Hej!
Vet någon om det finns något modernare skrivet omkring birkarlaväsendet efter Steckséns "Birkarlar och lappar". Har det hänt någonting på forskningsfronten på senare tid eller gäller denna bok fortfarande som standardverk?
/T
Birkarlar och lappar
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Vad jag vet så finns det urkunder som ännu inte är utforskade ännu, trots att de finns tillgängliga på bibliotek o dylikt. Jag menar, att du kanske hittar nåt nytt i urkunderna. Det var en tjej som läste på b-nivån i historia på Uppsala Universitet som upptäckte att det pågick en handel på 1500-talet i vissa älvdalar. Det kanske har med birkarlarna att göra också.
Stefan
Stefan
Re. Birkarlar och lappar
Låter spännande. Producerade denna tjej något skriftligt som kan finnas tillgängligt?
Thomas
Thomas
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Tomas
Det var en föreläsning med Christer Öhman på historiska instititionen på Uppsala universitet som berättade att det var tjej som studerade på b-nivån för ett par år sedan. Hon forskade i s k urkunder om handeln i älvdalarna under 1600-talet och av en konstig anledning så kom man på att det var ett relativt oforskat ämne. Så Öhman sa att det okänt även för honom när hon berättade det för honom.
Stefan
Det var en föreläsning med Christer Öhman på historiska instititionen på Uppsala universitet som berättade att det var tjej som studerade på b-nivån för ett par år sedan. Hon forskade i s k urkunder om handeln i älvdalarna under 1600-talet och av en konstig anledning så kom man på att det var ett relativt oforskat ämne. Så Öhman sa att det okänt även för honom när hon berättade det för honom.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
När man ändå är igång med medeltida brev så kan jag lika gärna berätta om vad jag har hittat.
Brevnummer: 7420
Utfärdandedatum: 13580806
Utfärdandeort: Stockholm
DS 5959
Hela medeltida dokumentet hittar ni där.
http://fmpro.ra.se/ra/medeltid/pdf/7420.pdf
Kanske det var startskottet på birkarlarna i Sverige i samband med detta brev.
Stefan
Brevnummer: 7420
Utfärdandedatum: 13580806
Utfärdandeort: Stockholm
DS 5959
Kanske kan var nånting för er som vi studera handel, skatter och birkarlar i Norrland.Kung Erik stadfäster med sitt råds samtycke för all framtid de privilegier som hans förfäder, särskilt hans fader kung Magnus, givit alla dem som bor i Norrbotten i Lappmarken. De birkarlar som till sitt gagn vill besöka ödeskogarna i dessa landsändar skall inte hindras av någon.
Hela medeltida dokumentet hittar ni där.
http://fmpro.ra.se/ra/medeltid/pdf/7420.pdf
Kanske det var startskottet på birkarlarna i Sverige i samband med detta brev.
Stefan