Dom som berättar...

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Re: Dom som berättar...

Inlägg av cats » 11 jan 2025 09:23

a81 skrev:
10 jan 2025 22:41
Har inte läst hela diskussionen här, men spelar inte närhet i tiden en viss roll? Jag tänker att det är lättare att använda intervjuer som metod om det gäller t.ex. 1990-talet än t.ex. 1940-talet.

Jag tänker också att urvalet kan skevt om man går långt tillbaka i tiden. Om vi exempelvis tänker att vi idag intervjuar svenskar om deras minnen från andra världskriget, så kommer de som intervjuas ha varit barn, tonåringar eller mycket unga vuxna under kriget, en stor majoritet vara kvinnor, många ha relativt hög socioekonomisk position, etc. Det är givitetvis ändå jätteintressant, men det ger inte hela bilden.
Det är sant att tiden alltid spelar roll när det gäller att belägga en berättelse som trovärdig eftersom risken för bias är större ju längre tiden går.

När det gäller andra världskriget finns det alltid risken att personen som intervjuas har läst om liknande händelser i andra källor och anammat dem som sina egna upplevelser. Något som hänt till exempel vid intervjuer med sådana som överlevt koncentrationslägren i Tyskland under andra världskriget.

Singulära källbevis är förstås alltid problematiska, men det är nog större risk att vår kunskap om medeltiden drabbas av det problemet än en intervju med t.ex. en överlevare från förintelsen, där flera berättelser kan jämföras med varandra. Överlevaren är ju sällan ensam utan huvuddelen av berättelsen kan styrkas av andra berättelser och av skriftliga och andra fysiska bevis.

Det jag försökt säga är att berättad historia är ETT verktyg man kan använda i historieforskningen, och som absolut inte utesluts ur forskningsperspektiv, men det är sällan det enda verktyget man använder.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 11 jan 2025 11:29

Ett tämligen vanligt fenomen inom biografier, vilket gör att de alltid betraktas med viss befogad skepsis inom historieforskning, är det som kallas minneskonstruktion eller minnesfusion.

Det innebär att man väver in andras minnen i sina egna, medvetet eller omedvetet, vilket leder till s.k. Falska minnen.

I självbiografiska verk kan detaljer eller episoder som personen tror sig ha upplevt egentligen vara lånade från någon annans berättelse. Det är oftast inte medvetet eller avsiktligt, utan handlar om hur minnen formas och påverkas av sociala och kognitiva processer. I vissa fall kan dessa minnesinfusioner ge biografin en mer dramatisk eller sammanhängande berättelse, även om de inte är helt historiskt korrekta.

Några kända personers biografier som ger prov på det här är:
Nelson Mandelas Long Walk to Freedom. Ernst Hemingway, A Moveable Feast. James Freys A million Little Pieces och Barak Obamas Dreams from My Fathers.
Alla de här exemplen är erkända och trovärdiga personer, ändå har deras biografier och berättelser innehållit en eller flera minneskonstruktion. Det innebär naturligtvis inte att händelserna aldrig har hänt. Det illustrerar bara farorna med att lita allt för mycket på berättad historia, hur trovärdig än källan verkar vara, och betydelsen av att använda många olika former av källmaterial.

Det här fenomenet, med falska minnen, visar forskning att tenderar att öka när det gäller händelser som innefattar psykiska och fysiska trauman.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 12 jan 2025 23:22

Det är väl också lätt att man börjar göra sin egen uppväxt mer ålderdomlig än den var när man blir äldre. Jag tycker t.o.m. att yngre medelålders personer tenderar att överdriva hur gammaldags det var på 1970-, 1980- eller 1990-talet. Man vill liksom inte riktigt erkänna att många moderna fenomen fanns redan då, om än i äldre form (TV-spel, snabbmat, video, godis, utlandssemestrar, stillasittande barn, etc.) och målar istället upp ett slags äldre livsstil som redan var på väg bort.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 jan 2025 06:59

Det här kan jag helt skriva under på!
Ibland blir det rent av komiskt. Som att de lekte med kottar. Eller: "vi syskon delade minsann på en 33cl läsk!"
På jobbet gnällde 80-talisterna över nya leksäkerhets regler. Och jämförde med sin barndom. Tillslut fick jag säga: "Äh lägg av det var i princip samma regler då och samma lekredskap som när ni var små!"

