Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 28 mars 2024, 11:18

Rick von Sloneker skrev:
28 mars 2024, 00:07
Läste precis ut Röde orm. Håller fortfarande, och jag tyckte rentav att boken var bättre den här gången än när jag läste den första gången för kanske 15 år sedan. Den första delen är dock mycket bättre än den andra.
Absolut! ! Har väl läst den ett fem-tal gånger under årens lopp, fortfarande topp! Gav den i tysk översättning till en god vän här i Klockrike, en ung grabb som är helt nedgrävd i vikingalitteratur, av alla dess sorter. Hans betyg: j-vligt bra, innehåll och stil, den behåller jag...!

Hans K

hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av hilbert » 28 mars 2024, 12:25

SVT:s kulturredaktion ordnade en omröstning bland tittarna, för rätt många år sedan nu, om den bästa svenska romanen genom tiderna.
Där vann Vilhelm Moberg:s utvandrarsvit inte helt oväntat.
Men tvåa kom faktiskt röde orm.
Tyder iofs på att det var ganska hög medelålder på de som röstade :) .

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 28 mars 2024, 12:45

hilbert skrev:
28 mars 2024, 12:25

Men tvåa kom faktiskt röde orm.
Tyder iofs på att det var ganska hög medelålder på de som röstade :) .
Därför var det trevligt att se den schweiziska unga grabben - typ tjugo år - sätta så högt betyg på Frans G Bengtssons bok!

Hans K

Användarvisningsbild
Rick von Sloneker
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 mars 2024, 19:32
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Rick von Sloneker » 28 mars 2024, 13:04

Än mer gillar jag dock Frasse G:s essäer. En riktig guldgruva för oss historieintresserade. Han skrev alltid underhållande och initierat.
Oderint dum metuant.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28591
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 31 mars 2024, 11:25

Jag är mitt uppe i Fake History: Ten Great Lies and How They Shaped the World av Otto English. Fick den som julklapp av äldsta sonens slovenska flickvän/sambo (tillika kollega, de är lite diskreta om sin relation på arbetet), jag har en vag misstanke om att sonen gav lite input innan valet.

Jag är då, som vanligt, för lat att skriva själv så jag stjäl hejdlöst från Amazon:

Bild
'A brilliant and important book ... Five Stars!' Mark Dolan, talkRADIO

'An important new book' Daily Express

An alternative history of the world that exposes some of the biggest lies ever told and how they've been used over time.

Lincoln did not believe all men were created equal.

The Aztecs were not slaughtered by the Spanish Conquistadors.

And Churchill was not the man that people love to remember.

In this fascinating new book, journalist and author Otto English takes ten great lies from history and shows how our present continues to be manipulated by the fabrications of the past.

He looks at how so much of what we take to be historical fact is, in fact, fiction. From the myths of WW2 to the adventures of Columbus, and from the self-serving legends of 'great men' to the origins of curry – fake history is everywhere and used ever more to impact our modern world.

Setting out to redress the balance, English tears apart the lies propagated by politicians and think tanks, the grand narratives spun by populists and the media, the stories on your friend's Facebook feed and the tales you were told in childhood. And, in doing so, reclaims the truth from those who have perverted it.

Fake History exposes everything you weren't told in school and why you weren't taught it.
https://www.amazon.com/Fake-History-Gre ... 1787396428

Mina personliga kommentarer är att Otto (kan en britt heta så, tydligen inte) skriver med en hel del underfundig humor instoppad i texten och att han är aningen 'Britticentrisk'.

Läs den. Och Glad Påsk.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28591
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 31 mars 2024, 11:40

Rick von Sloneker skrev:
28 mars 2024, 13:04
Än mer gillar jag dock Frasse G:s essäer. En riktig guldgruva för oss historieintresserade. Han skrev alltid underhållande och initierat.
Välkommen Rick,

Är det någon speciell du tänker på?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 31 mars 2024, 15:06

Hans skrev:
31 mars 2024, 11:25
Jag är mitt uppe i Fake History: Ten Great Lies and How They Shaped the World av Otto English. Fick den som julklapp av äldsta sonens slovenska flickvän/sambo (tillika kollega, de är lite diskreta om sin relation på arbetet), jag har en vag misstanke om att sonen gav lite input innan valet.

Jag är då, som vanligt, för lat att skriva själv så jag stjäl hejdlöst från Amazon:

Mina personliga kommentarer är att Otto (kan en britt heta så, tydligen inte) skriver med en hel del underfundig humor instoppad i texten och att han är aningen 'Britticentrisk'.

Läs den. Och Glad Påsk.

