Vad läser du just nu?
På tal om texter på datorn resp. inbundna så kom jag att tänka på de volymer som jag av ena eller andra skälet har liggandes digitalt i datorn:
Aristoteles, Fysik
Darwin, On the origin of species
Darwin, On the descent of man
Herodotus, Om Egypten
Homeros, Illiaden
Homeros, Odysseen
Lucretius, De rerum natura
Machiavelli, Fursten
Marco Polo, Marco Polos resor
Nibelungenlied
Platon, Kritias
Platon, Republiken
Platon, Timaios
Saxo, Gesta Danorum
Snorre, Heimskringla
Att sträckläsa Illiaden på skärmen finns inte ens i fantasin, men att ha texterna digitalt för blixtsnabba tittar eller oplanerad ströläsning - det är guld.
Aristoteles, Fysik
Darwin, On the origin of species
Darwin, On the descent of man
Herodotus, Om Egypten
Homeros, Illiaden
Homeros, Odysseen
Lucretius, De rerum natura
Machiavelli, Fursten
Marco Polo, Marco Polos resor
Nibelungenlied
Platon, Kritias
Platon, Republiken
Platon, Timaios
Saxo, Gesta Danorum
Snorre, Heimskringla
Att sträckläsa Illiaden på skärmen finns inte ens i fantasin, men att ha texterna digitalt för blixtsnabba tittar eller oplanerad ströläsning - det är guld.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Läser en skönlitterär bok från Vietnam om Vietnam-kriget av Duong thu Huong som heter ”Novel without a name”. (Författaren, en kvinna med sju års fronterfarenhet från Vietnamkriget, kämpar för demokratisk reform och mänskliga rättigheter i Vietnam. 1991 renderade det henne ett sju månaders fängelsestraff för ”avslöjande av militära hemligheter” vilket var manuset till den här boken.)
Jag kände att jag fått nog av VK2 och bestämde mig för att gå vidare. Vietnamkriget kändes som en naturlig fortsättning, då det i höst blir 60 år sedan det i praktiken började.
Min nyfikenhet väcktes också av den rapportering som skedde vid 30 års minnet av krigsslutet i år. Samt på vilket sätt det rapporterades, en sådan mängd värdeord har väl aldrig förr används för att beskriva en historisk händelse.
Tillsist så kom jag till insikten att detta krig faktiskt påverkat mitt liv och hur det levs nu. Om USA tagit fasta på Ho Chi Minhs vädjan om hjälp med att få ut Fransmännen. Så kanske jag aldrig hade bott i Sverige (eller ens blivit född föresten. Så det kanske var bra att…gaaah man kan ju bli tokig om tänker så här.
)
Boken är en handlar om en NVA-soldat. Den utspelar sig i huvudsak bakom fronten, Soldaten Quans resa hem från fronten och desillusion med saken och krigströtthet.
I stort sett är det är som att läsa en Vietnam roman från USA fast allt är tvärtom. Även NVA-soldater tar droger*, råkar ut för friendly fire incidents, anklagar regeringen för att mörka, drabbas av PTSD och svårt att anpassa sig för civilt liv. ( vilket får mig att undra hur mycket som påstås om USA gällande det här kriget, har sitt ursprung i tålig pr.
)
Det enda som skiljer sig är väl uppgifter om tidelag.
Jag ska inte komma med en recension på det skönlitterära planet men jag kan rekommendera boken för alla som vill veta mer om vad som hände på andra sidan kullen (eller de som tycker att historien för ofta berättas ur ett amerikanskt perspektiv.) Inga årtal nämns men soldaten Quan har krigat i tio år, samt att det talas om en allmän krigströtthet, så jag drar slutsatsen att den utspelar sig på i början av 70-talet. Jag har hittills kommit halvvägs så det kan avslöjas senare.
Inte mycket till krigsscener dock, mest ett tjabbande bakom fronten om jag ska fatta mig kort. Så den får bara en trea.
Sonderling
* Här käkar de frukter från något som kallas ”ångest trädet”
och i Bao Ninh:s bok Krigets sorger så rökte man den vanliga trädgårdsväxten Rosa rugosa. 
Tillägg: Har läst klart boken nu och den utspelade sig 1975. Huvudpersonen förde befäl över en trupp som intog ett flygfält utanför Saigon. Jag började misstänka att det rörde sig om krigslutet tidigt i boken då NVA-soldaterna var krigströtta samt att man slogs mot Saigon-regimens soldater. (I den mån att man tog fångar så utryckes en viss förvåning att dessa också slogs för frihet och oberoende
) En amerikan tillfånga togs vid flygplatsen, okänt om han var soldat/journalist/CIA-man, gruppbefälet Quan beslöt att det var "live and let live" som fick gälla och inget koppargodis skulle utdelas.
Jag kände att jag fått nog av VK2 och bestämde mig för att gå vidare. Vietnamkriget kändes som en naturlig fortsättning, då det i höst blir 60 år sedan det i praktiken började.
