Polska vojvodskapsvapen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Polska vojvodskapsvapen.

Inlägg av tyskaorden » 3 mars 2007, 15:09

Polen är indelat i 16 vojvodskap eller provinser, dessa har alla vapen vilka jag presenterar här. Bilderna kommer från Flags of the World http://www.crwflags.com/fotw/flags/

Bild
Dolnoslaskie (Niederschlesien) för Schlesiens historiska vapen.

Bild
Kujawsko-Pomorskie.

Bild
Lubuskie.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 3 mars 2007, 15:18

Bild
Lódzkie.

Bild
Mazowieckie (Mazowien).

Bild
Malopolskie (Lill-Polen).

Bild
Opolskie.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 3 mars 2007, 18:23

Vi kan väll konstatera att det verkar finnas en råd tråd genom det hela. :) Framtida tatueringsmotiv för min del dessutom :D

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 4 mars 2007, 22:31

Niedzwiadek skrev:Vi kan väll konstatera att det verkar finnas en råd tråd genom det hela. :) Framtida tatueringsmotiv för min del dessutom :D
Ja örnar tycks vara väldigt framträdande ... sämre tatueringar kan man ju ha :)

Några nya vapen:

Bild
Podlaskie. Gränsområde mellan Polen och Litauen för den vita polska örnen och Litauens Vytisriddare.

Bild
Podkarpackie.

Bild
Pomorskie. Detta vapen är även Kasjubiens och även det svenska landskapet Södermanland har ett likande vapen. Detta vojvodskap omfattar området kring Gdansk vilket inkluderar Kasjubien där av valet av vapen antar jag. Pommerns vapen är annars en röd grip i silverfält.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 9 mars 2007, 19:07

tyskaorden skrev:
Niedzwiadek skrev:Vi kan väll konstatera att det verkar finnas en råd tråd genom det hela. :) Framtida tatueringsmotiv för min del dessutom :D
Ja örnar tycks vara väldigt framträdande ... sämre tatueringar kan man ju ha :)

Några nya vapen:

Bild
Podlaskie. Gränsområde mellan Polen och Litauen för den vita polska örnen och Litauens Vytisriddare.

Bild
Podkarpackie.

Bild
Pomorskie. Detta vapen är även Kasjubiens och även det svenska landskapet Södermanland har ett likande vapen. Detta vojvodskap omfattar området kring Gdansk vilket inkluderar Kasjubien där av valet av vapen antar jag. Pommerns vapen är annars en röd grip i silverfält.
Har för mig att Pommerns vapen exporterades av Erik av Pommern till Skåne. Så vårt vapen komemr nog från Pommern från början.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 9 mars 2007, 23:23

Niedzwiadek skrev:
Har för mig att Pommerns vapen exporterades av Erik av Pommern till Skåne. Så vårt vapen komemr nog från Pommern från början.
Det stämmer, enligt boken Ny svensk vapenbok av förre statsheraldikern Clara Nevéus var ursprunget följande:

Erik av Pommern förlänade år 1437 staden Malmö ett vapen med ett rött griphuvud krönt med en krona av guld i fält av silver. Detta utgjorde en s.k. förkortning av kungens eget gripvapen som visade gripen i helfigur dock utan krona. Skåne blev svenskt år 1658 och vid begravningen av Karl X Gustav två år senare var det naturligt att Skåne skulle representeras av ett vapen. På inrådan av riksrådet Gustav Bonde tog man således vapnet för den största staden Malmö. Dock gjordes fältet guld. Sedan 1939 är kronan i landskapets vapen blå, då en gyllene krona i guldfält syns dåligt.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 16 mars 2007, 20:53

Bild
Slaskie för Oberschlesiens traditionella vapen.

Bild
Swietokrzyskie, området runt Kielce.

Bild
Warminsko-Mazurskie.

Bild
Wielkopolskie (Storpolen).

Och det sista vojvodskapet:
Bild
Zachodniopomorskie (Västpommern).

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 5 augusti 2007, 21:09

Har upptäckt att det fattas ett vojvodskap.

Bild
Lubelskie, området runt Lublin.

Användarvisningsbild
Erik van der Heeg
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Erik van der Heeg » 24 oktober 2007, 13:58

Är det den preussiska svarta örnen vi ser i vapnet för Warminsko-Mazurskie?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 24 oktober 2007, 20:32

Sedan finns det förstås en lång rad andra vapen för numera inte längre existerande vojvodskap, t.ex. sådana som fanns under Karl X Gustavs polska krig och stora nordiska kriget - Kiev, Czernihow etc, etc.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 24 oktober 2007, 22:34

Erik van der Heeg skrev:Är det den preussiska svarta örnen vi ser i vapnet för Warminsko-Mazurskie?
Vet inte riktigt men nog ser det ut att vara en variant av Preussens svarta örn.

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 25 oktober 2007, 02:47

Warmien - Masuriens vapen antogs av det lokala parlamentet i Olsztyn den 6 augusti 2002. Idémannen bakom vapnet var Paweł Dudziński. Lammen symboliserar landskapet Warmia / Ermland eller snarare biskopfurstendömet Etmland som införlivades med Polen år 1466. Den svarta örnen med kronan rund halsen och bokstaven S på bröstet går tillbaka till år 1525, till den s k preussiska hyllningen och Krakowtraktaten (kronan symboliserar den polska överhögheten och S:et den polske kungen och det furstliga Preussens länsherre Sigismund den Gamle). Och över allt detta vakar det krönta vita örnen som symboliserar Polen.

Den polska heraldiska kommissionen vid Inrikesministeriet som leds av prof. Stefan K. Kuczynski ( som var min professor i heraldik) var inte nöjd med Warmien-Mazuriens vapen. Man ansåg att delar av vapnet inte stämde med den polska heraldiska traditionen och framför allt att dess blasonering inte var helt korrekt.

Polens heraldiska kommission har inga befogenheter att juridiskt förkasta användande av olika vapen men den spelar en rådgivande roll inom heraldiken för polska institutioner, organisationer och privata personer. Och det är inte är helt otänkbart att Warmien-Masuriens vapen kommer att bytas/ändras i framtiden.

/ Copernicus

Användarvisningsbild
Erik van der Heeg
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Erik van der Heeg » 25 oktober 2007, 10:08

Bäste Copernicus,

Jag tror mig bestämt ha sett ett vapen med kvadrerad sköld med Ermlands gudslamm i fält ett och fyra, och den preussiska örnen i fält två och tre - alltså utan den rikspolska silverörnen i rött. Kan detta ha varit områdets vapen före 2002?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 25 oktober 2007, 18:00

De, var verkligen fina dessa Polska vapen... Men det finns ju otroligt många vackra vapen.. Tillexempel alla våra landskapsvapen runt om i Sverige är ju också väldigt fina..

Användarvisningsbild
Von_Abdank
Medlem

Inlägg av Von_Abdank » 26 oktober 2007, 09:28

Här är mitt vapen fint va? hehe
Bilagor
451px-Herb_Abdank_svg.png
451px-Herb_Abdank_svg.png (119.55 KiB) Visad 3757 gånger

Skriv svar