Enklast torde väl vara att fota hyllorna och göra en förteckning över rariteterna. Att göra en förteckning över alla böckerna kan man ge sig in på om man tycker det är roligt, men det är frågan om det är värt arbetstiden i relation till hur mycket mer man eventuellt kan få ut av hemförsäkringen om något skulle hända (särskilt som risken att något händer visserligen finns, men är förhållandevis liten).leifhh skrev:Lite OT men om fototeknik i detta fall:Claes Pettersson skrev: Att fotografera så noggrant att var bok för sig kan identifieras är nog i praktiken omöjligt.
Fotar man inte mer än en hyllmeter åt gången, använder en modern digitalkamera av någorlunda kvalitet (dvs ej mobilkamera/motsv) och stativ, samt givetvis högsta möjliga upplösning så kan man läsa/urskilja förvånansvärt många titlar. Men man får inte med dedikationer, upplagor etc vilket i vissa fall kan öka värdet.
hur många böcker har ni?
Re: hur många böcker har ni?
Finns det någon privatperson som tagit sig för att katalogisera sitt bokinnehav à la biblioteken?
Jag har hört uppgifter om hur många böcker exempelvis Jan Myrdal skall ha hos sig, det var åtminstone ett fyrsiffrigt antal.
Jag har hört uppgifter om hur många böcker exempelvis Jan Myrdal skall ha hos sig, det var åtminstone ett fyrsiffrigt antal.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Åtminstone inte jag, har nog tre-fyrahundra böcker och runt ett femtiotal som är slängda eller sålda, ett par stycken har man iallafall ångrat.Finns det någon privatperson som tagit sig för att katalogisera sitt bokinnehav à la biblioteken?
Jag har en obekräftat uppgift om Janken Myrdal, har hört att han har cirka 1 500-2 000 böcker och har läst hans artiklar eller verk(det är ganska mycket referenslitteratur som han tar med).
Stefan
- dahnielson
- Medlem
- Kontakt:
Jodå, det finns det. Om man gillar böcker så är man garanterat medlem hos LibraryThing (drivet av bokälskare och bibliotekarier).
Anders Dahnielson
http://sv.dahnielson.com
http://sv.dahnielson.com
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Ikväll har jag räknat mina böcker, efter att länge ha undrat hur många de kan tänkas vara. Ett problem gäller avgränsningen av vad som är en bok, eftersom en del är ganska tunna eller innehållslösa, men om man räknar ungefärligen, så vart det 1542 stycken. Trehundra handlar om språkliga saker, övriga är inte sorterade än, men en del av dem handlar faktiskt om historia! 
Jag har inte heller räknat hur många jag har och så är jag på resa så jag kommer inte åt biblioteket heller. Men så mycket är säkert att det är ett fyrsiffrigt tal med god marginal. Jag tror att jag köper si så där 50 böcker om året och har hållit på sedan ungdomen. Med vissa avbrott och nödvändiga utrensningar i samband med flyttning. Men eftersom jag är 60 år gammal blir det lik förb**** en avsevärd samling i slutänden.
++++++++++
Donkeyman Filosoferar på www.nordens-paris.blogspot.com
Donkeyman tycker om Sport på www.bandyoten.blogspot.com
++++++++++
Donkeyman Filosoferar på www.nordens-paris.blogspot.com
Donkeyman tycker om Sport på www.bandyoten.blogspot.com
I mitt vardagsrum har jag en bokhylla med mina favoritböcker, cirka 400 st. De är inköpta för, låt oss säga 450 kr. styck. Vilket till min stora förvåning blir 180000 kr. Det är en jävla massa Oban.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har fått lite tillskott, misstänker att antalet är uppåt 500-600 nu.
Stefan
Stefan