Dom som berättar...

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Dom som berättar...

Inlägg av koroshiya » 06 jan 2025 23:43

Stefan Lundgren skrev:
06 jan 2025 14:55
...
Historiska institutionen godtar eller godtog (det var 15-20 år sedan) bara skriftliga källor och inte de muntliga, det var så när jag var där. Nu vet man aldrig vad som är på universistetet, det kanske är mer eller mindre ändrad. Men jag kan bara ta hänsyn till vad jag lärde mig där.
...
Menar du att man inte får intervjua folk som var med om något, och att man måste vänta tills de förhoppningsvis skriver en bok?

Inom antropologin måste man väl gärna prata med folk för att förstå vad de tycker om livet och hur det ska vara. Få forskare sitter väl bara och tittar.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 07 jan 2025 07:07

Stefan Lundgren skrev:
06 jan 2025 14:55

Historiska institutionen godtar eller godtog (det var 15-20 år sedan) bara skriftliga källor och inte de muntliga, det var så när jag var där. Nu vet man aldrig vad som är på universistetet, det kanske är mer eller mindre ändrad. Men jag kan bara ta hänsyn till vad jag lärde mig där.

Stefan
Jag tycker att här ges en väl förenklad bild av hur man ser på muntliga källor.

Vilken källa som helst kan användas i historisk forskning. Allt är beroende på hur den behandlas. Det finns skriftliga, arkeologiska källor, men också berättad historia och vittnesuppgifter. Biografier kan också vara en form av personliga upplevelser av historiska händelser.

Den här typen av historiska beskrivningar kan vara ovärderliga, särskilt när det gäller att belysa perspektiv, erfarenheter och berättelser som annars inte dokumenterats i skriftliga källor. Men muntliga källor har både styrkor och svagheter.

Styrkorna med muntliga källor är att de ger tillgång till outtalade berättelser. Muntliga källor kan ge röst åt marginaliserade grupper och individer som ofta inte är representerade i skriftliga dokument, såsom arbetarklass, kvinnor, minoriteter eller urfolk. Som exempel kan man nämnda, som Hans var inne på, berättelser från överlevare av förföljelse, eller de som varit med om immigration eller andra stora händelser.

Värdet med sådana berättelse är att de kan ge insikt i subjektiva erfarenheter, fångar individers minnen, känslor och perspektiv, vilket kan ge historien en mer mänsklig dimension. En soldats personliga erfarenheter av ett slag kan till exempel ge djupare förståelse än en militär rapport.

De muntliga källorna samlas ofta in genom intervjuer, och då kan forskare ställa specifika frågor och följa upp intressanta svar. På så sätt kan de fungera som komplettering av skriftliga källor. Muntliga berättelser kan fylla i luckor där skriftliga dokument saknas eller är begränsade.

Det finns naturligtvis utmaningar och svagheter med muntliga källor, och tar man inte hänsyn till dem kan de muntliga källorna bli utan värde

En sådan utmaning är minnets tillförlitlighet. Människors minnen kan vara fragmentariska, förvrängda av tid, emotionella upplevelser eller påverkan från andra berättelser. En händelse som inträffade för 50 år sedan kan minnas annorlunda beroende på senare erfarenheter eller berättelser i samhället.
En annan rör subjektivitet i källmaterialet. Muntliga källor är per definition subjektiva och speglar den intervjuades perspektiv, värderingar och prioriteringar. Det finnns också risk för efterhandskonstruktioner. Individer kan omtolka sina erfarenheter utifrån nya kunskaper eller förändrade samhällsförhållanden. Det är upp till forskaren att ta hänsyn till de här riskerna med att använda muntliga källorna. Samtidigt finns samma faror med skriftliga källor. Ingen källa är helt objektivt. Eller kan vi föreställa oss att alla nazistiska tjänstemän var helt objektiva när de sammanställde sina rapporter om förintelsen? För att ta ett extremt exempel.

