Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 24 november 2019, 19:35

Gett mig ut i rymden och läser Exoplanets Diamond Worlds, Super Earths, Pulsar Planets, and the New search for Life beyond our Solar System av Michael Summers och James Trefil.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 30 november 2019, 19:20

sonderling skrev:
11 november 2019, 08:25
Allt är en konspiration: En resa genom underlandet av Kent Werne
...

Men jag skulle endå ge den gott betyg och den kan vara bra att ha läst när man stöter på folk där ute som tror på ödlemänniskor och annat trams. Och vem vet, en vacker dag står det i läroplanen om "chemtrails"? :)

Sonderling
Jag köpte den på bokmässan hos VoF.

Tyckte väl också att det blev för mycket fokus på en huvudlinje, men det blir väl lätt så när så många konspirationsteorier faktiskt vävs ihop.

Boken tog upp mängder av saker som jag inte kände till, så jag tyckte den var bra.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 30 november 2019, 19:56

Läser Herman Lindqvists bok om Mannerheim och tycker den är bra.

Jag visste ingenting om Mannerheim mer än att han var svensk, drack brännvin, pratade med Hitler, och krigade för det fria Finland, så det har varit intressant läsning.

Dock skall jag säga att jag anar att det kanske kan finnas ett och annat fel i boken. Bland annat står det att Gustaf och hans blivande fru Anastasia vigdes i St. Petersburg klockan 15, sedan festade man till klockan 20, efter det tog brudparet tåget till Anastasias gods i Uspenskoye, där de firade bröllopsnatt.

Problemet är bara att just det Uspenskoye ligger ca. två mil utanför Moskva och att tåget mellan St. P och Moskva inte går genom byn. Ett tåg år 1891 behövde säkert hela natten på sig för att åka den sträckan, och så ska man ta häst och vagn till godset också. De kan inte gärna ha hunnit fram förrän till lunch nästa dag.

Men små skönhetsfel som det är väl skitsamma egentligen. Nästa natt igen lär väl ha varit mer av en bröllopsnatt än vad de kan ha haft på tåget.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 30 november 2019, 19:57

tyskaorden skrev:
24 november 2019, 19:35
Gett mig ut i rymden och läser Exoplanets Diamond Worlds, Super Earths, Pulsar Planets, and the New search for Life beyond our Solar System av Michael Summers och James Trefil.
Är det populärvetenskap eller noveller? Och är de svåra att ta sig igenom?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 1 december 2019, 14:41

koroshiya skrev:
30 november 2019, 19:57
tyskaorden skrev:
24 november 2019, 19:35
Gett mig ut i rymden och läser Exoplanets Diamond Worlds, Super Earths, Pulsar Planets, and the New search for Life beyond our Solar System av Michael Summers och James Trefil.
Är det populärvetenskap eller noveller? Och är de svåra att ta sig igenom?
Den är populärvetenskap (författarna är verksamma som professorer vid George Mason-universitetet i Fairfax Virginia). Området är mycket inte så lätt förklarat men jag tycker de lyckas bra och de kan på ett lättfattat sätt förklara komplicerade vetenskapliga begrepp.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 5 december 2019, 13:06

tyskaorden skrev:
1 december 2019, 14:41

Den är populärvetenskap (författarna är verksamma som professorer vid George Mason-universitetet i Fairfax Virginia). Området är mycket inte så lätt förklarat men jag tycker de lyckas bra och de kan på ett lättfattat sätt förklara komplicerade vetenskapliga begrepp.
Oki, länge sedan jag läste något sådant. Det hade kanske varit något för omväxlings skull.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 5 december 2019, 13:26

koroshiya skrev:
30 november 2019, 19:56

Dock skall jag säga att jag anar att det kanske kan finnas ett och annat fel i boken.
Fann ett annat jag trodde var fel. Mannerheim använde sig ofta av hotell, och Lindqvist nämner ett Europejski, med samma namn både i Warszawa och St. Petersburg. Ty tittade jag på det och då fanns det hotell i de båda städerna med snarlika namn.

