The Battle of An Loc av James H Willbanks
En kortfattat bok om slaget vid An Loc under påsk offensiven. Där Nordvietnams armé (NVA) gick till attack mot Sydvietnam. Inspirerade av debaclet vid Lam son 719 när Sydvietnams armé (ARVN) gick in i Kambodja för att kapa Ho Chi Minh leden. Och som slutade i ett debacle där de sedan fick fly hals över huvud.
Denna gång gick det inte samma väg. Här har man olika förband av skiftande kvalité som leds av egna befäl med Amerikanska rådgivare på plats. Det är lokala styrkor RFPF och elit förband från Rangers och mer mindre bra förband från armén.
En intressant sak som ger genklang till kriget i Ukraina är att NVA först kommer till staden med sina tanks så tror de att de ska bli mottagna som befriare men mötts av eld från b.l.a LAW raketer. (Känns inte det igen?) Senare så koncentrerar NVA ofta artillerield till sjukhus och andra civila centra som kyrkor. Låter bekant? Läste nyss att man gjort så både i Syrien och Ukraina, en särskild Rysk/ Sovjetisk taktik?).
Den Nordvietnamesiska Stridsvagns personalen är förhållande viss nyutbildade direkt från Sovjet ska det visa sig sedan och vet knappt vad de sysslar med?
Hur som helst det är en modern reguljär armé som går till attack mot staden. (Som ligger längs en direkt "motorväg" till Saigon. Därav det strategiska värdet). Och det här ju precis det kriget som USA´s armé är tränad för, som författaren säger. Så man kallar in flyg för att hjälpa till att hålla stången mot fienden. Allt från B-52:or till A-37plan, Cobra helikoptrar (som tar ansenliga förluster) till olika Gunship plan. Alla dirigeras av FAC plan som 0-2A plan. (Att inget plan flög in i egen eld förvånar mig.) Och just ja NVA har ju lärt sig så de pumpar in luftvärn och placerar i en ring runt staden samt pepprar med artilleri som de hela tiden måste flytta. För att inte bli angripna av de fruktade B-52:orna. Mot slutet har de handburna strela missiler (SA-7 Grail), det är dom som blir cobra helikoptrarnas baneman. (Har skickats till Ukraina.)
Återigen när man läser om sånt här fattar man knappt att nån kan överleva. Staden (eller mer byhåla?) är ju stundtals helt isolerad, det regnar ner ca 2000 granter om dagen, man försöker släppa ned förnödenheter som mest hamnar hos NVA styrkorna. Helikoptrar kommer inte in och kan hämta sårade. AC-130 får skjuta danger close, efter som NVA har taktiken att greppa fi i bältet för att förhindra flygbombningar. Det blir strid på nära håll hus till hus innan innan NVA till slut får ge upp. På slutet börjar man upptäcka att man slåss mot tvångs värvade kambodjaner, vilket tyder på att man får slut på personal.
Författaren var själv med som i striden rådgivare och lär nu ut krigshistoria på Fort Leavenworth när han inte skriver böcker om Vietnam kriget. (Vilka jag kommer kolla upp) Han har i detta fall efterforskat i Vietnamesiska krigsarkiv för att få med lite röster från andra sidan kullen vilket jag tycker om och det borgar från en viss seriositet och han hän faller inte heller till nått gnäll eller "Dolkstöts legend" som jag tycker kan komma i en del Amerikansk Vietnam litteratur. Mer ett nyktert konstaterande om att det Amerikanska folket var less på krig och röstade fram politiker som avslutade det.
Striden analyseras sedan ur olika synvinklar. Och hade NVA bara väntat lite tills USA helt lämnat och dessutom koordinerat sina anfall bättre hade de lyckats är slut omdömet. (Nu blev det liksom tre offensiver i en, så överrasknings momenten försvann?)
Själv blir jag återigen påmind om att vid den här tiden har ju Vietnam kriget helt ändrat karaktär, det är inget gerilla krig längre, det finns praktisktaget ingen FNL gerilla. USA är på väg ut, och i mars 73 har de dragit.
Och den armé som kommer från norr är kanske inte så intresserat av lokala styren i söder och installerar istället sin Provisoriska revolutions regering (PRG). Det narrativet saknas i Sverige där man fortfarande kan höra om FNL´s seger. (Nej jag tycker fortfarande att Vietnam-kriget var ett misstag men det misstaget gjordes av USA redan 1945.

)
Jag tyckte boken var bra och kan tänka mig att läsa om den om några år (blev stundtals distraherad av världsläget*). Och som modellbyggare får man ju en massa tips.
Sonderling
Nu ska det bli Vietnamesisk skönlitteratur: Monsunens sista regn av Le Minh Khue
* Får ibland känslan: Är det meningen att läsa nått när det endå kan bli atomkrig?