa lösryckta citat på post it lappar.
Sonderling
Vår forumsmedlem Artur Szulc har skrivit en stor artikel i senaste Populär Historia som jag läser just nu som handlar om Auschwitz befrielse. Det var nog lite mer detta jag var ute efter där det sätts i sitt sammanhang med resten av händelserna på, i detta fallet östrfronten m. m.
Dan Stones bok var som att läsa en massa lösryckta citat på post it lappar.
Sonderling
-
- Stödjande medlem 2025
Stolt över att Federativs gav ut några av hans album. Har suttit i Federativs förlagskomitte, dock inte när vi gav ut honom.
-
- Medlem
När jag för en sisådär tio år sedan fördjupade mig i de äldsta familjeföretagen läste jag om Hōshi Ryokan, ett japanskt hotell grundat år 718 och därmed det äldsta familjeföretaget i världen (46:e generationen). Det sedan det tidigare äldsta familjeföretaget Kongō Gumi, grundat år 578, blivit uppköpt på grund av ekonomiska svårigheter (tänk känslan att vara 40:e generationen och vara den som tvingas lämna över kontrollen över världens äldsta familjeföretag ...).
Världens äldsta hotell och tillika världens äldsta fristående företag (men inte i samma familj) ligger också i Japan. Nishiyama Onsen Keiunkan öppnade portarna 705. Inredningen är dock från 80-talet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hōshi_Ryokan
https://en.wikipedia.org/wiki/Kongō_Gumi
https://en.wikipedia.org/wiki/Nishiyama_Onsen_Keiunkan
Det här ledde mig i alla fall till boken Japanese Inn: A Reconstruction of the Past av Oliver Statler. Den utspelar sig också på ett japanskt hotell med gamla anor, Minaguchi-ya, som öppnade på 1500-talet och stängde verksamheten 1985. Numera är det ett museum.
Nu har jag plötsligt fått lust av läsa boken.
Statler var stationerad i Japan under den amerikanska ockupationen och bodde tidvis på just Minaguchi-ya.
Boken, som kom ut 1961, skildrar såväl japansk historia (mycket krigshistoria men även annan historia) som fiktiva berättelser i och omkring hotellet under skilda perioder från 1500- till 1900-talen. Den inleds med ett av alla slag i kampen mellan Samurajklanerna under Sengoku perioden och avslutas med kejsarparets besök 1957.
Världens äldsta hotell och tillika världens äldsta fristående företag (men inte i samma familj) ligger också i Japan. Nishiyama Onsen Keiunkan öppnade portarna 705. Inredningen är dock från 80-talet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hōshi_Ryokan
https://en.wikipedia.org/wiki/Kongō_Gumi
https://en.wikipedia.org/wiki/Nishiyama_Onsen_Keiunkan
Det här ledde mig i alla fall till boken Japanese Inn: A Reconstruction of the Past av Oliver Statler. Den utspelar sig också på ett japanskt hotell med gamla anor, Minaguchi-ya, som öppnade på 1500-talet och stängde verksamheten 1985. Numera är det ett museum.
Nu har jag plötsligt fått lust av läsa boken.
Statler var stationerad i Japan under den amerikanska ockupationen och bodde tidvis på just Minaguchi-ya.
Boken, som kom ut 1961, skildrar såväl japansk historia (mycket krigshistoria men även annan historia) som fiktiva berättelser i och omkring hotellet under skilda perioder från 1500- till 1900-talen. Den inleds med ett av alla slag i kampen mellan Samurajklanerna under Sengoku perioden och avslutas med kejsarparets besök 1957.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.