Nu har jag läst klart boken och ger den ett bra betyg. Den är mycket lättläst, men ändå inte väldigt ytlig. Superkänslig som jag är, föll tårarna vid vissa avsnitt, trots att texten inte så mycket handlade om gemene mans öde.

Den var mycket intressant på så vis att det enda jag egentligen visste var att det var en svensktalande, och att han var Finlands marskalk. Så nu vet jag så mycket mer.

Ett mycket intressant människoöde, där det måste vara en gigantisk skillnad mellan miljön i hans uppväxt, och den i hans ålderdom efter kriget.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Schwemppa » 5 december 2019, 16:53

koroshiya skrev:
30 november 2019, 19:56
Läser Herman Lindqvists bok om Mannerheim...
Dock skall jag säga att jag anar att det kanske kan finnas ett och annat fel i boken.
Jag fick den i julklapp härom året, hade väl annars knappast skaffat den är jag rädd, även om jag nog läst en hel del Herman genom åren. Och funnit det värt spenderad tid, även om hans kåserier nog är bäst. :)

Det är garanterad Herman Lindqvist; full fart och raka rör, och det blir en del smärre misstag, fel och förenklingar på vägen. Jag måste säga, som läst ett och annat mer begrundande om Mannerheim, att jag kände mig lätt andfådd bitvis.

Men inte ska jag döma ut boken. Om man vill läsa en bok om Mannerheim som tar upp det mesta, på ett lättillgängligt vis, och inte tänker använda den som källa till något vetenskapligt arbete, så visst. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 18 december 2019, 08:45

Stalin: den röde tsarens hov av Simon Sebag Montefiore

Köpte den när den var ny 2003 men tjockleken avskräckte mig. Det var dumt för den upplevs inte alls svårläst eller tung. Blev inspirerad att ta upp den igen när jag såg filmen "Stalins död" på Netflix, och som kändes lite orealistisk och det var den ju på sätt och vis.
Boken var mycket intressant i detta att läsa om vad som hände bakom kulisserna, under spanska inbördeskriget, VK2 och Korea-kriget tex. Själva styret uppfattar jag som helt amatörmässigt och inte alls så illvilligt listigt som jag trott. Och själva utrensningarna och svälten i Ukraina får jag liksom inget grepp om och lockade till mer efterforskning. Likadant med Barbarossa och Stalin´s inaktivitet, vad hände under tiden för jag har ju svårt att tro att trupperna bara satt på sina händer.
Överhuvudtaget förvånar det mig att landet ens kunde fungera men så har jag även tänkt på ett företag jag arbetat på där "management by fear" varit det inofficiella mantrat. Hur kommer det sig att de inte gått i konkurs?

Sonderling

Donfronten
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 januari 2020, 21:16
Ort: Norrköping

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Donfronten » 2 januari 2020, 23:10

Lars Wilderäng: Höstsol och Höstregn

Nutidsthriller i två delar som handlar om en fiktiv konflikt mellan Ryssland och Väst, där Sverige har en central roll. Man får följa ett antal nyckelpersoner i Sverige, Ryssland, Norge och USA vars öden långsamt vävs samman av den eskalerande politiska och militära upptrappningen mellan öst och väst. Otroligt bra berättat, högt tempo samt korta kapitel. Mycket fokus på den politiska/militära händelseutvecklingen men också mycket bra om personernas privatliv som gör berättelsen särskilt intressant och trovärdig. Det bästa jag läst inom denna genre och inte alls lika ¨torr¨ som jag upplever att tex Tom Clancy kan vara ibland. 5/5

