Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Borussia
Medlem

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Borussia » 06 maj 2021 13:19

eberan.jpg
Detta är den femte och sista boken i Barbro Eberans bokserie, Tysk-europeisk historia i nazismens skugga. De fyra första böckerna tar egentligen upp varsina fria ämnen och infallsvinklar som ändå nuddar vid varandra medan den här femte boken är en sammanfattning av dem alla. Förutom denna bokserie så skrev hon redan 2002 den förträffliga boken, Vi är inte färdiga med Hitler på länge än. Som i alla hennes böcker brottas Eberan med orsakerna till Hitler och Förintelsen, ett arv som alla generationer har tacklat på sina sätt utifrån sina politiska, sociala, ideologiska och historiska kontexter de befunnit sig i. Framförallt, och kanske av förklarliga skäl så har hon fokus på Västtyskland, Östtyskland och sedermera Tyskland.

Eberan är i grunden journalist och varje kapitel, stycke och mening bär en journalist prägel, det är innehållsrikt, det är tempofyllt och det är träffande. På gränsen att det ibland blir för mycket av det goda, det är inte alltid en träffande och bra artikel anpassade för tidskrifter blir till bra böcker när flera artiklar ska samsas i en bok med begränsat utrymme. Kan emellanåt tycka att hon nästan slår knut på sig själv med alla analyser och förklaringar av det som hände. Hon vill emellanåt lite för mycket för att det ska vara till bokens bästa. Det krävs också att läsaren är mer än intresserad av ämnet, i alla fall om man ska läsa en hel bok.

I denna bok lyfter hon fram tio förklaringsmodeller till varför kunde det ske, Förintelsen alltså. Här finns det historiska perspektivet, det politiska, ideologiska, kulturella, psykologiska, religiösa, demoniska, sociologiska, samtida, nutida, inte sällan går dom in i varandra. Måste ändå säga att i denna bok lyckas hon lägga lite band på sig, hon håller igen i jämförelse med de fyra övriga i bokserien. Det gör boken till en bra, intressant och trevlig läsning. Hon kryddar den också med en intressant genomgång av hur Öst och Väst blev ett, Tyskland alltså. Ett ämne och arv som alltjämt präglar och fascinerar oss på alla möjliga sätt. Hon har antagligen rätt, vi kommer aldrig att sluta fascineras och skrämmas av Hitler, och vi kommer alltid undra varför kunde det ske.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem

Inlägg av Borussia » 17 maj 2021 08:52

myter.jpg
Sverige under andra världskriget hade den delikata uppgiften att balansera på en skör egg mellan flera stormakter som alla, liksom Sverige, var intresserade av ett "neutralt" Sverige. För svenskt vidkommande var det ju intressant att ge ett sken utav att man hade saker och ting under kontroll och inte stöta sig med någon annan aktör på krigsscenen mer än kanske någon enstaka grymtning. Då den mesta forskningen och litteraturen varit fokuserad på de faktiska krigsscenerna än på de neutrala länder så har detta medfört att både myter och legender skapats kring Sverige under andra världskriget.

I den här boken tar ca tio svenska författare, alla mer eller mindre kända för den initierade läsaren, an händelser som utspelades i Sverige under krigsåren. Alltifrån statsminister Per Albin Hanssons kanske något kaxiga uttryck, Vår beredskap är god, till hemliga utbildningsläger för norska polititroppene i Dalarnas djupa skogar. Men också bombningar av Sverige, svenska "läger", sjökriget i Östersjön, svenskar i tysk tjänst, Finska vinterkriget. Intressant läsning som inte går på djupet men ändå tillräckligt för att läsaren ska få en bra överblick av det hela. Sverige var utsatt, och det gällde att navigera rätt i både lä och i potentiella stormvindar, inte låta sig provoceras eller provocera.

Det är lagom långa kapitel och alla författare kan sin pennföring, ty alla är de författare med böcker på sitt CV. Det är en bra bok som jag även skulle kunna rekommendera till läsare som inte nödvändigtvis har kriget som sin huvudsakliga läsarsyssla. Vad hände i Sverige egentligen under krigsåren? För det är egentligen det som denna bok handlar om, en historisk överblick om något som faktiskt hände, och inte en bok om myter och legender som okontrollerat får frodas och skapa sina egna blandningar av fakta och fiktion.

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem

Inlägg av Borussia » 08 jun 2021 09:34

Pendeln.jpg
Den här boken stötte jag på när jag läste den ovannämnda boken, Sverige under andra världskriget. Kommer inte ihåg i vilket kapitel men det här med skuldkänslor av senare generationer och deras sätt att hantera och förhålla sig till dessa är intressant. Den tysk/svenska journalisten och författaren Barbro Eberan har ju brottats med frågan i ett flertal böcker och barn till mer kända förbrytare har ju också kommit till tals i både böcker och TV. I denna bok är det en mindre obetydlig gärningsmans barnbarn som gräver runt i ett förflutet där brottet i jämförelse med andra kan te sig ganska marginellt i jämförelse med vad vi är vana.

Författaren är alltså barnbarnet till en person (morfar) som tillhörde SS och som i samband med ockupationen övertog/konfiskerade ett antal gårdar i det ockuperade Polen. Styrde gården med nazistisk disciplin och gjorde sig dessutom skyldig till övergrepp vilket fick honom och hans familj att under sextiotalet fly till Brasilien. I vilken utsträckning han även begick mord har inte kunna bekräftas och hans roll har heller inte kunnat kartläggas fullt. Efter kriget var personer med den här belastningen alltför ointressant och fokus låg på betydligt större fiskar än så.

