Fick apostlarna barn?

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Maxim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 3 september 2003, 15:19
Ort: Växjö/Karlshamn

Fick apostlarna barn?

Inlägg av Maxim » 13 juni 2006, 23:05

Hej alla skalmaniter. Jag satt och funderade över äktenskapsförbudet och kyskheten för präster inom det katolska kyrkan. Vad jag minns så ska det hela ha kommit till för att prästämbetet efter ett tag gick i arv från far till son. Är detta den riktiga förklaringen eller finns det andra anledningar?
Apostlarna måste ha varit en förebild för de första kristna och även i senare led så min fråga är, fick apostlarna barn.
Om så är fallet, finns det då någon gammal kyrka eller religiös inriktning som ser sig som arvtagare till någon apostel?

Jag tänker på Shia och Sunni muslimer och deras splittring angående vem som är arvtagare till profeten (eller hur det nu hänger ihop). Jah hoppas att någon vet något.

Mvh Daniel H

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 14 juni 2006, 08:51

Intressant fråga. Det spekulerar ju huruvuda Jesus hade barn och i så fall med vem, men om apostlarna hör vi inte så mycket.
Vuxna judiska män förutsattes gifta sig om de var friska i övrigt, så det är rimligt att tro att de HAR gift sig, men hustrun varit i skymundan i deras karriär.
Å andra sidan man vet att t.ex. rabbinerna brukade vara gifta, och inte så sällan nämns hustrurna i traditionen. Det finns alltså ingenting i den judiska/tidig kristna traditionen som säger att aldrig nånsin omnämna hustrun offentligt.

Men om de förblivit ungkarlar kan ju detta vara lite av förklaringen bakom traditionen om prästernas celibat.

Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Calypze » 14 juni 2006, 09:26

Många kyrkoförsamlingar har enligt traditioner grundats av apostlar eller närstående. Katolska kyrkan sägs ha grundats av Petrus, det koptiska av Markus, den armeniska av Bartolomeus och någon mer.

Hurvida apostlarna fick barn eller inte är svårt att veta. Om de började följa Jesus i unga år så kanske de senare vigde livet åt Gud, istället för att leva ett vanligt liv med familj.

Prästcelibat behöver inte stamma från apostlarna. Idén att leva avskiljt från världen och söka frälsning är en gammal tanke, mycket äldre än kristendomen.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 14 juni 2006, 17:27

Prästcelibat vad jag har hört var något som den kristne chefsideologen Augustinos av Hippo hittat på formellt för den kristna kyrkan.
Även om det hela var populärt bland vissa eremiter innan dess.

Det står ingenting i Biblen eller i Tanak om prästcelibat, vilket var reformationens starkaste argument emot celibatet, inte heller i den ortodoxa kyrkan har man haft någon motsvarighet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 juni 2006, 18:01

Timoteus skrev:Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron och lyssna till andar som bedrar och till demoners läror, spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete, folk som förbjuder äktenskap och kräver att man avstår från föda som Gud har skapat till att ätas under tacksägelse av dem som tror och som känner sanningen.

Allt som Gud har skapat är bra och ingenting behöver vrakas, om det tas emot med tacksägelse; det blir rent genom Guds ord och genom bön.
:D Ord och inga visor - 1 Timoteus 4 kap.

Det kan noteras att ortodoxa präster som regel är gifta, däremot inte biskopar eller munkar/nunnor.
Wikipedia skrev:Celibacy for priests is a discipline in the Catholic Church, not a doctrine: in other words, a church regulation, but not an infallible divine teaching. It is based upon the life of Christ and his apparent celibate ways, however the first pope, St. Peter, as well as many subsequent popes, priests, and clergymen during the church's first 300 years were in fact married men, and often fathers. The practice of married clergy fell out of favour around the time of the Council of Elvira and it was made law in the 800's.
http://en.wikipedia.org/wiki/Clerical_celibacy

Min fetstil. Så Petrus hade familj? Tog en titt - det visar sig att de synoptiska evangelierna (Matt, Mark, Luk) nämner när Jesus helade en för diskussionen högst intressant person:
Matteus skrev:Jesus kom hem till Petrus och fick se hans svärmor ligga sjuk i feber.
Matt. 8:14. Svart på vitt.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 16 juni 2006, 16:53

Och inte bara Petrus:
Paulus skrev:Detta är mitt svar till dem som kritiserar mig: Har vi inte rätt till mat och dryck? Har vi inte rätt att ta med oss en troende hustru liksom de andra apostlarna och Herrens bröder och Kefas?
1 Kor. 9:3-5. De hade familjer allihop!

Skriv svar