Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Markus Holst » 12 maj 2020, 17:55

sonderling skrev:
12 maj 2020, 16:39
Och jag tänker snart får man skäll här på skalman och så får man beröm. :D
Det är den nya given. På Skalman kramar vi varandra. :kramis:

Disclaimer: Eftersom Skalmaniter endast träffas digitalt och digitala kramar inte är smittsamma fortsätter vi tryggt att kramas.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28323
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 12 maj 2020, 19:15

Håller med han med det trevliga namnet.

Håller inte med Markus då jag träffat dussinet forummedlemmar IRL, och jag hade inte mask eller två meters avstånd. Fast det var för några år sedan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 13 juli 2020, 13:11

Har läst följande på semestern:

Praying for slack: A Marine corps tank commander in Viet Nam.
av Robert E Peavy


En memoarbok om en killes tid i Vietnam runt 68-69. Tycker den skiljer sig på så vis att han faktiskt kan skriva. Det är både underhållande episoder och tragiska sådana. Till de mer underhållande anekdoterna är när de lutar en marinkårssoldat av det lite dummare slaget att den strålkastare de har är en tv, så vänta här och titta så ska vi bara sätta på den...

Och det är naturligtvis mera tragiska historier. B.l.a ett fall av Friendly fire som de gör sig skyldiga till och som de endå verkar borsta av sig relativt lätt med att en oerfaret befäl inte rapporterat att de var ute på patrull. Så när de är på väg tillbaka så tar man får givet att det är fi så....Överhuvudtaget verkar friendly fire incidenter vara vanligt i Vietnam-kriget. vanligt är tydligen att nya befäl inte kan läsa kartan och kallar ner fientlig eld på sig själva.

Man får en inblick i hur marinkåren fungerar och hur det skiljer sig från andra vapenslag. Och rivaliteten med flottan som även min far berättat om. Det är mer regel än undantag att de båda jävlas med varandra så mycket som möjligt. Även själva stridsvagnslivets vardag är beskrivet bra. Det känns nästan som att jag kan sköta och serva en m48 Patton?
Vår huvudperson är driftig så för att undvika att se ut som nybörjare så köper man slitna uniformer på surplus, innan man skeppas över, även korea-krigs kamo (duck-hunting camo) inhandlas privat och används i fält.

Oftast används tanksen som mobila bunkrar för att vakta broar men när de skickas i strid så utkämpas detta i och kring DMZ, så är striderna mer av en traditionell typ än vi är vana vid i Vietnam skildringar. Här slåss man mot den Nord-Vietnamesiska Arme'n och den har tillgång till och kan kalla på sitt eget artilleri understöd. Det få eller inga byar i området och slagen påminner om världskrigen. Blir det för hett, och fi börjar klättra på vagnen, kan man be sin stridsvagns kompis att klia dig på ryggen (scratch my back) som då skjuter på dig med canister eller flechette ammo och rensar lite. (å fan!)
En intressant händelse är när de upptäcker att någon som talar bra engelska lurar artilleriet att beskjuta deras positioner. Vem är detta? En desertör? En ryss? Man får inte reda på det. Man sätter upp en fälla som jag inte ska spoila och löser problemet.




Korea-kriget av Artur Szulc

Jag säger inte bara det här för att han är forummedlem men jag tyckte det var en jätte bra bok om Korea det bortglömda kriget. Det var bra med information om konflikten. Speciellt att perioden 45-50 togs med, nått som jag hade ingen koll på. Min bild av konflikten fick ett lite nytt perspektiv. Tidigare har jag tänkt att det var självklart att gå över gränsen, men tänk om man inte gjort det och avslutat kriget vintern 50-51? Jag gillar också att man fick veta lite mer om Kineserna och jag hade hört förrut att dessa oftast var gamla Koumintang styrkor (Max Hastings). Detta skulle jag velat veta mer om. Var det ett lojalitetsprov som de skickades söderut eller ville man bli av med dem?
Nåväl jag ska inte bre ut texten mer än nödvändigt. Detta är en bra bok att ha i sitt referens bibliotek. Jag lånade min på bibblan men ser jag den på bokrean kommer jag plocka upp den.

Men jag upptäckte ett fel i det exet. Sidorna runt sid 83 är omkastade, ett tryckeri fel antar jag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28323
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 13 juli 2020, 14:12

Läser och uppskattar ditt arbete.

Korea-Kriget ligger här och väntar på mig. likaledes:

Bild

https://www.adlibris.com/se/e-bok/polen ... 9175453330

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 21 juli 2020, 14:02

Warszawa1920: Lenins misslyckade erövring av Europa
av Adam Zamoyski

En tunn med väldigt informativ bok om kriget mellan Polen och Sovjet och slaget som stoppade vidare expansion västerut. Blev lite fascinerad över att på den här tiden tyckte man polen var skurk och Sovjet som var hjältar i och med att den senare provocerat fram Polens initiala attack. Med följden av att hamnarbetare i väst stoppade fartyg med vapen till Polen. Detta är ju inget som vi talar om nu så man undrar ju genast vad som i dag kommer vara bortglömt om hundra år. Fast det är klart det kom ett världskrig emellan.
Blir också fascinerad av det väglösa landskapet som beskrivs, tänk ett land eller en tid där grusväg är den största vägen. Det är floder och järnväg som är den primära transportleden. Det kan ju vara svårt att fatta för en modern människa.

