Undvika Guido Knopp?

Bengt Baron
Medlem

Undvika Guido Knopp?

Inlägg av Bengt Baron » 13 juli 2006, 17:35

Om denna tråd passar bättre i Historiska källor & litteratur så får mod gärna flytta den dit.

Som nybörjare vill jag ju ta del av så mycket litteratur om 2vk som möjligt, och sprang på Guido Knopps "Hitlers krigare" på Armémuséet härom veckan, vilken direkt inhandlades. I min naivitet trodde jag att den skulle hålla god klass då muséet säljer den. Nu verkar det dock som så att Guido Knopp inte åtnjuter speciellt högt anseende om man läser trådarna här;
hans böcker håller inte vetenskaplig granskning osv osv, (ungefär som en tysk Herman Lindkvist?).

Det slog mig också när jag började läsa boken, kapitlet om Keitel, där han på ett märkligt sätt ställer sig frågan om huruvida Keitel inte "visste bättre", och därigenom skulle bära mindre ansvar för vad Wehrmacht utförde. (Han var väl ändock chef för OKW?) Kändes som om GK försökte teckna Keitels liv i ett annat sken än vem han egentligen var?

Så, om jag nu lägger GK:s böcker åt sidan, ge mig tips på en bra start att börja läsa om vk2, gärna biografier som, till skillnad från GK, håller vetenskaplig granskning. :)

Tack på förhand!

PS. Köpte även Michael Tamelanders Slaget om Västeuropa, men har inte börjat läsa den ännu. Hoppas den ska vara bättre...

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 13 juli 2006, 17:45

Jag har två böcker av honom, SS-ondskans mäktiga redskap och Hitlers krigare.
Har bara bläddrat i böckerna, och det verkar interessanta.
Men de finns vissa som tvekar på honom ja. :)

Bengt Baron
Medlem

Inlägg av Bengt Baron » 13 juli 2006, 17:47

Per-Erik Larsson skrev:Jag har två böcker av honom, SS-ondskans mäktiga redskap och Hitlers krigare.
Har bara bläddrat i böckerna, och det verkar interessanta.
Men de finns vissa som tvekar på honom ja. :)

Jo, det verkar onekligen så. Jag är inte så intresserad av författare som skarvar och lägger till för att passa marknaden bättre... :(

Användarvisningsbild
Yder
Medlem

Inlägg av Yder » 13 juli 2006, 17:49

Prova även Tamelander och Zetterlings "Avgörandets ögonblick" det är nog det bästa jag läst om andra världskriget. Handlar till största del om: Overlord, Epsom och inrigningen av Falaise. Om du är lite slängd i utrikiska språk så kan jag rekomendera en bok som kan köpas hos bokus.se Denna underbara bok heter "Tigers in the mud" och handlar om Tigeresset Otto Carius eskapader på östfronten... finns på tyska oxå om du vill ha den lite extra kryddad =). Otto Carius krigande med Panzer VI (Tiger 1E) finns faktiskt som Mangaserie =)

Lycka till i bokhyllorna

Andreas Leandoer
Utsparkad

Inlägg av Andreas Leandoer » 13 juli 2006, 23:18

Visst läs Tigers in the mud om du gillar att läsa om den "goda" "intent ont anande" tysken....MAO Carius bok är för mycket åt det löjliga. Han var bara en god soldat och hade inteee eeeeen aaaaning om vad som hände 5 kilometer bakom fronten.... Jösses. Läs den med kritik.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 juli 2006, 10:03

Här är en recension av en bok som Guido Knopp har skrivit.

