Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 03 mar 2020 08:18

Operation Kaos- Vietnam desertörerna som slogs mot CIA och sig själva av Matthew Sweet

Handlar om de Vietnam desertörer som kom till Sverige eller iallafall de som engagerade sig i American Deserters Committe och andra vänster politiska grupper. Samt den infiltration från CIA och andra som kanske kanske inte pågick. Man får en inblick den tidens paranoia (nått jag känner igen från barndomshemmet). Men det verkar som om det fanns viss fog för det också. Det verkar som om Sverige var en tummelplats för agenter även under denna tid. (Och inte bara under VK2 alltså.)

Boken är skriven med en viss underfundig humor som slår åt båda hållen. Både skogstokiga vänster grupper och klantig underrättelse tjänst får sina slängar av sleven.

Sedan över går det hela till att bli världens längsta epilog skulle jag säga där berättelsen fortsätter i den bisarra La rouche rörelsen, Europeiska Arbetar Partiet EAP och mordet på Olof Palme. (Kan det vara en Vietnam desertör och senare medlem i EAP som är mördaren?)
Hur som helst känner jag att berättelsen spårar lite ur från ursprungs historien även om det så klart har ett samband.

Köpte boken på i Svensk översättning mest för att jag gillade omslaget med näven (tidstypiskt?) men även för att jag tänkte morsan kunde vara intresserad (hon är över 80 och tappat lite av engelskan tror jag) sen ångrade jag mig lite för jag borde läst original språket och speciellt när jag hittade en översättnings miss i form att man översatt radiator till element, fast man menade kylaren på en bil.

Sedan får jag intrycket att författaren är väl bevandrad i Svensk populär kultur och jag hade velat veta hur det lät på Engelska för inte ändrar man sånt inför en svensk översättning? Ja jag vet inte hur jag ska förklara vad jag menar men olika personer name droppas utan presentation. Och vi i Sverige vet vilka de är men vet man det i England (eller USA)?

Denna bok är väl intressant i sig men blir lite luddig på slutet och jag undrar hur representativ de olika aktörerna är som Vietnam desertörer men för de som är med i ADC så är de väl det. För en mer övergripande skildring om Vietnam desertörer skulle jag nog rekommendera Johan Erlandssons bok med samma namn.

Sonderling

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 03 mar 2020 17:35

Rauhaton rannikko av Vilho Helanen från 1948. Jag köpte boken på ett antikvariat på nätet. Det är en kriminalroman där män är män och kvinnor vackra våp. Deckaren Rauta (Järn) löser brott med hårda nypor.

Jag läser boken, inte för att jag tycker att det är storslagen litteratur, utan för att jag är nyfiken på författaren. Författaren Vilho Helanen var skribent, eller man hade kanske idag kallat honom för kommunikatör, för IKL (Isänmaallinen kansanliike) på 1940talet. Det var det närmaste man kommer nazisterna i Finland under andra världskriget. Han var stor motståndare till kommunismen och en beundrare av Adolf Hitler.

Helanen blev dömd för landsförräderi efter kriget, främst för sin delaktighet i operationen Sonderkommando Nord, som organiserades av tyskarna i Finland efter fredsslutet. För att försörja sig och sin familj efter fängelsevistelsen återgick Helanen till sin karriär som författare. Han hade också skrivit romaner före kriget på 1930-talet. När man läser boken är det lite som om man läser en text av en finsk motsvarighet till Goebbles, men som överlevt kriget och börjat skriva detektiv romaner. Kanske Goebbles gick miste om en framgångsrik karriär som romanförfattare genom att ta livet av sig.... eller så inte.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Hans » 03 mar 2020 19:02

Finns den på svenska?

Läser ofta här men skriver sällan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 03 mar 2020 19:28

Hittade inte den på svenska så jag läser den på finska

PeterE
Stödjande medlem 2020

Inlägg av PeterE » 04 mar 2020 16:39

”Björnen kommer - om ryssrädsla, mönsterseende och militära misstag” (2017). Vet inte om den redovisats här tidigare, i så fall ber jag om ursäkt.

Chefredaktören på tidskriften Filter gör en genomgång av olika händelser i Sveriges förhållande till Ryssland i perioden från 1945 till idag. Spionaffärer, ”spökraketer”, ubåtar osv. Har läst ca 75 sidor av 400. Boken är väl mest en kritisk journalistisk genomgång av medias/myndigheters/allmänhetens agerande.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Hans » 04 mar 2020 16:52

Vill gärna höra mer om boken.

Känner du till Ture Nermans 'Svensk och ryss : ett umgänge i krig och handel'?

MVH

Hans

PeterE
Stödjande medlem 2020

Inlägg av PeterE » 04 mar 2020 17:17

Nej desvärre, Ture Nermans bok känner jag inte till men efter snabb googling verkar den väl värd att kolla upp. Tack för tipset!

Filter kan väl beskrivas som ett magasin om journalistik och skrivande och Göransson är ju då chefredaktör där. Han är väldigt kritisk till mycket av rapporteringen om förhållandet till Ryssland under åren. Mycket har varit styrt av olika intressen, ”mönster seende” och ren och skär ryss-skräck. Viktigt att poängtera att Göransson inte - som jag uppfattar det - är kritisk för att han skulle vara vän av Ryssland. Hans kritik är utifrån en journalistisk synpunkt, att man slarvat med källor/fakta/kritiskt tänkande.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen

Inlägg av tyskaorden » 13 mar 2020 16:08

Läser Ålevangeliet - berättelsen av världens mest gåtfulla fisk av Patrik Svensson. Instämmer i hyllningskören till denna bok, att ålar kunde vara så fashinerande.

Samtidigt läser jag Rom - en stads historia av Eskil Fagerström. En kompakt sammanfattning av stadens historia från dess grundläggning till idag.