Men vad jag kanske stör mig på är beskrivningen av slagen. Är det konstigt översatt? Jag vet inte men det väldigt mycket, inträngde i de ryska styrkorna bakifrån? Det kanske är sommaren men när det är både framifrån och bakifrån, och på en gång, då lägger jag försiktigt ifrån mig boken, petar min fru på axeln och viskar: Sover du?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28323
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 21 juli 2020, 15:22

Jag läste den på engelska för några år sedan. Har inga minnen av att jag reagerade på beskrivningen av slagen. Gillade boken.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 22 juli 2020, 07:57

Ja det är väl jag, det är ett internt skämt mellan mig och frun att jag är, "easily aroused" boken "Tulpan feber" går helt bort tex.
Gick direkt över till socialrealism och boken "Orange is the new black av Piper Kerman", den är inte lika snuskig som serien...

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 22 juli 2020, 15:37

För närvarande läser jag US Marine Corps F-4 Phantom II Units of the Vietnam War av Peter E. Davies.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5003
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 23 juli 2020, 21:49

F. C. Carlsons band VII om svensk historia under det pfalsiska huset. Förstår jag rätt hann han inte skriva klart.

Band VII handlar om Kalle Dussin, och kritiken är inte nådig.

Min uppfattning är att Carlson tycker att man hade kunnat kriga på ett mycket bättre sätt.

Man kan jämföra med Frans G. Bengtssons böcker, som ser Karl den tolfte i ett romantiskt skimmer.

I denna Carlsons bok framstår Karl XII som en konservativ människa utan större förståelse för politik, tänkandes att svenska armén kan fixa alla problem.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 11 augusti 2020, 12:51

Slaget om England av Christer Bergström

I dagarna pågick ju slaget om Storbritannien så vad passar inte bättre än att läsa denna bok om det. Är dock skyldig Christer Bergström en ursäkt för jag har dragit mig lite för att läsa denna bok då jag fått för mig att det skulle vara en sån där: "Egentligen skulle tyskarna ha vunnit för det var mycket bättre och fränare" bok. Men så var det ju inte alls. Det är en väldigt gedigen och noggrann framställning av slagets förlopp med väldigt mycket å fan! Blev imponerad att varje nedskjutning är i stort sätt dokumenterad men vilka och vad. Gav ett mer engagemang för händelserna och detta att få veta hur piloterna klarade sig eller inte gillade jag. Boken är också full med deras vittnes berättelser. Denna bok passade bra ihop med den förra jag läste om luftstriderna över Dunkirk* och fyllde igen kunskaps gapet.

Men alltså detta med JG53 pik as och att de måla över hakkorsen och fick ha två röda band målade på motorhuven, ja alltså hade jag inte läst det i en bok hade jag aldrig trott på det. Det var verkligen "å fan!" (Det är verkligen en version som typ Airfix skulle ha som ämne för sina me109, man behöver då inte utelämna hakkorset eftersom det inte fanns med från börja, ergo historiskt korrekt! )
Boken har flera sådana intressanta fakta rutor, som deltagande Svenskar tex.
Hade ju läst artikeln i militär historia om Me110 som var bättre än sitt rykte och den berättas ju även här. Denna ville man inte möta i strid, tänker jag. Lustigt att man haft uppfattningen att den mest var skräp?

Blev också förvånad över att Jabos bombade London och då mest på måfå och mest kanske för att göra sig av med "äggen" för att kunna ge sig hän i luftstrider.

Hade gärna velat veta mer om italienarnas insats men är glad för det lilla som stod med och ja det kanske inte var så mycket mer.

Det kändes skönt att de båda ledarna för den Brittiska sidan Keith Park och Hugh Downing fick upprättelse efter att de blivit utmanövrerade från sina poster i de office intriger som pågick. Även bilden av Göring reviderades även om jag aldrig trott på denna som en halvgalen transvestit ( ett tag på 80-90-talet råkade jag se flera dåliga filmer där han alltid porträtterades så.)

Boken är tämligen massiv att läsa i sängen men det gick till slut. Nu ser jag fram emot att läsa flera böcker av Bergström. Och tappar du inspiration till nya böcker så har jag idéer, varför inte skriva om efterföljande cross channel operations tex.