Förövrigt är jag rent generellt skeptisk till biografier. Jag skulle inte kunna skriva en utan att skarva lite.

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 14 jan 2025 08:10

Delvis har det kanske att göra med att många är inflyttade till Mälardalen. Många har växt upp på annan ort och jag tänker att man troligen levde ålderdomligare på ren landsbygd (långt från större städer) eller "arbetarklassigare" på bruksorter eller i småstäder. Men om man tänker exempelvis Stockholm eller Uppsala med omnejd omkring 1980, så var det i verkligheten mer modernt och "amerikaniserat" än många vill ge sken av idag.

Sedan tänker jag att mångas minnen från barndomen präglas av besök hos far- och morföräldrar, sommarstugeliv, etc. Modernt vardagsliv med TV-spel, uppväxt i då ganska nya rad-, kedje- eller småhus, godis (ibland även på annan dag än lördag), titta på video, etc. är liksom lite "förträngt".

Jag läste för övrigt detta på Wikipedia:

Kaffet blev därmed under sena 1800-talet en allemansvara som även arbetarklassen hade råd med att dricka.

Jag har dock sett kaffekoppar i bouppteckningar från 1800-talet första hälft efter mycket fattiga torpare, så detta stämmer inte. Redan för 180-200 år sedan drack uppenbarligen riktigt fattiga svenskar kaffe. Jag tror tyvärr att det är ett mönster att vi gör äldre tider mer ålderdomliga och torftiga än de var, oavsett om det gäller 1830 eller 1980. Åtminstone i närheten av större städer och i lite mer välbärgade trakter verkar liksom verkligheten ligga ett par decennier före historieskrivningen.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 15 jan 2025 19:22

sonderling skrev:
13 jan 2025 06:59
Det här kan jag helt skriva under på!
Ibland blir det rent av komiskt. Som att de lekte med kottar. Eller: "vi syskon delade minsann på en 33cl läsk!"
På jobbet gnällde 80-talisterna över nya leksäkerhets regler. Och jämförde med sin barndom. Tillslut fick jag säga: "Äh lägg av det var i princip samma regler då och samma lekredskap som när ni var små!"

Förövrigt är jag rent generellt skeptisk till biografier. Jag skulle inte kunna skriva en utan att skarva lite.

Sonderling
Och ingen vill prata om hur fruktansvärt mycket mer sabotage mot kollektivtrafik, telefonkiosker osv. Jag har jobbat med kollektivtrafik av och till i 24år. Klottret och vandaliseringen har hela tiden varit mycket mindre än det 80-tal jag minns. Det förekom liksom på skolbussen i norrländsk glesbygd, som skjutsade max 40 elever per dag.

Sen när folk är fulla, då pratar dom gärna om hur vilt det var på 80-talet. Alkoholdebut tidiga tonår, trimmade mopeder, tjuvrökning, högstadiets rökrutor, slagsmål varje dag i skolan osv.

1998 så började skolorna ha en annan attityd till våld. Man har mer eller mindre utrotat slagsmål mellan elever.
Det innebär att ingen född efter 1990 upplevt slagsmål i skolan som nåt normalt. Och ingen född efter 1985 upplevt slagsmål där folk faktiskt blev skadade och/eller som betydde nåt.
Detta innebär även att alla vi som är födda innan, har ett större våldskapital och en annan syn på att ta en smäll, än de som är under 40.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 16 jan 2025 07:09

Detta innebär även att alla vi som är födda innan, har ett större våldskapital och en annan syn på att ta en smäll, än de som är under 40.
Våldskapital vet jag inte men en större tolerans nivå kanske. Minns fortfarande när vi föräldrar blev kallade till rektors samtal för att min son hade knuffat en kamrat. Först hade jag svårt att hålla mig för skratt, för jag tänkte ju på allt som hänt under min egen skolgång och tänkte att detta var ju en skitsak, sedan blev jag sur när jag tänkte på att jag tagit flextid för att gå den där skiten.