Det är egentligen först långt efter morfaderns död som författarinnan börjat intressera sig för vad hennes familj gjorde under kriget. Utan att egentligen veta vad som hänt började hon ställa frågor och föra samtal med mormodern som alltjämt var vid liv vid tidpunkten då författarinnan började forska. Ganska snabbt kom det fram till att morfadern inte hade rent mjöl i påsen och det för mormodern var ett känsligt ämne. Som regel tog hon sin man i försvar och valde att fokusera på det som hon upplevde var det positiva, inte sällan med en illa dold rasism och fördomar.

Författarinnan reste själv till både Polen och Brasilien för att träffa folk/anhöriga till de som arbetade på gårdarna som morfadern förvaltat för att höra deras historia. En känslosam resa då hon inte kunde undvika att känna en form av skuld för det hennes släkt/folk åstadkommit, men samtidigt viktig för henne att reda ut för att få inre ro för dels henne och hennes barn. I Brasilien träffar hon familj och de har mer en ambivalent förhållningssätt till familjens förflutna. De finner inga problem med att prata om det eftersom de inte tycker det är så mycket att prata om, rycker lite på axlarna åt det hela, nazismen var liksom både bra och dålig i samma veva.

Boken började bra, bygger upp förväntningar, men blommar aldrig ut så att säga. Den står många gånger och stampar och när det väl börjar bli intressant så visar det sig att det inte finns nåt intressant. Hade gärna velat veta mer om morfadern både under och efter kriget men här lämnas stora hål som fylls ut med författarinnans känslomässiga förhållande till det hela. Det blir tyvärr för mycket av detta i hela boken som gör att man blir lite besviken som läsare. Hade hoppats på mer från författarinnans resor till både Polen och Brasilien. Mest intressant är läsningen om hennes samtal med mormodern. Samtal som författarinnan finner svåra att hantera eftersom mormodern till stor del försvarar morfadern och den ideologi han tjänade.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 11 jun 2021 13:21

Operation Barbarossa : världshistoriens största fälttåg : Hitler mot Stalin / Christer Bergström ; med bidrag av Martin Månsson

Lånade den på bibblan.

Inser när jag börjar läsa att jag aldrig läst om när anfallet börjar, utan kommit in nånstans vid Operation Typhoon. (Har du inte läst tillräckligt med böcker om VK2undrar en del? Nej uppenbarligen inte!) Så det var ju väldigt intressant, spännande och hjärteknipande när man vet vilka olyckor som väntar civilbefolkningen.

Ganska snabbt dödas myten om den overksamma Stalin. Okej han ville inte provocera fram ett anfall men när han väl insåg att det var ett anfall skred han till handling, även om det var försent. Jag hade nämligen alltid undrat över detta och instinktivt känt att nått inte stämde. Och även om ingen i ledningen gjorde nått inte satt ryska soldater bara på sina händer och lät sig dödas? Här får man veta istället att motståndet var hårdare än vad Tyskarna förutsett. Och även om ledningen var handlings förlamad så slogs soldaterna så gott de kunde (låter som att jobba inom det kommunala?) De var heller inte så många som gav sig på samma gång som jag tidigare trott. Det var mer pö om pö som samlades ihop för proganda bilder. Plus att civila i vapenför ålder som dessutom råkat snagga sig kort, också trålas med.

Ännu ett plus är beskrivningen av luftstriderna, här hade jag också ett stort kunskaps hål.

Övergrepp och missdåd från ena eller andra sidan och mest den tyska får fakta rutor, vilket är bra tycker jag. Och får en verkligen att undra hur oskyldiga WH var om man nu trott detta. (Ännu en myt som dödas.) Man ska nog haft karaktär av stål för att inte dras med i slakten. Även de olika gerilla gruppernas illdåd kommer med. Och intressant vilket jag inte visste var hur de olika nationalist gerillorna tog över makten i en del städer i förväg. Eller att de kunde i sin tur vara i luven på varandra som tex Ukrainska och Polska motståndsgrupper.

Att kriget i öst är ett förintelsekrig råder det ingen tvekan om. Detta har man ju vetat om. Man har ju tidigare läst om einzatsgruppen och förintelsen men liksom var för sig. Här förstår man ju mer att allt hörde ihop. Även ett stycke om våldtäkter kommer med och hur vi behandlat de olika sidorna olika i litteraturen.

Kartorna är bra eller traditionella. Med pilar som visar framryckning och linjer som visar fronten men jag har börjat undra över hur väl stämmer såna med verkligheten. På visa front avsnitt verkar det rätt samman blandat. Vilket kanske inte är så konstigt med en sådan framrycknings hastighet. Kommer på mig med att fundera hur det skulle tydliggöras men kommer inte på nån lösning. :?

Boken avslutas med Sovjeternas motoffensiv utanför Moskva. Där ryssarna var i minoritet både vad gäller folk och stridsvagnar. Men lyckas trycka tillbaka tyskarna som jag förstår det var mer eller mindre uttröttade med för långa försörjningslinjer.

Minus. Faktum är och det faktum att ordet faktum är återkommande och irriterande ofta. Jag ska va ödmjuk, för Christer är ju inne på forumet ibland. Jag hade 2:a i Svenska och fick sedan läsa om allt på folkhögskola i 30 års åldern men vet endå inte vad ett verb är. Men jag kan vara lite allergisk till upprepningar av det här slaget. Fast det är inget jag minns från boken om slaget om England så jag antar att nån annan påpekat detta innan och det rättats till.

Som sagt andra boken som jag läser av Christer Bergström, måste säga att jag är positivt överraskad. Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk i början. Speciellt när det ska till att dödas myter om VK2. Men så mycket fakta och de här rutorna som klämmer in extra info är ju boken en höjdare, hade gärna sett en fortsättning med fall blå. :milsmile:

Sonderling