Min nyfikenhet väcktes också av den rapportering som skedde vid 30 års minnet av krigsslutet i år. Samt på vilket sätt det rapporterades, en sådan mängd värdeord har väl aldrig förr används för att beskriva en historisk händelse.
Tillsist så kom jag till insikten att detta krig faktiskt påverkat mitt liv och hur det levs nu. Om USA tagit fasta på Ho Chi Minhs vädjan om hjälp med att få ut Fransmännen. Så kanske jag aldrig hade bott i Sverige (eller ens blivit född föresten. Så det kanske var bra att…gaaah man kan ju bli tokig om tänker så här.
Boken är en handlar om en NVA-soldat. Den utspelar sig i huvudsak bakom fronten, Soldaten Quans resa hem från fronten och desillusion med saken och krigströtthet.
I stort sett är det är som att läsa en Vietnam roman från USA fast allt är tvärtom. Även NVA-soldater tar droger*, råkar ut för friendly fire incidents, anklagar regeringen för att mörka, drabbas av PTSD och svårt att anpassa sig för civilt liv. ( vilket får mig att undra hur mycket som påstås om USA gällande det här kriget, har sitt ursprung i tålig pr.
Det enda som skiljer sig är väl uppgifter om tidelag.
Jag ska inte komma med en recension på det skönlitterära planet men jag kan rekommendera boken för alla som vill veta mer om vad som hände på andra sidan kullen (eller de som tycker att historien för ofta berättas ur ett amerikanskt perspektiv.) Inga årtal nämns men soldaten Quan har krigat i tio år, samt att det talas om en allmän krigströtthet, så jag drar slutsatsen att den utspelar sig på i början av 70-talet. Jag har hittills kommit halvvägs så det kan avslöjas senare.
Inte mycket till krigsscener dock, mest ett tjabbande bakom fronten om jag ska fatta mig kort. Så den får bara en trea.
Sonderling
* Här käkar de frukter från något som kallas ”ångest trädet”
Tillägg: Har läst klart boken nu och den utspelade sig 1975. Huvudpersonen förde befäl över en trupp som intog ett flygfält utanför Saigon. Jag började misstänka att det rörde sig om krigslutet tidigt i boken då NVA-soldaterna var krigströtta samt att man slogs mot Saigon-regimens soldater. (I den mån att man tog fångar så utryckes en viss förvåning att dessa också slogs för frihet och oberoende
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 9 gånger.
har just avlsututat George Wilson "If you survive" och på börjat "Visions from a foxhole" av William Foley.
Båda WW2 veteraner, amerikaner, infanterister, västeuropa.
Kan startkt rekommendera Wilsons bok. Foleys har jag inte kommit så långt med ännu, litet minus på honom är att den memoaren är skriven lång tid efter.
Båda WW2 veteraner, amerikaner, infanterister, västeuropa.
Kan startkt rekommendera Wilsons bok. Foleys har jag inte kommit så långt med ännu, litet minus på honom är att den memoaren är skriven lång tid efter.
Samma här!Necros skrev:Just nu läser jag Hitlers Krigare av Guido Knopp. Korta, men intressanta inblickar i bl.a. Rommels, Mansteins och Udets liv. Bra som en kort introduktion om man vill veta lite om dessa personer. Får åtminstone mig att vilja veta lite mer.
/Mikael Sundholm
Det är en bra bok, dels för att den visar den historiska och sociala bakgrunden till varför militärerna blev så lojala. Alltså en motvikt mot den hollywoodlikriktade filmindustrins bild om att alla tyskar var galna massmördarnazister. Personligen tyckte jag att kapitlet om Keitel var intressant, eftersom han i mångt och mycket är ganska okänd, men ändå hade en central roll i många sammanhang.
Dels innehåller den också en hel del dråpligheter, roliga detaljer och andra små finesser som gör att man minns den stora helheten. Boken rekommenderas varmt till er som är intresserade av den tyska officerskåren under Hitler.
- Belisarius
- Medlem
Läser ytterligare en SMB-bok; Slaget om El Alamein av Karl-Gunnar Norén. (mellan alla #¤%#& tyskaböcker)
Positivt överraskad, har läst det mesta om detta från ena sidan och den andra, men KGN lyckas på nåt sätt tillföra lite till, inte minst genom alla hans intervjuer med veteraner från båda sidorna. Och, i mitt tycke, en ganska balanserad framställning av befälhavarna, Rommel, Auchinleck och Montgomery. Kesselring steg på min stege efter jag läste Lidell-Harts sammanställning av Rommels egna anteckningar, och denna bok gör den inte mindre. Han var en enorm tillgång för Tyskland och Italien i Medelhavet.
Positivt överraskad, har läst det mesta om detta från ena sidan och den andra, men KGN lyckas på nåt sätt tillföra lite till, inte minst genom alla hans intervjuer med veteraner från båda sidorna. Och, i mitt tycke, en ganska balanserad framställning av befälhavarna, Rommel, Auchinleck och Montgomery. Kesselring steg på min stege efter jag läste Lidell-Harts sammanställning av Rommels egna anteckningar, och denna bok gör den inte mindre. Han var en enorm tillgång för Tyskland och Italien i Medelhavet.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: