Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 30 januari 2024, 09:19

Förutom att jag skarpt gillar din kritik av de historiska böckerna, sonderling -
så...beundrar jag din förmåga att läsa färdigt en bok som du ganska snabbt tydligen inte gillar. Jag läser själv en hel del, all slags litteratur, och har som inställning att fångar boken inte mitt intresse inom de första femtio-sextio sidorna...bort med den!

Inte alltid lätt, men det lättar...!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 30 januari 2024, 13:25

Ja lustigt att du säger det men förr satte jag en ära i att alltid läsa ut en bok men med den här sista tänkte jag faktiskt att det var dags att omvärdera. Man vill inte låta deppig men man börjar ju numera tänka att livet trots allt har ett slut och det är mycket annat man hellre vill läsa. Så jag kommer nog börja droppa böcker som jag inte tycker håller måttet. :)
(Det samma gäller modeller, jag kommer börja sälja av alla byggsatser som jag har till "kanske" projekt och bara satsa på "måste göra!".)

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 22 februari 2024, 10:20

Landet utanför - Sverige och andra världskriget 1943 - 45
Henrik Berggren


Den tredje och sista boken i serien om Sverige och andra världskriget.
Henrik Berggren skriver i förordet att denna var den svåraste för det fanns inte så mycket information om dessa åren. Det mesta som skrivits rör de tidiga krigsåren. Hade inte tänkt på detta då jag allid tyckt tvärt om. Det mesta om andra världskriget handlar om 43-45. Men i Skandinaviskt perspektiv är det så klart inte så.
Så detta är den tunnaste boken i serien och har också rätt mycket tugg om saker som kanske inte är intressant för möpen men endå intressant på sitt sätt. Som att gallupundersökningarna kom till Sverige (Har tidigare läst om hur detta fenomen med undersökningar började i USA och spred sig i den Amerikanska armén.) Det avhandlas om familjen Myrdal, om skolpolitiken, hur efterkrigs Sverige ska se ut, tunnelbanelinjer planeras (just fan man tror lätt att den alltid funnits?) Astrid Lindgrens process att få Pippi Långstrump publicerad. Filmen "Hets"* som leder till att skolpolitiken ändras. Tidningen Expressen skapas. Under se sista åren sker en uppgörelse med efterkrigs politiken, vilket förvånade mig för jag trodde det kom mycket senare men här börjar det redan innan kriget är slut. Överhuvudtaget blir jag lite "jaha var det så?" över att man från typ 44 bara väntar ut kriget och planerar de rekord år som kommer sedan. En kort passus om gengas och det manke mang det innebär och köra med det samt att det skördar dödsfall. Inga siffror men som författaren konstaterar när han läser gamla tidningar från perioden så verkar det finnas en notis om detta var och varannan dag.

Men sedan är det också mycket som rör det stora hela där Sverige är med i periferin. Danmark och flykten över sundet. Här får man följa spelet bakom kulisserna och de varningar som kom ut så motståndsrörelsen kunde börja organisera det hela och så judarna kunde packa ihop och dra.

Samma gäller Finland och hur de vill börja förhandla om en separat fred. tydligen i takt med att Nazistiska illdåd avslöjas så stänker detta på Finland och opinionen för deras sak försämras. Sverige trycker på, de väst allierade (främst USA) trycker på och till slut ger de sig och vänder sina vapen mot de forna vapen bröderna i Lappland. Tyskarna hade trupper i södra Finland men dessa hade överflyttats till Baltikum då. Denna period skulle jag gärna vilja läsa mer om och just att Finland eller Mannerheim hade fattat att klockan var slagen redan våren 44, men jag kan inte låta bli att imponeras av konststycket att lösgöra sig från Nazityskland samtidigt som man slåss mot Stalin och klara sig så pass bra som man gjorde endå. Visserligen stympad men inte ockuperad som baltstaterna.

Just ja deras öde är med på ett hörn när det gäller att ta emot flyktningar etc. Fattar det som att USA´s underrättelsetjänst är lite inblandad, ja kalla krigets embryo börjar väl växa till sig nu. Förr om åren så hade jag nog uppfattningen att många SS män kom undan denna väg men Berggren påpekar att Svensk underrättelse tjänst är inblandad i att skilja ut dessa. Ingår förövrigt i uppgörelsen jag talade om innan, att rensa ut protyska element i statliga förvaltningar även inom polis och militär. Det är det stora landet i väst som är förebilden nu på gott och ont.

Norges situation och att vi utbildar polistrupper för att sättas in när kapitulationen kommer (Danska också) överhuvudtaget kommer det med rätt mycket info om våra grannländers situation under denna tid. Speciellt de kaotiska sista månaderna.

Och naturligtvis kommer ett stycke om de vita bussarna och hur det organiserades och hur räddningen gick till. (Vi stycket om uppgörelsen med eftergifts politiken berättades det just om en Norsk kvinna som utlämnades till tyskarna 1941 och återkommer med bussarna 45.)

Jag tycker den här bokserien har varit kanon och det känns nästan lite vemodigt att lägga den ifrån sig. Har läst intervjuer med författaren att han gick "all in" i perioden och läst dagstidningar varje dag. (påminner hur jag själv gjorde när det var 50 år sedan.) Vilket märks för inbakat i de stora händelserna har smånotiser och vanliga nyheter varit inbakat. Det är också mycket kultur med film och böcker som slätts under dessa år. Det har gett en närvaro känsla av att ha varit med i den här perioden.

Ska man ha några böcker om Sverige och VK2 så ska man ha denna. Ska man ha nån bokserie om VK2 i Europa i övrigt ska man ha denna bokserie. Och de två första delarna finns att köpa i årets bokrea!