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 3 januari 2020, 07:10

Hitler: Stalins hemliga dossier
av Henrik Eberle, Matthias Uhl

Köpte denna när den kom ut och trodde att det skulle vara precis som en dossier eller en kopia med foton fastsatta med gem och grejer men det var det ju inte. Omslaget ser iallafall ut som en gammal dossier. Men ja den är ju intressant endå, när man betänker att detta är den historia som Stalin läste. Det är alltså en levnadshistoria och CV författat av NKVD och baserat på förhör med SS männen Gunsche och Linge som var Hitlers adjutanter.
Den är intressant också för den är tillrättavisad för att passa in i den Sovjetiska världsbilden, dvs allt som talar emot Sovjet är struket. Själva stilen i texten uppfattar jag nästa som lite puril alltså lite som en skoluppsats i högstadiet. Tiden spänner från maktövertagandet till 45 men med en tonvikt på tiden i bunkern.

Nederst på varje sida är noterna och kommentarerna och det är bra för mycket måste ju förklaras. I slutet finns också ett efterord som kommenterar en del påståenden som jag skulle säga är förvånande. Som tex att Hitler inte alls var nån absolutist utan gärna tog en sängfösare i form av fruktbrännvin typ slivovitz och särskilt i en period efter Stalingrad drack för mycket sprit men sedan tog tag i detta och slutade. När jag läste detta först så tänkte jag att det var hitte på av NKVD men författarna eller sammanställarna menar att det mycket väl kan vara sant. Ett annat påstående är att Hitler inte alls hade några vansinnes utbrott i bunkern utan var mera lågmält deprimerad. Scenen från filmen "undergången" skulle alltså vara felaktig?! Vidare beskrivs AH mera som en "Kakvegetarian" då det verkar varit mera sötsaker än sallad.
Jag ska inte spoila mera men det förekommer andra "påståenden" som fick en att tänka: Å fan!?

I slutet förekommer en lista biografier kring varje person som nämns i boken. Bara det hade jag behållning av att läsa då man ofta undrat vad som hände med den och den efterkriget.

Sonderling


PS I noter kommer efter 20 juli attentatet hela siffran för de som avrättades i samband med detta, något som vi diskuterat på forumet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 11 februari 2020, 10:41

Wartime Britain 1939-1945 av Juliet Gardiner

Visste ni att förr var radio apparaterna stora som en möbel och gick på batteri eftersom stora delar av samhället inte hade elektricitet? Och att det kom liksom som en sån där isman* och byte batteri? Det hade jag ingen aning om och jag svär man trodde först det var påhitt. Detta och mycket annat får man reda på i denna bok som avhandlar olika ämnen och i kronologisk ordning. Med början på krigsförklaring via radio, evakueringen av barn från städerna vars trauma sedan ligger till grund för anknytnings teorin avhandlat i radioprogrammet kropp och själ i veckan. Det hela är ju meningslöst dessutom eftersom ungarna kommer hem i tid till blitzen. En fördel möjligen är att samhällsklasser får inblick i varandras liv och fattiga barn från East End får åka till landet och äta upp sig.

Man tar upp mörkläggningen vars effekter leder till ca 1000 olycksrelaterade dödsfall i månaden. Innan blitzen ens hinner börja. Att USA internerade sina japanskättade medborgare är allmänt känt men att samma sak hände i Storbritannien med tysk- och Italienska invandrare kanske inte alla känner till. i den invasions hysteri som råder kan man låsa in en Rabbinsk flykting med nazi-anstrukna sjömän tex (besättningsmän på tyska båtar som råkade befinna sig i hamn 39.) . Eller skicka iväg glassförsäljare till Kanada eller Australien. Spelar ingen roll att din Engelsk födde son är med i armén.
Under samma hysteri startas "Dads army" som våda skjuter folk i parti och minut. Det där lugnar ner sig efter ett tag.