/Martin

Användarvisningsbild
Richard F
Ny medlem

Inlägg av Richard F » 14 juli 2006, 16:54

Jag har bara läst SS ondskans redskap och fann ganska många felaktigheter, sedan går det även just nu en dokumentär av Guido Knopp på TV4-Fakta varje vardag som heter Hitlers Hantlangare, tyvär inehåller dokumentärerma inte särskilt mycket som man inte har hört förut, dessutom tycker jag att Guido Knopp överdriver inom det mesta, när han får tex Himmler att framstå som en galen dyrkare av det okulta som aldrig skulle ha kommit till makten utan Heydrich hjälp,
eller Göring som enligt han var en fet kapitalist som endast interesserade sig för konst och lyxliv.
Vad jag menar är att även om Göring var interesserad av konst och säkerligen fet så hade han sina skäl att bli den han var,
Knopps böcker kan nästan jämföras med Svenskarna som Stred för Hitler ett ihopsatt trams utan Historika researchs att luta sig på.
Jag kan gott tänka mig att om du är interesserad av att börja läsa om andra världskriget så finns det betydligt bättre böcker att starta med.

/Richard

Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 14 juli 2006, 22:39

Jag har inte läst några böcker av Knopp. Hitlers hantlangare, som gått i många omgångar på TV, kan sägas vara en orsak. Jag vet inte hur hans böcker är, men dokumentärserien är full av onödiga ställningstaganden som inte hör hemma i dokumentärt material. Man kan till exempel tycka att Hitler var ett monster, men det blir bara pinsamt när det påtalas i en dokumentär och kastas i ansiktet på tittaren. Låt oss dra vissa slutsatser själva. BBC:s serier är mycket bättre i mina ögon.

Håller f.ö. på att plöja igenom David Cesaranis bok om Eichmann just nu. Intressant stoff.

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 15 juli 2006, 01:37

Knopp's största intresse är att sälja böcker, därför skriver han också det läsarna vill ha. Den stora massan vill läsa om att Himmler var en hönsfarmare som sysslade med diverse okulta ritualer..

Tyvärr är därför Knopp inte alltid så objektiv. Han framhäver småsaker och tar inte alltid upp de lite mer viktiga sakerna.. Min uppfattning av Knopp's böcker (och framför allt dokumentärer) är att han bara repeterar sånt som andra redan sagt. En djupare historisk analys saknas.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 15 juli 2006, 02:19

Jag har läst halva "SS ondskans redskap". TYckte den var snudd på hopplös att läsa. Enda orsaken till att jag kom så långt var en väldigt seg bussresa. Rekommenderar inte.

Användarvisningsbild
Yder
Medlem

Inlägg av Yder » 15 juli 2006, 22:52

Andreas Leandoer skrev:Visst läs Tigers in the mud om du gillar att läsa om den "goda" "intent ont anande" tysken....MAO Carius bok är för mycket åt det löjliga. Han var bara en god soldat och hade inteee eeeeen aaaaning om vad som hände 5 kilometer bakom fronten.... Jösses. Läs den med kritik.
Håller med på den noten Andreas, det är lite som med H.U Rudel folk kan ha honom som top 10 fast källorna spikar honom som en fanatisk nazist. Men den rekomendationen vad gäller Tiger in Schlam var väl kanske lite mer menad som en form av "teknisk" orgie för pansarfantaster och då speciellt Tigern och dess (aningen övredrivna) tålighet mot rysk "pansarprojektil" samt i mina ögon en rätt så okay typ av krigsdagbok. Men Tigers is the Mud är ju avsevärt bättre än "Ragnarök" som är nedlusad med författarens smygpropaganda. :roll:

Andreas Leandoer
Utsparkad

Inlägg av Andreas Leandoer » 15 juli 2006, 23:15

Alla RK-trägers är starkt ifrågasatta som författare. Oftast har de lätt förvirrade syner på kriget, skuld och andra relativt viktiga frågor....

Andreas

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 16 juli 2006, 14:08

RK-trägers
Vad betyder det?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 16 juli 2006, 14:10

Andreas K skrev:
RK-trägers
Vad betyder det?
Riddarkorsbärare.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 16 juli 2006, 22:11

Riddarkorsbärare.
Aha...Ritterkreuz-trägers i dess fulla benämning då? :)

Skriv svar