MVH

Hans
Glad Påsk själv! Om Din bok: Amazon är inte en av mina närmaste vänner och bokomslagstexter tenderar - som vid alla böcker - till positiva överdrifter.

Efter att nu ha läst lite andra kritiska kommentarer om Fake History, som både går upp och ner i tyckandet, tycker jag att Du, goe vän, ska spänsta upp Dig från latsidan och här i Skalman trycka in lite mer personliga kommentarer...!

Cheers

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28591
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 31 mars 2024, 16:20

Vad besvärlig man kan vara såhär i påsktider, jag måste läsa färdigt först. Jag tror jag skall spara sista sidan, länge, bara för att pröva ditt tålamod som ren och skär hämnd.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 31 mars 2024, 16:36

Så....sista sidan:

THE END

Så...

Cheers

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28591
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 31 mars 2024, 16:52

Sidan 190, av 334 (exklusive register och källor). Fler frågor?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 31 mars 2024, 17:57

Vi väntar. Spänningen stiger!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Rick von Sloneker
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 mars 2024, 19:32
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Rick von Sloneker » 1 april 2024, 21:44

Hans skrev:
31 mars 2024, 11:40
Rick von Sloneker skrev:
28 mars 2024, 13:04
Än mer gillar jag dock Frasse G:s essäer. En riktig guldgruva för oss historieintresserade. Han skrev alltid underhållande och initierat.
Välkommen Rick,

Är det någon speciell du tänker på?

MVH

Hans
Så här på rak arm minns jag framför allt att de här gav mig stort nöje:
Froissart (om den medeltida franske krönikören)
Villon (om den franske poeten/tjuven som likaså levde under medeltiden)
Två amerikanska kavallerister (om sydstatsgeneralerna J.E.B. Stuart och N.B Forrest)
Lakonismer (om fåordighet)

Ett litet utdrag från den sistnämnda:
De gamla islänningarna, alltid älskare av fåordighet, hade ett särskilt maner — litterärt och kanske också ofta genomfört i verkligheten — rörande sina hjältars sista ord: man mottog gärna sitt dödshugg med någon sentens eller reflexion, ofta av ganska bisarr karaktär men alltid lugn och fåordig. ”Tre fot kom jag för kort,” sade Thorolf Kväll-ulfsson i det ögonblick då ”svärd och spjut stodo genom honom” och han föll framstupa vid Harald Hårfagres fötter. ”Kungen har fött oss väl: hjärterötterna äro feta,” var Thormod Kolbrunarskalds sista yttrande, efter slaget vid Stiklastad, när han drog ut den avbrutna pilen ur sitt bröst och röda och vita tågor följde med. Grette den starkes broder Atle står vid sin dörr i frid och ser på åkrar och väderlek, när en man kommer ridande runt husknuten och sänder honom ett välriktat kastspjut. ”Den här sortens bredbladiga spjut är mycket i bruk nu,” säger Atle och faller död.
Oderint dum metuant.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 25 april 2024, 08:30

Italy s sorrow - a year of war 1944-45
James Holland


En svår bok att läsa rent fysiskt, då jag köpte pocket versionen, väldigt tjock sådan med minimal text. Återigen gjorde jag samma misstag som tidigare då det fanns ett foto register men inga foton. Tog en paus mitt i för några deckare och letade efter en inbunden version men gav upp och fortsatte.

Annars är den bra och jag gillar James Holland, han försöker klämma in det mesta utan att det blir jobbigt för den sakens skull. Jag gillar också att man får följa olika personer från olika sidor och även de civilas vedermödor. Hela ämnet med VK2 i Italien är i princip okänd mark för mig och absolut så när vi fortsätter förbi Rom. Det gör ju att boken är full av för mig ny information och saker man inte tänkt på eller vetat om. Som att infrastrukturen i Italien mesta dels går från norr till söder och inte på tvärsan vilket ställde till det. När en front gör just det. Och av nån anledning så hade de allierade taktiken att avancera på linje upp för den Italienska stöveln.
Partisan kriget som börjar rätt omgående får stort utrymme. vars led fylls av både förrymda allierade krigsfångar som av ryska soldater som byter sida. Till en början framgångsrika men sista året lider de av tyska antipartisan åtgärder och av att de allierade och främst de Brittiska börjar dra öronen åt sig. Då inbördeskriget i Grekland bryter ut och man vill inte sponsra en kommunistisk gerilla.