Det finns också praktiska och etiska aspekter. Insamlingen av muntliga källor kräver noggrann förberedelse och metodik för att undvika ledande frågor eller påverkan från intervjuaren. Etiska frågor kan uppstå kring anonymitet, tolkning och representation.

Svaret på om man kan eller inte kan använda muntliga upplevelser i forskning är; att de har begränsat källvärde. Muntliga källor kan ge mycket omedelbara och personliga inblickar, men de behöver sättas i kontext med andra källor för att ge en balanserad bild.

Metoder för att hantera de här utmaningarna är att man behandlar muntliga källor med samma kritiska metodik som skriftliga källor. Forskaren måste analysera inte bara innehållet, utan också kontexten, syftet och den intervjuades position.
Triangulering är också viktig. Att man kombinerar muntliga källor med andra typer av källor (skriftliga, visuella eller materiella) för att verifiera eller komplettera uppgifter.
Metodiken i insamlingen är avgörande om de är godtagbara eller ej. Man måste dokumentera och arkivera intervjuer noggrant för framtida forskning och transparens.

Behandling av muntliga källor inom historieforskning, antropologisk forskning och etnologi skiljer sig egentligen inte så mycket.

Muntliga källor är mycket värdefulla för att komplettera och nyansera skriftliga och materiella källor, särskilt när det gäller att få fram perspektiv från grupper som annars kan vara osynliga i historieskrivningen. Källornas subjektiva och personliga natur är både en styrka och en svaghet som kräver att forskaren tillämpar kritisk analys och metodisk noggrannhet. Samma principer som för övrigt också gäller vid användande av skriftliga källor.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 07 jan 2025 08:48

Det kanske är ändrad på den historiska institutionen som jag gck på, men jag kan bara stå för det som jag lärde mig. Det var ingen som sade om att intervjua folk, det enda nackdelen var som jag hörde att människor dör och de skriftliga lever vidare ( om det låter grotesk så håller jag med). På den nedlagda Industribaneföreningen som jag var medlem i var ju intervjuer och sagomän viktiga för att ta reda på om en industriell objekt. Annars var kartor och åtskilliga besök som var nödvändiga för att ta reda på industrier med egna lok som så småningom utmynnade i böcker och artiklar i tidskrifter.

Stefan

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 07 jan 2025 09:40

Stefan Lundgren skrev:
07 jan 2025 08:48
Det kanske är ändrad på den historiska institutionen som jag gck på, men jag kan bara stå för det som jag lärde mig. Det var ingen som sade om att intervjua folk, det enda nackdelen var som jag hörde att människor dör och de skriftliga lever vidare ( om det låter grotesk så håller jag med). På den nedlagda Industribaneföreningen som jag var medlem i var ju intervjuer och sagomän viktiga för att ta reda på om en industriell objekt. Annars var kartor och åtskilliga besök som var nödvändiga för att ta reda på industrier med egna lok som så småningom utmynnade i böcker och artiklar i tidskrifter.

Stefan
Det jag skrev är inget nytt. Så har det varit under senare delen av 1900-talet. Grundläggande kurs i källkritik.

citat ur bok för grundläggande källkritik:

"Källkritik och alla andra metodregler döljer sig bakom kravet på empirisk
prövbarhet. Om ett historiskt påstående skall vara empiriskt prövbart, måste grunderna för det anges (för skriftligt material förvaringsplats i arkiv och
för annat material, intervjuer etc., var det finns återgivet) och tillvägagångssättet för att skapa påståendet också preciseras. Källkritiken ingår i detta,
men också all möjlig annan metod. Det finns alltså något som jag skulle vilja
kalla det stora metodpaketet, som historikern måste ha kännedom om och tilllämpa relevanta delar av. Detta stora metodpaket innefattar:

källkritiken med alla dess regler (inte bara t ex tendenskritik)
statistisk metod
ekonomisk metod (t ex för prisjämförelser)
intervjumetod (oral history)
etnologisk/socialantropologisk metod (utöver intervjumetod)
idéhistorisk metod (i den mån den kan preciseras)
flera specifika samhällsvetenskapliga metoder (från sociologi och statsvetenskap mm)
flera specifika beteendevetenskapliga metoder"

