Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Amund
Stödjande medlem 2020

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 06 okt 2020 16:19

Efter mycket tjat från olika håll läser jag just nu klassikern Brott och straff av Dostojevskij.
Kan bara säga att det är en fantastisk historia som berättas på ett alldeles utmärkt sätt. Svårt att tro att den är skriven för så länge sedan.

Efter att ha läst en 50-100 sidor tänkte jag att den som skrev manus till filmen Taxi driver kan ha haft denna roman i åtanke - en ensam förvirrad man som vill ställa allt tillrätta.

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 06 okt 2020 17:36

Spänd på ditt slutomdöme Amund! Nyöversättning eller den av Hans Björkegren från 1979?

Mvh Hans K

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 06 okt 2020 18:51

Brott och straff har åldrats väl tycker jag, det kanske är så att de teman som tas upp är rätt tidlösa.

Idioten hade jag svårare för, jag tror att det kanske finns en del subtila samtidsreferenser i den som jag inte förstår. Eller så var det helt enkelt inte en bok för mig.

Amund
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Amund » 09 okt 2020 20:29

adlercreutz skrev:
06 okt 2020 18:51
Brott och straff har åldrats väl tycker jag, det kanske är så att de teman som tas upp är rätt tidlösa.
Ja, karaktärerna är väldigt levande och deras tankar och betraktelser av omgivningen känns mycket trovärdiga, och som du säger - tidlösa.
sveahk skrev:
06 okt 2020 17:36
Spänd på ditt slutomdöme Amund! Nyöversättning eller den av Hans Björkegren från 1979?
Slutomdömet får dröja, är bara halvvägs. :) Och ja, det är Hans Björkegren från 1979.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 13 okt 2020 09:11

Farväl DDR av Guido Knopp

Har inte läst så mycket av historikern Knopp, jag har nog avskräckts lite av titlarna som alltid innehållit nått med "Hitler" och faktiskt herr Knopps utseende, mannen ser ut som en avdankad dansbandssångare. Kan såna böcker verkligen va bra? Men jag tyckte den om krigsfångarna var okej så jag plockade upp denna på bibblan så här 20 år sedan återföreningen. Den är väldigt lättläst och lite övergripande kanske? Får känslan av att den mest skrivits för inhemskt bruk där man kan nicka igenkännande och minnas tillbaka.
Det är väl inte uttalat men varje kapitel tar upp ett ämne och en person. Tex Katarina Witt och kultur. (Vilket också författaren gör en recension om och dömer ut vilket jag tycker är lite märkligt? Kultur är ju endå som baken?) Mielke och övervakningen. Och det är ju intressant och få en liten mini biografi över huvudpersonerna. Jag visste inte tex att Honecker suttit i fängelse genom hela kriget och kom från västra Tyskland Saarland. Sedan avslutas boken med murens fall och den korta period mellan 89-90 då DDR befann sig i limbo. Jag hade gärna sett mer om efter räkningarna, ävenom man får veta att Stasi chefen Mielke döms för polismord som han utförde på 30-talet.

Hur som helst boken väckte i alla fall mersmak om att veta mer om det här landet som är påväg att bli en parentes i Tyskhistoria och som man faktiskt besökt året före murensfall sommaren 1988. Man minns gränsövergångarna med vakterna och möpen tittade upp varje gång en Mig eller Hind flög förbi. Och alla ruiner som fortfarande fanns kvar efter VK2, ja det hela känns så overkligt nu.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Hans » 13 okt 2020 10:26

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 13 okt 2020 10:41

Hans skrev:
13 okt 2020 10:26
Har du sett: https://sv.wikipedia.org/wiki/Good_Bye,_Lenin! ?

MVH

Hans
Japp och skådespelerskan som spelar mamman uttalar sig förresten i boken. Hon var verksam i DDR.
Bra film det är nog dags att se om den. :)

Sonderling