Sonderling

*Jag glömde nämna episoden om toabesöket i Spitfiren som fanns med i dunkirk boken. Hur man som pilot när nöden inte har nån lag hasar sig ner och försöker få drulen att hänga över stolskanten för att pissa på golvet!? Kan inte vara särskilt kul för markpersonalen att städa upp och jag funderade på om det inte ärgar metallen?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 24 september 2020, 09:53

Läste just ospreys boken om Operation Compass 1940 av Jon Latimer

Denna tidiga period av "ökenkriget" var tämligen okänd för mig. Den som utspelar sig hösten 1940 till februari 41 och DAKs ankomst och Osprey böcker är alltid en bra start bok för att komma in i ett ämne. Den italienska armen som var ganska ansenlig på pappret hade dessvärre en ganska usel standard för en modern krigföring. Författaren vill gärna ta dem i försvar och förklara de olika enheternas skilda kvaliteter och att soldat ämnena kan variera från en analfet från landet till en mera utbildad stadsbo. De senare brukar tillhöra officerskåren. En viss distans mellan manskap och officerare förstärker dessa problem. Mängden krigsbyte i form av diverse lyxartiklar förstärker bilden av ett socialt glapp i befäls strukturen, det brukar aldrig sluta bra. Senare har vi den italienska armens krigsvana som mest bestått i kolonial-krig. En del divisioner har vana från Spanien. Så vissa enheter slåss bra andra ger upp direkt.
Bäst betyg får tydligen artilleriet som visserligen kan bestå av VK1 standard men detta upphävs av manskapets mod. De slåss oftast tills sista man och dör på sin post.

Att Royal Navy beskjuter mål längs kusten var nytt för mig och också något jag tidigare undrat över. Varför de inte används så oftare alltså.
I förbigående nämns ju civila, italienska som araber och judar i städer som Benghazi (50 000 inv) och ja just ja man glömmer ju lätt att det inte bara är öken. Hade velat veta mer om hur det gick för dessa.

Det enda minus med boken tycker jag att kartorna var. det var en irriterande skarv precis i mitten där själva handlingen utspelar sig. Sen tycker jag en del av de tecknade eller målade illustrationerna var intetsägande.
Men det var i så fall det enda minuset.



Läste för ett tag sedan: Vägen till Nurnberg av Philippe Sands

Mycket bra och lite annorlunda än jag trodde. Kan nästan läsas om en deckare när författaren gräver i sitt eget förflutna och sammanväver detta med Raphael Lemkin som myntade begreppet "Folkmord" och Hersch Lauterpacht som myntade begreppet "Brott mot mänskligheten" och Polens Generalguvernör Hans Frank samt deras skilda öden.

Det hela blir också en historiebeskrivning över området Polen, Ukraina och Vitrysslands historia från 1900 till idag.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 30 september 2020, 11:03

SAS Ghost patrol: Elitstyrka i Naziuniform
Av Damien Lewis


Titeln är ju något missvisande för SAS hade inte alls Naziuniform utan det var en grupp som gick under förkortningen SIG, Special Interrogation Group, som bestod av företrädesvis Tyska judar värvade i Palestina. Och LRDG som också är med, var väl Ghost patrol?
Egentligen handlar väl boken om Operation Agreement en kommando operation inför slaget om El alamein 1942 som sket sig. Fast det tycker inte jag framkommer riktigt, att det är operationen som det handlar om. Att britterna får ge upp eller fly framkommer klart.

Damien Lewis är en krigskorrendspondent som börjat skriva krigshistoriska böcker.
Tyvärr är jag inte allt för impad av krigshistorien men boken är ju lättläst och rafflande som en kiosk bok från "Attack-serien". Han verkar tyvärr inte ha koll på vapen beteckningar eller deras kaliber och det brukar ju även vara så i den typen av böcker.

Men jag fick flera "åfan" och en liten "nä nu ljuger du" så jag var tvungen att dubbelkolla med Wikipedia. Tydligen har allt detta hänt och det hade jag, trots att jag läst om VK2 i 40 år ingen aning om. Ja jag kände ju naturligtvis till LRDG och SAS (Man har ju byggt matchbox modellen när man var 13) men inte om SIG eller denna operation. Det väckte ju mersmak att lära sig mer om saken.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28323
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 30 september 2020, 11:41

Tack för att du delar med dig.

Vapenbeteckningar, kan ibland ligga hos översättarna - minns speciellt där en Browning .50 blev en pjäs på 5cm.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 30 september 2020, 11:45

Hans skrev:
30 september 2020, 11:41
Tack för att du delar med dig.

Vapenbeteckningar, kan ibland ligga hos översättarna - minns speciellt där en Browning .50 blev en pjäs på 5cm.

MVH

Hans
Ja tanken slog mig att det kunde vara översättningsfel.

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 3 oktober 2020, 11:34

Läser för närvarande RF-101 Voodoo in Combat. Spaningsflygare hamnar lite i skymundan när det gäller stridsflyget. Men de är nog så viktiga och att flyga obeväpnade över fiendeland späckat med luftvärn kräver sin pilot.

Skriv svar