Som nybörjare vill jag ju ta del av så mycket litteratur om 2vk som möjligt, och sprang på Guido Knopps "Hitlers krigare" på Armémuséet härom veckan, vilken direkt inhandlades. I min naivitet trodde jag att den skulle hålla god klass då muséet säljer den. Nu verkar det dock som så att Guido Knopp inte åtnjuter speciellt högt anseende om man läser trådarna här;
hans böcker håller inte vetenskaplig granskning osv osv, (ungefär som en tysk Herman Lindkvist?).
Det slog mig också när jag började läsa boken, kapitlet om Keitel, där han på ett märkligt sätt ställer sig frågan om huruvida Keitel inte "visste bättre", och därigenom skulle bära mindre ansvar för vad Wehrmacht utförde. (Han var väl ändock chef för OKW?) Kändes som om GK försökte teckna Keitels liv i ett annat sken än vem han egentligen var?
Så, om jag nu lägger GK:s böcker åt sidan, ge mig tips på en bra start att börja läsa om vk2, gärna biografier som, till skillnad från GK, håller vetenskaplig granskning.
Tack på förhand!
PS. Köpte även Michael Tamelanders Slaget om Västeuropa, men har inte börjat läsa den ännu. Hoppas den ska vara bättre...