Torstendahl 1994.
Källkritik, metod och vetenskap

Som du såg innefattas muntligt berättande och intervjuer 1994 i historiskt material. Hittade i all hast den här boken, men kan säkert hitta äldre än så.
Senast redigerad av 1 cats, redigerad totalt 7 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 07 jan 2025 09:51

cats skrev:
07 jan 2025 09:40
Stefan Lundgren skrev:
07 jan 2025 08:48

Stefan
Det jag skrev är inget nytt. Så har det varit under senare delen av 1900-talet. Grundläggande kurs i källkritik.
Antar att du själv också har akademisk bakgrund och får väl liberalisera källorna, i synnerhet de muntliga, antar jag, har nog tagit lite väl ”fastad” vid det. Jag vet inte hur mina kurskamrater tänker på skridtliga källor idag eftersom jag inte har kontakt med många av dem.

Stefan

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 07 jan 2025 09:59

Stefan Lundgren skrev:
07 jan 2025 09:51

Antar att du själv också har akademisk bakgrund och får väl liberalisera källorna, i synnerhet de muntliga, antar jag, har nog tagit lite väl ”fastad” vid det. Jag vet inte hur mina kurskamrater tänker på skridtliga källor idag eftersom jag inte har kontakt med många av dem.

Stefan
Ja jag har akademisk utbildning. Dock var historia endast biämne. Fast jag från början hade tänkt ha det som huvudämne. Det blev en magister i annat...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 07 jan 2025 10:38

Cats

Förstod nästan att det var så, själv har jag läst historia A-C. Vad det du som hade läst idéhistoria??? Där vet jag att böcker av filosofer, idéhistoriker och vetenskapshistoriker är viktiga liksom den muntliga traditionen har jag för mig. Som sagt vad, vet inte nu när det gäller b- och c-uppsatser på historiska just nu. Men när jag läste det så var det bara de skriftliga som räknades.

Stefan

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 07 jan 2025 11:49

A-C motsvarar de vi i Finland kallar en kandidat. jag har en pro gradu-avhandling vilket motsvarar D i Sverige?

Men om vi återgår till ämnet (är inte så mycket för akademisk längdpissning) så har muntligt historia varit en etablerad del av historieforskningen sedan mitten av 1900-talet. Även om rötterna naturligtvis kan spåras längre tillbaks. Ända till antiken. fast vi vet alla att så gamla källor skall man förhålla sig skeptiska till. Allt hänger på metodiken i hur materialet samlats in och bevarats.

I modern tappning är det främst från 1940-talet och framåt som metoderna inom Oral HIstory har utvecklats och muntlig historia började uppskattas som en värdefull källa inom akademisk forskning.
Det var främst genom massintervjuer med överlevare i koncentrationsläger, och av soldater som deltog i specifika slag som exempelvis med soldater ur airborne 101 easy company, som visade på potentialen för muntlig historia.

Kända forskare i ämnet är:
Allan Nevins grundare av Columbia University Oral History Research Office
Paul Thompson (född 1935) Författare till The Voice of the Past: Oral History. Skriven 1978 men forfarande läsvärd. Jag har den i bokhyllan.
Alessandro Portelli The Death of Luigi Trastulli and Other Stories
Howard Zinn A Peole´s History of the United States
Luisa Passerinei
Studs Terkel
Henry Greenspan. On Listening to Holocaust Survivors (1998)
Jan Vansina, en belgisk forskare men specialitet på Afrikas muntligt berättade historia. Boken Oral History as History (1985) är idag en klassiker

m.m. m.m

Kanske de inte är accepterade i Sverige som forskare?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 07 jan 2025 17:02

Cats

De litteratur som du har listat upp kan jag inte avgöra eftersom dessa böcker är obekanta för mig. Du får nog vända dig till historiska institutionen på Uppsala universitet eftersom de anser muntliga källor olämpliga och i synnerhet omkring 2007-08 när jag läste där. Vad som hänt efteråt vet jag inte, de som jag hade har antingen gått i pension eller har de lämnat jordelivet.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 07 jan 2025 17:39

Tack för förklaringen om muntlig historia.

