Källor till Värmland, Dalarna o Västmanland före 1600-talet

Skriv svar
Frej
Ny medlem

Källor till Värmland, Dalarna o Västmanland före 1600-talet

Inlägg av Frej » 3 november 2007, 04:32

Hej!
Jag undrar lite om någon känner till källor förutom den Isländska litteraturen och landskapslagarna som belyser Värmland, Dalarna och Västmanland från äldsta tid till 1600-talet. Jag är också nyfiken på litteratur om nämnda landskap och tidsperiod.

Det jag vill hitta material angående är:
- Byorganisation, styrelse o dyl.
- Fornminnen, arkeologiska fynd
- Bevarade föremål o. dyl.
- Befolkningshistoria och bebyggelsehistoria
- Undersökningar av skelett, landskap, platser m.m.

Man kan förstås hitta medeltida brev i svenskt diplomatarium, och det finns ett antal runstenar i Västmanland och Värmland.

När det gäller Värmland är det mest trakterna runt Vänern som är undersökta (Varnum, Visnum och norrut över östra Värmland är framför allt av intresse), det tycks inte ha skett så mycket forskning kring den äldre historien kring t.ex. östra Värmland och bergshanteringen där i äldsta tid.

När det gäller Västmanland finns förstås en del arkeologiska undersökningar gjorda kring t.ex. Badelunda. Men hur är det med t.ex. Salatrakten? och Noraskog och Linde samt Karlskoga/Myklesbodar i Närke? Det finns förstås lite hembygdslitteratur, men inget uttömmande om äldsta tider.

När det gäller Dalarna är jag inte så bevandrad, men jag vet att det funnits vikingatida bebyggelse i bl.a. Sollerön.

När det gäller befolkningshistoria undrar jag kanske framförallt om man genom några skrivna källor, gravar eller dylikt kunnat/kan utröna vad det var för folk som bodde i området och om man kan följa några släkter framåt i tiden.
Det vore även intressant om man kan följa befolkningshistorien genom olika fynd eller genom gjorda DNA-analyser och se hur områdena befolkats.

Jag undrar också hur det är med källor till gårdar och personhistoria + genealogi och levnadssätt m.m. fram till 1600-talet i området då jordeböcker, kyrkbokföring m.m. tar vid.

Det jag är ute efter i första hand är:
- Fornfynd, arkeologiska undersökningar (vart kan jag hitta rapporter och litteratur samt finns något utgivet där hela län och socknar är kartlagda?)
- Skrivna källor (det som finns utöver den Isländska litteraturen och lagböcker - det borde t.ex. finnas mycket material hos riksarkivet fram till 1600-talet)
- Olika rapporter, litteratur, hemsidor, DNA-analyser av skelett osv.

Nu är förstås min fråga ganska vittomfattande, men jag är tacksam för alla tips vart jag kan vända mig för att hitta material. Vid riksarkivet är det t.ex. svårt att veta vilka delar man ska gå in och leta i om man inte har en given ingång vilka serier man kan undersöka.

Tacksam för alla svar

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 november 2007, 00:52

Jag har lite ont om tid nu, får besvara med ordentligt vid ett senare tillfälle.

Nils Friberg, ibland fanns hans fru med i litteraturen, han har skrivit en rad befolkningshistoriska artiklar och böcker kring Dalarnas befolkningshistoria. Hans avhandling behandlade bl a Dalarnas befolkning under 1600-talet.

Fornminnen kan du söka efter på http://www.raa.se , klicka först på informationtorg och fornminnesök, så finns det information om runstenar, övergivna bytomter, industrilämningar och lite allt möjligt. Det är inte bara fornlämningar från järnåldern bl a, det finns uppgifter om fornminnen som bl a är synliga nu, exempelvis äldre stenbroar, jag har haft en stor nytta av denna hemsida.

Du kan även söka litteratur på http://www.kb.se/libris/ , även om det är risk att dessa böcker inte finns på handeln så kan du alltid titta i dessa på ett univ-bibliotek.

Stefan

Frej
Ny medlem

Inlägg av Frej » 4 november 2007, 18:08

Tack så mycket för svaret!

Nils Friberg var ett nytt namn för mig, skall kika om jag hittar något med honom!

