I går följde jag med tjejen för att handla(lika kul varje gång...) som vanligt smet jag in hos Akademibokhandeln. Hittade två nya böcker som jag inte kännde till. En av de bättre andra världskriges författaren i Sverigen och den som har berört mig mest.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185507431
Även denna bok hittade jag på hos bokhandlaren:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9188858324
Två nya böcker(Nionde arméns undergång) och Tredje.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Det vore intressant att höra en jämförelse från någon som har läst Sennertegs bok och Cornelius Ryans gamla Slutstriden från 1960-talet (?). Ryans bok följer Heinrici istället för Busse men är en intressant skildring av de sista veckorna i Brandenburg.
Skall man bara petig har jag faktagranskat översättningen från tyska till svenska, även om jag också assisterade i faktamässiga delar.
Skall man bara petig har jag faktagranskat översättningen från tyska till svenska, även om jag också assisterade i faktamässiga delar.
Tittade i den och avsnittet med Dresden är full med sakfel som att Dresden inte hade en uns fabrikerBattler skrev:Tredje riket från uppgång till fall : en uppslagsbok ingick i SMB's sortiment för ett halvår sedan. En inte helt okänd (på forumet) Mathias Forsberg står som Faktagranskare. Bra bok med lättillgänglig fakta.
MVH
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Är det uttryckt på det sättet? Dresden hade ingen tyngre försvarsindustri, men det fanns en massa småfabriker som tillverkade "snuskburkar", optiska sikten, m.m.mattep74 skrev:Tittade i den och avsnittet med Dresden är full med sakfel som att Dresden inte hade en uns fabrikerBattler skrev:Tredje riket från uppgång till fall : en uppslagsbok ingick i SMB's sortiment för ett halvår sedan. En inte helt okänd (på forumet) Mathias Forsberg står som Faktagranskare. Bra bok med lättillgänglig fakta.
MVH
- Mathias Forsberg
- Medlem
mattep74 skrev: Tittade i den och avsnittet med Dresden är full med sakfel som att Dresden inte hade en uns fabriker
Nu vet jag inte exakt vad som står i just fallet Dresden, men du är medveten om att det i den här typen av sammanställningar inte alltid är helt okomplicerat att övergripande redogöra för omtvistade händelser a la Dresden på ett par rader?Mathias Forsberg skrev:Skall man bara petig har jag faktagranskat översättningen från tyska till svenska, även om jag också assisterade i faktamässiga delar.
Bokens stora behållning är annars IMHO de delar som rör själva Tredje riket snarare än de mer militära bitarna.