Sonderling

* Många filmer som nämns i boken har man ju sett, det var ju sånt som gick på tv som barn.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 23 februari 2024, 13:41

sonderling skrev:
22 februari 2024, 10:20

Astrid Lindgrens process att få Pippi Långstrump publicerad...

Sonderling
Det där intresserar...kan du berätta lite mer?

Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 23 februari 2024, 16:13

sveahk skrev:
23 februari 2024, 13:41
sonderling skrev:
22 februari 2024, 10:20

Astrid Lindgrens process att få Pippi Långstrump publicerad...

Sonderling
Det där intresserar...kan du berätta lite mer?

Hans K
Det var dels detta med att hennes man var otrogen som gjorde att hon inte riktigt bevakade frågan men sedan att Bonniers verkade ha förlagt manuset så det dröjde typ ett halvår innan hon fick besked. Men sedan vann hon en författar tävling hos Raben & Sjögren med en annan bok och på den vägen vart det så att säga.
Så processen var mer av privat karaktär så att säga men alla som varit kära fått hjärtat krossat vet ju att det blir svårt att fokusera på uppgiften om man säger.

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 23 februari 2024, 16:39

Tack för det svaret sonderling!

Lyckades förra året - efter många års letande - hitta en första upplaga av Pippi från 1945 - med originaltexten!
IMG_0883.jpeg
Jag vet att vi hade den där hemma, och att mamma läste ur den för den nyfödde(sa hon i alla fall...), men - den försvann...

Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 1 mars 2024, 13:01

Jag var Mengeles patolog: en läkarens ögonvittnesskildring från Auschwitz.
av Miklos Nyiszli


En av de bättre böcker jag läst i changern. Och som ett obduktionsprotokoll över mordfallet förintelsen i Auschwitz. (Ordet förintelse används men läste ju i Berggrens bok att det först myntades i och med tv-serien?)
Imponeras av hans känslokyla och analytiska förmåga endå. När han upptäcker att flera obduktions "föremål" fått en dödlig injektion med kloroform så skulle det kunna platsa i vilken deckargåta som helst.

Har läst flera böcker om Auschwitz från olika vittnesbeskrivningar och detta blev en pusselbit till.
Hans möten med Mengele var också intressanta då man mest hört om honom och då nästan mytologiserad. Här träder en person fram, som man skulle vilja veta mer om.

Flera fel förekommer och det förklaras i slutet av Historikern Ulf Zander och just detta med de framsteg inom vittnes psykologi som skett på senare år. Vi kommer helt enkelt inte ihåg exakt och även som i detta fallet att boken är skriven relativt nära inpå 1946 så är det inte lätt. Minnet skrivs ju dessutom om varje gång vi minns nått.
Jag tycker detta är viktigt att poängtera för det finns de som vill förringa eller förneka att detta hänt och snart är alla vittnen döda.

Ja man är lite lat och Borussia har redan skrivit om boken så jag tar med länken till hans recension här:
viewtopic.php?f=21&t=14446&p=829918&hil ... le#p829918

Boken var nästan spännande som en deckare och texten flöt fram jag läste slut den på några dagar.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 1 mars 2024, 18:03

Återigen tack för att du tar dig jobbet med att dela.

Är snart klar med https://en.wikipedia.org/wiki/All_the_L ... Cannot_See men kommer troligtvis vara för lat att skriva något, men otroligt bra bok även om man kan ha synpunkter.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Psilander » 19 mars 2024, 17:59

Den unge Werthers lidanden

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 19 mars 2024, 19:39

Berätta gärna vad du tyckte och hitta inte på något dumt.

https://www.faktoider.nu/werther.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 22 mars 2024, 23:14

Shades of Grey och Red Side Story, av Jasper Fforde.

Jag har väntat 14 år + på uppföljaren, och nu vid slutet känns det som att den medvetet skapades för ett avslut.

Shades of Grey handlar om en framtid där man inte kan se alla färger, eller i mörker.

Men samhället knakar, och förändringar är på väg.

Mycket bra böcker, liksom Thursday Next och the Nursery Crimes.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Psilander » 24 mars 2024, 00:30

Hans skrev:
19 mars 2024, 19:39
Berätta gärna vad du tyckte och hitta inte på något dumt.

https://www.faktoider.nu/werther.html

MVH

Hans
Boken var bättre än jag minns den från plugget. En hel del igenkänning från olycklig kärlek faktiskt, som den gamla romantiker jag är.
Varför ska man ta livet av sig för - när man inte får höra snacket efteråt?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Psilander » 24 mars 2024, 00:32

"Den allvarsamma leken" av Hjalmar Söderberg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28592
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 24 mars 2024, 14:28

Psilander skrev:
24 mars 2024, 00:30
Boken var bättre än jag minns den från plugget.
...
Jodå, mer än en bok som man fick genomlida i skolan uppskattar man när man är lite äldre och förhoppningsvis visare.

Eller så fuskar man. Vilket jag aaaaaldrig skulle göra. Jag hade en ehrmm, vän som naturligtvis inte läst boken. Jag vill minnas det var Markurells i Wadköping. Som då ja...ehrmm, vännen då inte läst. Men provet var muntligt (i grupp) och genom att lyssna och omformulera vad som sagts och lägga in lite subjektiva uppfattningar som då inte kunde ifrågasättas fick vännen godkänt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Rick von Sloneker
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 mars 2024, 19:32
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Rick von Sloneker » 28 mars 2024, 00:07

Läste precis ut Röde orm. Håller fortfarande, och jag tyckte rentav att boken var bättre den här gången än när jag läste den första gången för kanske 15 år sedan. Den första delen är dock mycket bättre än den andra.
Oderint dum metuant.

Skriv svar