FMIS känner jag till, det är en väldigt nyttig resurs! Jag hoppas att även Nordiska museet och SOFI lägger ut lite förteckningar över det material de har från olika landskap osv. Men de tycks vara underbemannade.

Libris har jag använt mig mycket av, likson http://www.antikvariat.net och http://www.bokborsen.se, jag har lånat och införskaffat den mesta litteratur som finns, men jag saknar ändå något djupgående angående befolknings- och bebyggelsehistoria före 1600-talet. Finnmarkerna har förstås börjat bli mer dokumenterade i senare tid, men i äldsta tid är det svårt att hitta bra material.
Det som vore intressant är om någon känner till några bra serier på t.ex. riksarkivet med brev och dylikt där man kan sätta sig in lite i befolkningens liv (det ska väl finnas kunglig registratur m.m. som innehåller en del, sen kanske landskansliens handlingar innehåller något?).
Privilegier, olika ägobyten, arvsskiften, skrivelser av olika slag om gårdar, människor och händelser är det som är av störst intresse.

Känner någon till om det finns domböcker o dylikt före 1640-talet för nämnda trakter? Före denna tid är det knappt någonting som finns upplagt i NAD. Hoppas att även äldre arkivförteckningar läggs upp på nätet med tiden! Det spar mycket tid, och man kan lägga forskningsresor till att leta efter material istället för att nästan all tid går att söka i- och efter förteckningar, vilket gör att man ibland får åka hem utan att ha hunnit hitta det man ville undersöka.

Jag frågar här mest för att se om någon tidigare har undersökt de delar jag har tänkt undersöka, för då brukar det vara lättare att få tips att hitta rätt material direkt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 november 2007, 13:20

Jag kan lägga ut några av hans böcker eller artiklar.

författare: Friberg, Nils, 1907-1989
titel: Mantalsskrivning och folkmängd 1650-1750 : [en källkritisk studie] = [Census registration 1650-1750] : [a critical study] / av Nils Friberg
varianttitel: [Census registration 1650-1750].
förlag/år: Stockholm : Kulturgeografiska inst., Univ., 1980
omfång: [2] s., 23, [2] bl. : diagr., tab. ; 30 cm
serie: Meddelande / Regionala utvecklingslinjer och strukturförändringar i Sveriges befolkningsgeografi, , ISSN 99-0234127-6 ; 10
anmärkning: Särtr. ur: Ymer ; 76, 1956
innehåll: Behandlar Grangärde
språkanm.: With an English summary
klassifikation (SAB): Ncafz Grangärde
klassifikation (SAB): Oj-c
SAB-rubrik: Geografi Dalarna
SAB-rubrik: Demografi Sverige
titel: Sveriges äldsta fullständiga husförhörslängd / av Nils Friberg och Inga Friberg
förlag/år: Stockholm : Kulturgeografiska inst., Stockholms univ., 1971
omfång: [2], 92 bl., 12 kart- o. diagrambl. : ill.
serie: Meddelande / Regionala utvecklingslinjer och strukturförändringar i Sveriges befolkningsgeografi, , ISSN 99-0234127-6 ; 1
medarbetare: Friberg, Inga, 1904-1993
klassifikation (SAB): Oj-c
klassifikation (SAB): Ncaez Björskog
SAB-rubrik: Demografi Sverige
SAB-rubrik: Geografi Västmanland
titel: Dalarnas befolkning på 1600-talet : geografiska studier på grundval av kyrkböckerna med särskild hänsyn till folkmängdsförhållandena / av Nils Friberg
förlag/år: Stockholm : Geografiska institutet, Stockholms högsk., 1954
omfång: 270 s. : ill., diagr., kart., tab.
anmärkning: Särtr. ur: Geografiska annaler, 1953
språkanm.: Sammanfattning på engelska med titeln: Population of Dalecarlia in the 17th century
klassifikation (SAB): Oj-caf
SAB-rubrik: Demografi Dalarna

Kumlabygden som skrevs av olika författare kom ut i handeln för 20-30 år sedan, är också bra för din fråga.

I forumet "Släktforskning" finns det en länk över domböcker i Sverige, nånstans!!!

Stefan

Skriv svar