Vilket får mig att undra om rapporter om ökat våld egentligen handlar om att ribban för vad som är våld har sänkts.

Sonderling

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 16 jan 2025 13:53

Det senare. Samt att fler ställen för barn finns idag har vuxen närvaro än det var 1985.

De allra flesta kommuner definierar våld som mer än bara fysiskt beteende och dessutom var gränsen går för även fysiskt beteende.

Detta efter massiva forskningsinsatser på våld som fenomen och hur man kan förebygga det. Här är definitionen av våld som de flesta kommuner, socialtjänster och länsstyrelser arbetar efter.

”Våld är varje handling riktad mot en annan person, som genom denna handling skadar, smärtar, skrämmer eller kränker, får denna person att göra något mot sin vilja eller avstå från något som den vill”

(Av Per Isdal, från boken ”meningen med våld” 2001)

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 16 jan 2025 21:47

En stor skillnad är också de längre generationerna idag, eller snarare de korta generationerna i mitten av 1900-talet. Barn som växte upp på 70-, 80- och 90-talet hade inte nödvändigtvis unga föräldrar, men föräldrarnas föräldrar var vanligtvis unga. Jag tänker att dynamiken därför blev annorlunda i familjerna och jag tror att det också är orsaken till att många upplever världen för 30, 40, 50 år sedan mer ålderdomlig än den var. Man umgicks mer aktivt med sina far- och morföräldrar.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 18 jan 2025 01:41

a81 skrev:
16 jan 2025 21:47
En stor skillnad är också de längre generationerna idag, eller snarare de korta generationerna i mitten av 1900-talet. Barn som växte upp på 70-, 80- och 90-talet hade inte nödvändigtvis unga föräldrar, men föräldrarnas föräldrar var vanligtvis unga. Jag tänker att dynamiken därför blev annorlunda i familjerna och jag tror att det också är orsaken till att många upplever världen för 30, 40, 50 år sedan mer ålderdomlig än den var. Man umgicks mer aktivt med sina far- och morföräldrar.
Eller tvärtom. Min farmor född på 20-talet, äger jeans. För 30år sedan så var hon över 60. Men de som var födda 10-30år innan henne, som då var 70-90, dom hade mer sällan jeans. För att ta ett exempel på nåt som känns forntid.
Jag köper resonemanget att man umgicks med folk som blivit vuxna innan rocknroll, bilism, vardagstelefoni osv. Men när det gäller föräldrars ålder nix. Det är vi generation x, som är födda på 60-70-talen som har unga föräldrar. Sen kom internet för ca 30år sedan, och kabelTV för ca 40år sedan.
https://www.scb.se/hitta-statistik/arti ... gare-forr/

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 18 jan 2025 14:49

Jo, håller med. 20-talistgenerationen var (eller är de få som fortfarande lever) ganska modern, även om jag tänker att många i den generationen haft det ganska tufft som äldre. Många kvinnor i den generationen blev änkor tidigt (plötsligt hjärt-/kärldöd bland män peakade i slutet av 1900-talet) och har nog haft det ganska ensamt, särskilt om de haft barn och barnbarn på annan ort.

På något sätt finns väl tre större "generationsgrupper" i Sverige under 1900- och 2000-talet:

Födda före 1920 = var på många sätt kvar i det gamla Sverige
Födda 1920-1980 = de som fick ut mest av välfärdssverige, ofta hög livskvalitet och rätt hög allmänbildningsnivå
Födda efter 1980 = har det kämpigt med bostadsbrist, ofta lite svårt med faktakunskaper, men ofta mycket socialt kompetenta