Vapenvägare får eget kapitel. Tidningen "Peace news" som Sean Beans karaktär bäcknar i serien "World on fire" fanns på riktigt. I kapitlet som avhandlar detta så är det tidigt i kriget. Det är ju dels kommunister som pga pakten mellan Tyskland och Sovjet inte ska ställa upp, eller officillt att det är fel att döda arbetare i andra länder. (fast de med erfarenhet från Spanien bryter partilinjen.) Och dels de med den vanliga pacifistiska logiken att det är fel att döda yada yada och inte ens kan tänka sig att ställa upp som sjukvårdare, för att det främjar krig. Jag undrade om inställningen ändras senare efter 41 för vänstern och efter att fiendens omänsklighet börjar avslöjas för de med mer "humanistisk" inställning men det kommer ingen uppföljning på detta. Det enda som nämns på slutet är att en vapenvägrare är rädd för repressalier från grannar vid krigslutet men att inget händer.

Blitzen tas upp 40 och 41. En tanke slog mig att det är ur det här som idén "Dehousing" föds eftersom England är trång bott redan innan så blir det inte bättre när husen bombas bort. Vilket blir besvärligt för krigsproduktionen. Jag slås av skillnaderna i bombning jämfört med det som senare drabbar Tyskland. Här verkar det ske under längre tid där bombplanen kan göra flera vändor och lite här och där, oförutsägbart, ja de döda kanske räknas i hundra eller tusen tal men är mera psykologisk plågsamt för överlevarna? (Ja det är väl cynikern i mig och man tänker lätt på Stalins citat, typ om några hundra är en tragedi men några tio tusen är statistik.)
Senare räder som Baedeker räderna och operation Steinbock våren 44, samt V1 och V2 , snackar vi psykologi så är nog de sista värst. En kraftig smäll som kommer från ingenstans och kan hända när som helst, den sista dödar en hemmafru i Mars -45. (och det fanns ett motstånd mot Bomber Harris räder mot Tyskland men ja what goes around comes around så det var väl en av tio som var emot. Det var väl Dresden då som var droppen, då pendeln börjar svänga.)

Nord-Irland och Eire tas upp i ett eget kapitel. Väldigt intressant för det hade man ju inte läst så mycket om. Trots tidigare fientligheter och IRA dåd så sent som 39 verkar hjärtat vara mer hos England än Tyskland.

När jänkarna kommer får ett eget kapitel, den första reaktionen är att det inte låter nått när de marscherar!? Deras kängor har gummisulor och det låter inte ett knyst? (Hade jag aldrig tänkt på.) Britterna undrar var det är för stridsvärde på såna soldater. Jänkarna chockas över fattigdomen och klass-samhället i England, för det här var på den tiden USA brydde sig om sånt. Och andra sidan chockas britterna och den segregation som USA har med sig och hur de behandlar sina svarta soldater!? Flera upplopp och regelrätta eldstrider uppstår på amerikanska militärbaser mellan svarta och vita soldater. Här föds väl fröet till att segregerade armen upphör 1947.

Matkultur med ransonering och övrig kultur. Böcker är hårdvaluta och det är nu "pulp fiction" föds, alltså inte Tarantino filmen då. utan kiosk litteratur på dåligt papper. Folk vill ha verklighets flykt.
Kvinnor i försvarsmakten först mera stödjande sen mera aktivt, som tex luftvärns besättning.
Att man som man kan bli tvångs kommenderad till gruvindustrin och bisarrt nog även om du fallerar mönstring pga allmän svaghet.

Ett kapitel som avhandlar brott och straff. Kriminaliteten ökar men dels pga tillfällen och dels pga fler nya lagar. (efter 11 september 2001 var det mycket kritik mot lagar som inskränkte friheten men det var ju samma under krigsåren. Som att du kan sitta häktat utan rättegång hur länge som helst, vilket Edward Mosleys brittiska fascister fick erfara.)

