Har för mig att man sgr att d ska vara under tredje världskriget, men eftersom boken är oåtkomlig för mig undrar jag om ngn kan hjälpa mig
William Golding-Lord of the Flies
William Golding-Lord of the Flies
Undrar i vilket krig som boken utspelar sig i, alltså UNDER vilket krig.
Har för mig att man sgr att d ska vara under tredje världskriget, men eftersom boken är oåtkomlig för mig undrar jag om ngn kan hjälpa mig
-
Karl Bruno
- Medlem
Då jag såg filmen (har läst boken också) reagerade jag över att den visade en massa raketer och grejor, samt jetflygplan, vilket tydde på att det rörde sig om ett senare krig. Plus, vid tiden för andra världskriget fanns inte den sortens trafikflygplan som ungarna färdades med.
Kan vara en inexakthet i filmen, men...
/Patrik
/Patrik
Det beror ju också på vilken film du ser. Ser du på den gamla svart-vita (som är mycket bra) får du intrycket av att den utspelar sig i en helt annan tidsålder än den nya. T ex under (eller efter) andra världskriget ...staraya.cjb.net skrev:Då jag såg filmen (har läst boken också) reagerade jag över att den visade en massa raketer och grejor, samt jetflygplan, vilket tydde på att det rörde sig om ett senare krig. Plus, vid tiden för andra världskriget fanns inte den sortens trafikflygplan som ungarna färdades med.
Eftersom Golding inte talar om svaret står det filmmakarna ganska fritt att välja tidsepok.