Rommarnas tummen upp o ned
Rommarnas tummen upp o ned
Jag såg på nåt frågesport program på tv fär nåt år sedan, där de sa att på gladiator arenorna så när "överheten" gjorde antingen tummen upp eller ned, fast de var tvärtom. Tummen upp = döden, tummen ned = får leva vidare. Fast i alla filmer är det tvärtom. Va är riktigt lixom?
- SuperPalle
- Medlem
Jag har också hört av vad jag minns relativ trovärdiga källor (kommer dock inte ihåg var
) att tummen ned skulle vara att man fick leva och tvärt om. Att det är motsatsen i modern film är väl förmodligen eftersom "tummen upp" numera är en positiv symbol. Man kan kanske tolka det som att överheten gav "tummen upp" för att den ena gladiatorn fick döda den andra snarare än att den gjorde tummen upp för att gladiatorn skulle dö. Förstår du hur jag menar?
Eder
- Palle
Eder
- Palle
En amerikansk antikforskare, Anthony Philip Corbeill, har studerat antika bildframställningar och trott sig förstå att dessa teckensignaler inte var sådana man (inkl. Hollywood) numera vanligen tänker sig dem. Om man ville signalera avrättning, menar Corbeill, "pekade" man med tummen ut från kroppen (pollice verso) i en rörelse som för att signalera "han skall bort", d.v.s. dödas. Rörelsen - kanske symboliserade den helt enkelt själva dödshugget - var viktigare än riktningen, men det faller sig ju inte naturligt att utföra en sådan rörelse med tummen riktad nedåt. "Tummen upp" är tydligen också en obscen gest i vissa kulturer, liktydig med vår gest med långfingret.
Benådning signalerades däremot, menar Corbeill, med en knuten näve med tummen lagd över pekfingret - kanske symboliserar detta att svärdet åter skall sänkas till att hänga vid sidan av kroppen. Det är detta "domslut" som återges på en medaljong från något av de första århundradena av vår tideräkning: medaljongen avbildar två kämpar som avslutat en strid, domaren gör gesten med tummen lagd över den knutna näven, och inskriptionen lyder "de som står skall friges".
Benådning signalerades däremot, menar Corbeill, med en knuten näve med tummen lagd över pekfingret - kanske symboliserar detta att svärdet åter skall sänkas till att hänga vid sidan av kroppen. Det är detta "domslut" som återges på en medaljong från något av de första århundradena av vår tideräkning: medaljongen avbildar två kämpar som avslutat en strid, domaren gör gesten med tummen lagd över den knutna näven, och inskriptionen lyder "de som står skall friges".
Vad jag har hört återspeglar dessa gester klimatet i det romerska samhället. I Rom var döden något fascinerande och något man ville se i bla gladiatorspel. Därför när man tecknade tummen upp ville man att han skulle dö, alltså något positivt i deras ögon.
I dagens samhälle är klimatet tvärtom och därför stämmer gesterna inte överens.
I dagens samhälle är klimatet tvärtom och därför stämmer gesterna inte överens.
- KarralMedvied
- Medlem
"Pollice verso" "Tummen motsatt" tror jag det heter snarare än tummen ner.FoxTox skrev:Det är ganska häftigt att säga att det "faktiskt" är en myt med hänvisning till "de romerska källorna".
Tesen är att man då man ville skona gladiatorn visade en knuten hand med tummen dikt mot knytnävens "ovansida".
När man däremot ville se gladiatorn avrättas knöt man handen med "tummenupp" och pekade med tummen mot sin egen hals.
Själva dödsstöten ska sedan ha riktats just mot halsen på den dömde gladiatorn som fick sätta sig på knä framför sin motståndare för att utan "knussel" möta sin bane.
Men det finns romerska källor, frågan är hur de ska tolkas.
Mvh
Björn