Jag har läst Dick Harrissons bok Tutankhamon. Det boken handlar minst om är Tutankhamon. Istället använder han pojkfaraonen som centrum för att beskriva det egyptiska rikets historia.
Han gör också många paralleller med andra historiska händelser för att visa hur olika väl vi känner till olika historiska händelser. Han jämför med kiviksgraven där några okända tonåringar gravsattes vid samma tid som pojkfaraonen stoppades in i sin blygsamma grav på bara 100 kvadratmeter. Om kivikspojkarna vet vi inget, om Tutankhamon vet vi mycket.
Vid samma tid utkämpades trojanska kriget. Där är det svårt att veta vad som är saga och verklighet men om Tutankhamon har vi samtida texter att studera. Vi kan även studera hans döda kropp, vilket gör honom rätt unik.
Harrison diskuterar också hur egyptologin ända från Napoleons egyptiska expedition har påverkat och påverkats av 18- och 1900-talets samhälle. Utan Tutankhamon hade nog trenden varit död idag mentack vare fyndet av pojkfaraonens grav har denne rätt obetydlige regent blivit en mycket känd representant för sin tid.
Harrison skriver lättsamt och lättfattligt. Jag funderar på vad jag hade velat ha mer eller mindre av. När jag började läsa förväntade jag mig en biografi om Tutankhamon men Harrissons vinkel var mycket bättre och väckte min barndoms intresse för gamla Egypten till liv igen.
Vad läser du just nu?
-
- C Skalman
-
- Stödjande medlem 2021
Re: Vad läser du just nu?
Jag läste boken Vargatider, som sveahk tipsade om, fast det var en slump att jag såg den på bibban bland återlämnade böcker.
Det var en mycket bra bok som berättar mycket om efterkrigstiden, med allt från uppröjning till kulturstrider.
Kvinnor berättar om livet efter freden. Unga män med massor av pengar beskrivs. Pengarna bestod av lager av cig. och förmögenheten skapades på svarta börsen. VW beskrivs som ett resultat av en driftig brittisk ingenjör.
Och i slutet får man veta att CIA sponsrade konst och författare, utan att de ens fattade. Där fanns en kulturkamp där väst gick mot abstrakt konst och öst mot Sovjetisk realism. Båda dessa konstformer fanns sedan före kriget, men ändå ville man kanske visa att den egna var något nytt.
Som sagt, en mycket bra bok som nämner allt från framväxt av tysk porrindustri till högkultur.
Glömde att säga att Harrisons bok om Tut verkar intressant.
Det var en mycket bra bok som berättar mycket om efterkrigstiden, med allt från uppröjning till kulturstrider.
Kvinnor berättar om livet efter freden. Unga män med massor av pengar beskrivs. Pengarna bestod av lager av cig. och förmögenheten skapades på svarta börsen. VW beskrivs som ett resultat av en driftig brittisk ingenjör.
Och i slutet får man veta att CIA sponsrade konst och författare, utan att de ens fattade. Där fanns en kulturkamp där väst gick mot abstrakt konst och öst mot Sovjetisk realism. Båda dessa konstformer fanns sedan före kriget, men ändå ville man kanske visa att den egna var något nytt.
Som sagt, en mycket bra bok som nämner allt från framväxt av tysk porrindustri till högkultur.
Glömde att säga att Harrisons bok om Tut verkar intressant.
-
- Medlem
Den är på sätt ett vis en parallell bok om dels Himmler och dels det SS han styrde över. Visst överlappar de varandra, men de kapitel som handlar om Himmler handlar om Himmler och de som handlar om SS handlar om SS. Det är en välskriven bok och författaren lyckas på ett förträffligt sätt fånga in det essentiella av SS roll i den stat de själva blev en stat i. Här finns SA, Waffen-SS, Gestapo, koncentrationslägren, polisen och dess roll som en parallell myndighet vid sidan av den civila och militära, alltid på jakt efter nya inflytelsesfärer. Jag förvånades över egentligen hur mycket författaren ändå redan visste när boken skrevs, och vilka fällor man bör akta sig för, bl.a. Himmlers massör Felix Kerstens memoarer, som man måste ta med en nypa salt men samtidigt som det är en port till Himmlers leverne och tankar.
Något annat som jag gillar med böcker skrivna tätt in på krigsslutet är att många av de personer som nämns fortfarande var i livet eller vars öden var okända. 1955 var ju också året då Sovjetunionen släppte ett stort antal fångar som därmed blev tillgängliga för författaren. Men här finns också Eichmann som "varit försvunnen" sedan han avvek från amerikanskt fångenskap, här finns Mengele som sedan krigsslutet varit försvunnen och här finns den och den SS-officeraren som "numera" arbetar inom den eller den myndigheten i Västtyskland. Den är ju också skriven under Adenauer eran då det var locket på från tysk sida, allt skulle glömmas och man skulle lämna det gamla bakom sig, flera som satt fängslade släpptes och återgick till samhället som fria och rehabiliterade. De skyldiga var redan dömda eller döda och det var ändå SS som var skyldiga till allt som därmed fick bli det perfekta alibit.