Ja f.o.m hösten 44 är den Italienska fronten i huvudsak en sideshow då trupper tagits till Sydfrankrike och Grekland (Måste läsa mer om det?!)
Moralen är dåligt på båda sidor och man talar om att frysa fronten. Många allierade soldater tänker att Ryssarna eller de västallierade i Europa kan göra klart jobbet och deserteringarna ökar. De allierade styrkorna är en misch masch av olika länder och förband.

Författaren försöker rehabilitera Clark men ja vetta fan om jag blir övertygad (han var tvungen att ha mycket PR för sälja krigsobligationer, nja inte var han nödbedd i alla fall, eller?) . Själv imponeras jag av General Alexander och skulle kunna läsa en biografi om honom. (Tänk att han har lett tyska styrkor i Baltikum efter vk1?!)

Ibland när man läser historia så tänker man ju att inget är nytt, Operation strangle skulle stoppa flöde av förnödenheter till Tyskarna under uppmarschen till Rom, varenda flygplan skjuter på allt som rör sig på vägarna, vilket också leder till att Italienska civila svälter. (Svält som vapen?)
Det allierade styre av de ockuperade delarna av Italien påminner om koalitionens styre av Irak, med samma inkompetens, kulturell ignorans (?) och korruption (Maffian återkommer från USA via denna shit show av ineffektiv byråkrati.)

Ett stycke avhandlar de krigsbrott som begås av båda sidor men har olika karaktär. Tyskarna genomför brutala antipartisan kampanjer copy paste från Östfronten och ibland med samma förband. Men plundring och våldtäkt straffas med döden varför just det brottet knappast förekommer i deras led. De allierade styrkorna (även bortsett från Franska kolonialstyrkor) begår våldtäkt och plundrar relativt ostraffat. Författaren menar att den stora förekomsten av prostitution verkat avtrubbande i deras kvinnosyn och gav dem intrycket att Italienska kvinnor var free game. (Vem minns inte scenen från filmen Catch 22 med den ringlade kön av soldater. Satte sig djup hos mig som barn.)
Och plundringen verkar man ha överseende med. (Här tänker jag att författaren kanske inte tänkt på att Italien är det första fiende landet som intas av de allierade? Vilket kanske påverkat soldaternas attityd? Iallafall de från Brittiska samväldet.) Det finns också en passus där författaren verkar antyda att psykopater endå är bra soldater när det gäller själva hantverket i att döda och nämner ett exempel där ett befäl berättar att han hade en soldat han ständigt fick hålla ögonen på så han inte våldtog nån tjej vid första bästa tillfälle. Men ville ogärna rapportera honom för det var en bra soldat som så men till slut går det inte längre och soldaten får 4 års fängelse. (Nja jag vet inte om jag blir övertygad.)
Och trots tyska massmord dör de flesta civila som en följd av de allierades vapenverkan. (Flygbomber och artilleri.)

I slutet av boken får man veta vad som hände sedan med de olika personligheterna. Samt att av slagfälten idag så syns väldigt lite då städerna vuxit och mycket byggts bort.

Ja det finns hur mycket som helst som är nytt för mig och jag tänker att gärna skulle vilja läsa mer om den Italienska fronten framöver.

Nästa bok att läsa avhandlar den Italienska fascismens uppkomst men mer om det senare.

Sonderling

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2263
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av cats » 25 april 2024, 09:52

Onda nätters drömmar, av Peter Englund.
Jag gillar hans underifrån-perspektiv för historiska händelser. Boken följer samma stilistiska grepp som boken Stridens skönhet och sorg hade, som skildrade först världskriget ur den lilla människans perspektiv. Materialet i boken är en samling texter från memoarer och dagböcker som berättar om hur den vanliga soldaten/hemmafronten upplevde historiska händelser under andra världskriget. Boken kräver en del av läsaren eftersom det är svårt att hänga med om man inte har en förhandskunskap om andra världskriget. Delvis fyller fotnoterna i med bakgrundsmaterial för skeendena men de gör också läsningen besvärligare. Tycker att boken är ett måste för den som är intresserad av andra världskriget.

Ps. såg just att också Sonderling har skrivit om Onda nätters drömmar...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28591
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 25 april 2024, 10:59

Tack för att ni delar.

Nu ljuger jag (igen) då jag inte börjat läsa än. Men Knutpunkt Stockholm har jag hemma och står på listan, hyfsat högt upp, förbaskade von Adler. Får se om den hamnar före Baltikums Befrielse som jag börjat på:
Bild
https://www.nok.se/titlar/a7/baltikums- ... 2709776cc1

Varför nämner jag Knutpunkt Stockholm här och nu, jo Englund har medverkat:

Bild
https://www.bokborsen.se/view/J%C3%BFze ... 2F13044887

MVH

Hans

Skriv svar