Om jag är besvärlig kan vi få något liknande för samtidshistoria?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 07 jan 2025 21:37

Hans skrev:
07 jan 2025 17:39

MVH

Hans
Inte av mig iallafall, jag är klart olämplig för källor till samtidshistoria förutom när det gäller, brittisk fotboll och IK Sirius.😎😁

Stefan

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 08 jan 2025 08:48

Hans skrev:
07 jan 2025 17:39

MVH

Hans
Det är en komplex fråga. Nutidshistoria formas av många aktörer.

Historiker och forskare analyserar och tolkar händelser baserat på tillgängliga källor och data. Inklusive muntlig historia. En länk till ett projekt för insamlande av muntlig berättelse finns här https://www.oral-history.digital/en/index.html
Journalister och media när de rapporterar om aktuella händelser och beslut. Samtidigt som de analyserar händelserna (i Sverige tycker vi här i Finland ibland att de här tolkningar görs ibland in absurdum. Journalister intervjuar journalister som i sin tur har intervjuat en journalist (lite karikerat).
Politiker och beslutsfattare formar allmänhetens syn på samtidshistorien. Trump är otroligt skicklig på att forma människors uppfattningar och mata världen sin bild av världen. Putin i sin vrån är inte dålig på det heller, men hans värld är lite mera sluten. För att uttrycka det milt.
Sen finns det olika former av kulturproducenter. Författare, filmskapare och konstnärer som formar narrativet kring samtidshändelser.
En relativt nykommen aktör som formar dagens historia, i form av allmänhetens röst, är naturligtvis de sociala medierna där folk delar sina egna upplevelser och bilden av samtiden.

Forskare har en nyckelroll när det gäller att samla in nutidshistoria, historiker, etnologer, kultursociologer och andra humanister. Tyvärr är det också en fråga om ekonomi huruvida något blir insamlat och arkiverat för eftervärlden.

Här är en artikel om synen på samtiden från Lunds universitet https://www.soc.lu.se/artikel/perspektiv-pa-samtiden
En länk till universitetet jag gick i och som har många inriktningar som behandlar samtidshistoria https://www.abo.fi/om-abo-akademi/fakul ... h-teologi/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 08 jan 2025 09:24

Tack igen. När jag kollade att nutidshistoria och samtidshistoria verkligen är synonymer ramlade jag på https://sv.wikipedia.org/wiki/Samtidshi ... institutet - och då ser jag att de samverkar med Armémuseum och av någon lustig anledning höjdes mitt intresse en aning. De samverkar även med Finlandsinstitutet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 09 jan 2025 01:04

cats skrev:
07 jan 2025 11:49
...
Howard Zinn A Peole´s History of the United States
...
Det är en mycket bra bok med ett underifrånperspektiv. Finns på svenska också: "det amerikanska folkets historia".

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 10 jan 2025 22:41

Har inte läst hela diskussionen här, men spelar inte närhet i tiden en viss roll? Jag tänker att det är lättare att använda intervjuer som metod om det gäller t.ex. 1990-talet än t.ex. 1940-talet.

Jag tänker också att urvalet kan skevt om man går långt tillbaka i tiden. Om vi exempelvis tänker att vi idag intervjuar svenskar om deras minnen från andra världskriget, så kommer de som intervjuas ha varit barn, tonåringar eller mycket unga vuxna under kriget, en stor majoritet vara kvinnor, många ha relativt hög socioekonomisk position, etc. Det är givitetvis ändå jätteintressant, men det ger inte hela bilden.