Det är en förträfflig bok, mindre detaljerad än anatomiboken, vilket gör den mer lätthanterlig utan att den tummar på innehållet. Källangivelserna finns där för den läsare som vill dubbelkolla och de gånger författaren har reservationer eller om det är en kvalificerad gissning så är han tydlig med det. Dessutom lagom lång, knappa 500 sidor. Jag har också uppfattningen att författaren, Gerald Reitlinger, var en pionjär inom området, han har dessutom skrivit en av de första böckerna om Förintelsen, The final solution: The attempt to exterminate the Jews of Europe, 1939-1945, som skrevs några år innan Alibit. Kan nog bli att jag får leta upp den boken, men innan dess ska jag nog ge mig ut till havs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."
-
- Stödjande medlem 2021
Operation mincemeat av Ben Macintyre
En spännande historia om hur man lurade tyska underrättelsetjänsten (eller ville Abwehr kanske bli lurade? för att lura Hitler?) med hjälp av ett lik och en dokument väska. Historien har man ju hört förr men insåg att jag blandat ihop det med fel D-dag och trott att det var Normandie. Alltså detta känns som det är nått som bara den Brittiska underrättelsetjänsten kan komma på. Och hela historien är fylld av udda karaktärer och typer.
En intressant grej som nämns är att detta med att dumpa en packe dokument som fi hittar, endå är ett gammalt trick, där av denna ganska utarbetade plan. Detta förklarar också för mig de fall när dokument på riktigt hamnat i fiende händer och man har valt att ignorera dem med ödesdigra konsekvenser. (hamnade inte "fall gul" i fransmännens händer innan invasionen 1940?)
En gammal bekant dyker upp och det är ubåten Seraph som jag läste om innan i boken "Army at dawn". Där den farkost som levererar liket utanför Portugals kust. Alltså nån borde göra en film på detta, typ en Engelsk "Das boot".
Det finns en sak som bekymrar mig med boken i det att jag tyckte den var lite seg och kanske pratig. Texten flöt liksom inte men det kan bero på att det är mycket i jobbet nu. Vi får se, jag har köpt på mig några till av samma författare.
Boken eller Operationen har blivit film vilken jag hoppas kunna få tag i framöver.
Ja detta blir ett litet andefattigt inlägg men det är mycket nu, man får popcorn hjärna.
Just nu försöker jag läsa "Dumhets paradoxen" (för att försöka förstå det bristande ledarskapet i offentlig förvaltning b.la.)
Men därefter och lagom till semester ska jag hoppa på James Hollands bok om Operation Husky.
Sonderling
En spännande historia om hur man lurade tyska underrättelsetjänsten (eller ville Abwehr kanske bli lurade? för att lura Hitler?) med hjälp av ett lik och en dokument väska. Historien har man ju hört förr men insåg att jag blandat ihop det med fel D-dag och trott att det var Normandie. Alltså detta känns som det är nått som bara den Brittiska underrättelsetjänsten kan komma på. Och hela historien är fylld av udda karaktärer och typer.
En intressant grej som nämns är att detta med att dumpa en packe dokument som fi hittar, endå är ett gammalt trick, där av denna ganska utarbetade plan. Detta förklarar också för mig de fall när dokument på riktigt hamnat i fiende händer och man har valt att ignorera dem med ödesdigra konsekvenser. (hamnade inte "fall gul" i fransmännens händer innan invasionen 1940?)
En gammal bekant dyker upp och det är ubåten Seraph som jag läste om innan i boken "Army at dawn". Där den farkost som levererar liket utanför Portugals kust. Alltså nån borde göra en film på detta, typ en Engelsk "Das boot".
Det finns en sak som bekymrar mig med boken i det att jag tyckte den var lite seg och kanske pratig. Texten flöt liksom inte men det kan bero på att det är mycket i jobbet nu. Vi får se, jag har köpt på mig några till av samma författare.
Boken eller Operationen har blivit film vilken jag hoppas kunna få tag i framöver.
Ja detta blir ett litet andefattigt inlägg men det är mycket nu, man får popcorn hjärna.
Just nu försöker jag läsa "Dumhets paradoxen" (för att försöka förstå det bristande ledarskapet i offentlig förvaltning b.la.)
Men därefter och lagom till semester ska jag hoppa på James Hollands bok om Operation Husky.
Sonderling