När jag var i mataffären i går tittade jag lite förstrött i ett ställ med billiga pocketböcker och såg en bok jag funderat på att köpa tidigare och slog till, det var "El choco: Svensken i Bolivias mest ökända fängelse" av Markus Lutteman. Den handlar om Jonas från Kungälv och åker till Bolivia för att betala av en skuld till fel personer genom att smuggla kokain till Sverige, som titeln ger en föraning om så går det inte riktigt som planerat.
Förutom skildringen av hans liv från ankomsten till Sydamerika tills han till slut kommer ut ur fängelset (med en hel del bisarra anekdotet från Bolivians rättväsende och fångvård), vilket är väldigt intressant i sig själv får man också en givande inblick i Bolivias nutidshistoria och inte minst kokainhandelns påverkan på samhället.
Rekommenderas som en bok för hängmattan.
/Marcus
El choco
Re: El choco
P3 Dokumentär har också gjort ett program om Jonas Anderssons tid i Bolivia. Vet dock inte om man tar upp något annat än det som står i boken (som jag inte läst):
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsido ... el=1469672
Edit: Namnet korrigerat
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsido ... el=1469672
Edit: Namnet korrigerat
Senast redigerad av 1 Wooster, redigerad totalt 28 gånger.
Markus Lutterman har skrivit boken, men den handlar om Jonas Anderssons tid i Bolivia.Wooster skrev:Markus Luttemans tid i Bolivia.
/Marcus
Ah ja, vad dum jag är... Så är det givetvis!
Jag blev positivt överraskad när jag läste boken, författarens fond (politik och historia) av spelet bakom gjorde sig väldigt bra mot huvudpersonens mer jordnära bekymmer.
Läs!
Läs!
Äh, det löser sig.
Jag har hört mycket gott om denna boken, och om hur sjukt fängelserna verkar vara i Bolivia. Den står nästa på min lista att inhandla och läsa, jag rapporterar vad jag tycker om den sen här...
En sida jag ibland skrivet på: Böcker på Nätet
El Choco har varit sommarens höjdpunkt hittills. Det som slår en är hur bisarrt det tydligen är i Bolivia och hur tusan stod Jonas ut?
/K
/K
- Mathias Forsberg
- Medlem
Jag lyssnade till P3 Dokumentärs skildring "live" i bilen en söndagkväll. Alla i bilen var tagna av berättelsen och de som skulle av på vägen väntade de sista tio minutrarna i bilen på parkeringen och lyssnade klart innan jag fick släppa av dem