Alla kapitel och ämnen länkar i varandra kronologiskt på ett bra sätt. Det är en perfekt bok för den som vill veta lite vad som hände bakom alla slagen på hemmafronten. Som egentligen inte alltid är så långt bort, både vid Dunkirk och D-dagen så anlände sårade i strida strömmar till hemmaplan, tämligen per omgående. Ja det är mycket sånt som man inte tänkt på innan.

Och ska man göra ett VK2 drama om England borde man ju läsa den här boken så huvudpersonen kan klaga på att batteriet håller på och ta slut till radion, eller byta till sig väl tummade böcker, eller att man ångrade att man gav bort sin gamla stekpanna till krigsindustrin för några nya tillverkas inte. Det är väl avsaknad av såna detaljer som gör att jag tycker de flesta nutida WW2 dramerna blir lite som pastischer, där man slänger dit lite inventarier för att få det att se ut som förr.

Ja jag skulle lägga till mycket mer men ser att jag skrivit och svamlat alldeles för mycket redan.

Förresten är det väl här som "Dowton Abbey" världen slutligen dör, när allt tjänstefolk inkallas och herrskapet måste laga sin egen mat och tvätta kläder, det avsnittet skulle jag gärna vilja se.

Sonderling


*(Ja ni yngre vet väl att det förr i tiden kom typ en isman och fyllde på med en stor isklump i kylskåpet?)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 21 februari 2020, 11:03

Blackhorse riders - Philip Keith
Förord av George Casey


En ganska lättläst bok om Alpha Troop, 1st Squadron, 11th Armored Cavalry och deras räd in i djungeln för att rädda ett inneslutet infantri förband och hur de senare stormar det bunker komplex som soldaterna stött på.
Ja jag kan se att det blir en film som "We where Soldiers"..med kavalleri trumpeter och allt. :happycomboy:
Andra delen av boken handlar om att för upprättelse då slaget glömts bort och refereras till som det "glömda slaget".Det hela slutar med ett PUC (Presidental Unit Citation) i Vita Huset som president Obama delar ut.
Sen fortsätter det med lite person porträtt över alla och vad hände sedan. Det spretar lite men det är inte helt fel att få lite historisk förklaring över C-rations utveckling till MRE och vad de innehöll och vad soldaterna föredrog. Det är alltid bra att veta att jordnöts smör på burk stoppar rännskita och om man stoppar ner en veke går det att använda som ljus.
Händelsen utspelar sig våren 1970 innan man går in i Kambodja. Tidigare trodde jag att pansar i Vietnam bara användes som rörliga bunkrar och bevakning längs vägar men här åker man i full kareta genom djungeln med de lätta Sheridan M551 och M113 ACAV´s. Och jag slutar aldrig förvånas över de oerhört korta stridsavstånden som uppstår i djungel krigföring och att nån överhuvudtaget överlever.


Som sagt första delen intressant och spännande men andra delen kanske mest riktar sig till en Amerikansk publik och ger inte så mycket tycker jag. Men det är ju trevlig att de äntligen fick lite upprättelse.

Tänker se om jag kan få tag i Keith Nolans bok om Invasionen av Kambodja för det var den som var upprinnelsen till denna bok då dessa händelser nämndes i förbigående samt att den glömts bort.

Sonderling

Sneseglaren
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 mars 2017, 10:24
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Sneseglaren » 25 februari 2020, 15:13

Jag har precis läst Mon Tresor av Emil Karheiding. Roman med intressant inblick i Karl XII:s relation till pirater och försök att göra Madagaskar till en svensk koloni.

Innan den: "Våra kolonier : de vi hade och de som aldrig blev av", av Herman Lindqvist. Populärvetenskapligt om svenska kolonier. (På tal om Lindqvist...)
Member of the http://www.historylogbook.org community

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av cats » 2 mars 2020, 11:02

koroshiya skrev:
30 november 2019, 19:56

Jag visste ingenting om Mannerheim mer än att han var svensk
Han var inte svensk

Skriv svar