Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 9 maj 2008, 15:31

"Sovjetunionens roliga historia" av David Ceserani och Claes Ericson. Rolig och intressant när den håller sig till skämten, kan bli lite tjatig när den på "populärhistoriskt" sätt skall gå igenom Sovjetunionens historia.

Följer dessutom upp Spanska Inbördeskriget av Beevor med att läsa Hemingways "Klockan klämtar för dig", men det är ju rakt igenom skönlitteratur.

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av leifhh » 12 maj 2008, 09:51

leifhh skrev:Just nu gör jag redaktionell genomläsnig av bidrag till en arkeologisk tidskrift som jag blivit huvudredaktör för. Varvar detta med korr på ett eget bokråmanus, kanske en sisådär 4 veckors arbete kvar på det innan jag lämnar in det för layout.
Fyra nya manus har trillat in. Jag kikar på dem under dagen.
Väntar på att få ekonomisk status på bokprojektet så att jag vet hur mycket mer tid jag har att lägga.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Fredrik Andersson » 27 maj 2008, 23:23

Har i dag för ett presentkort köpt in

"Jarlens sekel" Dick Harrison
"Slaget om Västeuropa" Michael Tamelander
"Spanska inbördeskriget" Antony Beevor
"Frontschwein" Günter K Koschorrek

Jag hoppas på antingen en regnig sommar eller en totalt jättevarm sommar som bara tvingar en att sitta still inomhus eller i hängmattan och plöja igenom dessa...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 5 juli 2008, 02:14

Allan Sandström, Martin Luther - Tämligen liten och snabbläst genomgång av ML:s liv och verk. På plus-sidan: redogörelserna för ML:s arbete, med teologiska hårklyverier och allt (så långt utrymmet tillåter), vilket ju faktiskt var vad han ägnade sitt liv åt; på minus-sidan: författarens klara ställningstaganden för sin hjälte.

Thomas J. Watson Jr & Peter Petre - IBM & son. Bokens titel i original är närmast genial: "Father, son & Co". Fadern är Thomas J. Watson Sr., som under decennier var IBM:s store Ledare; hans bild fanns i alla kontorsrum, sånger sjöngs till hans ära, och så vidare (faktiskt). Detta arv var inte den största börda hans son TJW Junior hade att ta över (att denne alls skulle bli högste chef var f.ö. långt ifrån självklart). De intressantaste delarna, tycker jag, är de där TJW d.y. beskriver de elektroniska maskiner han trodde på långt före fadern, och hur dessa ömsom gradvis, ömsom plötsligt och med väldíga risker, togs upp i IBM-familjen. Förf. är ingen tekniker, men det han har att säga om en synnerligen intressant och betydelsefull period av datorernas utveckling är icke desto mindre högst intressant, inte minst för att han var en av de få som verkligen hade inflytande över processen ifråga. Detta är en bok jag borde ha läst för länge sedan. (Förekommande beskrivningar av gräl inom familj och företagsledning m.m. har jag glömt redan innan jag läst ut boken.)

Atle Naess - När jorden stod stilla. Om Galilei Galileo, hans liv och forskning och förehavande mot kyrkan. Även detta är en bok jag borde läst för länge sedan, inte minst för att de indikerar vad den sedermera berömda processen mot GG verkligen gick ut på, och varför. Dum kyrka mot klok vetenskap? Nja; tja; jo, men mnja. Osv.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av NIL » 5 juli 2008, 10:32

Blir gräsänkling i fem veckor (tant och småtroll har åkt till sverige).
Mitt projekt blir Peter Englund: inbunden utgåva av Den Oövervinnerlige...ett loppisfynd från Brottby (10 spänn otummad).

/Snål-NIL :)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Belisarius » 6 juli 2008, 02:34

"Fire from the Forest" - the SAS brigade in France 1944

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Jokke » 6 juli 2008, 10:21

Har precis slagit upp första sidan i Hans Hägerdals bok Kinas historia. Ska bli spännande och se om den är bra och det känns som ett aktuellt ämne just nu när OS står för dörren.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 juli 2008, 20:13

Tidningen Upsala från 2 juli 1904.

Stefan

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2813
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av ola » 7 juli 2008, 19:14

Håller på att läsa med förtvivlans mod polens kamp 1939-1945.

Här får man absolut en hyfsad tanke ställare om att det var inte så himla lätt för Tyskarna i Polen
o. att det var tillfällen då Polackerna bet ifrån rejält.

Tex...
Westerplatte:
(berodde mest på att Tyska förbanden var inte de rätta förband för jobbet,man tog det som fanns)
men sedan bet Polackerna sig fast o. höll ut så många dar ändå. Tom Tyskarna var imponerade

Polska kavalleriförband som utförde en motattacker/anfall som fick en del Tyska förband att tappa modet
(givetvis med höga förlust siffror för Polackerna)

Den stora motoffensiven utanför Warsawa:
Där Tyska förband fick på nöten (givetvis med höga polska förluster)


Men mest intressant är dock att få läsa i boken att även om många officerare/högre befäl inkl armechefen
var inte direkt passad för sin uppgift.

Men det fanns stor kampvilja bland många soldater o. en del officerare


Boken är väl värd att läsa iaf :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 7 juli 2008, 20:26

Heather Pringle, Härskarplanen. Himmlers Ahnenerbe och dess verksamhet såväl i som utanför Tyskland. Extremt intressant. Kanske skulle mått bra av en aningen mer behärskad ton här och var.

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wavy Gravy » 15 juli 2008, 13:26

Har precis läst ut Michael Nordbergs I kung Magnus tid och börjat på Michael Lintons bok om Margareta. Vet någon om han är historiker av facket?

PK
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 januari 2003, 17:23
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av PK » 16 juli 2008, 09:50

Läser "Soldaten, Kämpfer, Kameraden", band Va av Wolfgang Vopersal och "War Without Garlands" av Robert Kershaw - båda böckerna är mycket intressanta och högst rekommenderade; framförallt Soldaten, Kämpfer, Kameraden som ger en bra bild av striderna öster om Warszawa augusti 1944.

Mvh
PK

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Samurai !

Inlägg av varjag » 16 juli 2008, 13:22

SAMURAI! - av Martin Caidin & Fred Saito, en biografi av Saburo Sakai, Japans enda överlevande 'jaktflygaräss' med 64 skalper till sin Mitsubishi Zero. Boken utgavs f.f.g. 1957 då jag läste den - så detta är en repetition. Men fortfarande mycket läsvärd då litet finns publicerat om killarna som flög med 'köttbullar målade på vingarna'. Troligen aldrig publicerad på svenska, tyvärr - men fortfarande ett läsvärt 'dokument' från den andra sidan. Varjag

http://en.wikipedia.org/wiki/Samurai%21

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Mr x » 17 juli 2008, 14:26

Läser "Hitler Krigare SS-sista strid" av Charles Whiting har endast kommit 100s men är en så länge en utmärkt bok om SS sista strid.

Loke
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 oktober 2006, 17:06
Ort: Dalarna

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Loke » 25 juli 2008, 14:14

I Hitlers tjänst. Biografi om Traudl Jungel, Hitlers sekreterare.

Skriv svar