scutum

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

scutum

Inlägg av kentauer » 4 juni 2006, 20:40

hur realistiska är dom rödmålade scutum sköldarna med gula reliefer?? Som man ser lite överallt som nya legionärer har....har sådana funnits?? eller är det förenklade kopior??
läste att alla scutum var klädda med läder samt relifer typ (blixtar & vingar)
av smide,,,,,
Mvh Kentauer

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 4 juni 2006, 21:08

Är ingen expert på området, men jag litar på att nutida reenactors inte fuskar med sina rekreationer. En av de få scutum som har bevarats, fyndet från Dura Europos, hade målade dekorationer, inte smidda

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Inlägg av kentauer » 4 juni 2006, 22:09

men på ett museum i rom (romana civilta) hade dom en scutum från ca 50 Ad
och den var klädd med brunt läder & smidda blixtrar,,Då är väl frågan om & när dom började
måla sina sköldar röda med gula reliefer???
av dom repliker som finns att beskåda ( om det nu inte är förenklade repliker så måste dom ha målat rött på lädret
och dekorerat blixtrar med gul färg?? autentiskt sett så stämmer väl det inte ...Då smidda reliefer borde stå imot hugg
& slag bättre än målningsdekorationer,,,Och därmed förlänga sköldens livlängd!!!

Mvh Kentauer

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 5 juni 2006, 12:14

Kanske målade man sina scutum först, för att sedan förbättra hållbarheten med smidda blixtar?
Jag har sett ett kort på en scutum från ett museum, kanske samma som du har sett,Kentauer, och den hade smidda blixtar.
Äldre sköldar kanske var lite mer rudimentära, man kanske bara hade blixtarna som dekoration, medan de senare fick ett praktiskt syfte?

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Inlägg av kentauer » 5 juni 2006, 13:57

Någonting säger mig att vissa scutum (tex dom som är målade) är för ett visst syfte
tex parad eller något liknande..typ vakter i ett torn eller så,,,medans andra sköldar var mera gjorda
för närstrider mm.. Men det är bara en ren gissing
jag hittade jingis upplägg om en scutum som hittade i Dura Europos, och den var mycket riktigt målad (påminner lite om en freco målning med djur & människor eller gudar,,,samt blixtar & vingar..men det är från ca 250-300 ad

kentauer

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 5 juni 2006, 14:00

Någonting säger mig att vissa scutum (tex dom som är målade) är för ett visst syfte
tex parad eller något liknande..typ vakter i ett torn eller så,,,medans andra sköldar var mera gjorda
för närstrider mm..
Det låter väl inte helt otänkbart? Man kan nog inte utesluta den teorin i alla fall. Av alla sköldar som tillverkats och använts är det kanske inte omöjligt att åtminstone några av dem var målade för att användas i parader eller vakttjänstgöring.

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

hittade en bild

Inlägg av kentauer » 5 juni 2006, 14:05

på en målad scutum.Orginalet från nuvarade syrien
http://www.romancoins.info/MilitaryEqui ... rmour.html

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Inlägg av kentauer » 5 juni 2006, 15:29

jag tror så här...att det hela har med tyngden att göra, Dom äldre generationen scutum
som bör vara runt augustus regeringtid & bakåt.Verkar vara gjorda just av läder & smide.
Men senare utvecklades skölden och (strippades) vart lättare och tämligen lätthanterligare.
lädret ersattes (inte alltid) med linneduk eller lin, dom smidda relieferna tog bort, Men man behöll
samma motiv som tidigare, bara det att man dekorerade(blixtrar & vingar) med typ ockra & schrlackansrött istället...
jag tror att det har med det att göra...eller??
kentauer

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 7 juni 2006, 09:15

Det här med läder är väl nått som det råder en hel del kontrovers kring? Jag har sett vissa spekulationer på att man eventuellt skulle ha haft skyddande läderöverdrag för dåligt väder/marscher bortplockas vid strid.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 7 juni 2006, 12:20

Men lädret blir ju bara tungt i dåligt väder, medan det förstärker skölden i strid?
Eller det kanske var så du menade?

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Inlägg av kentauer » 7 juni 2006, 17:29

Det här med läder är väl nått som det råder en hel del kontrovers kring

det är helt rätt..att man hade överdrag på sköldarna,

Kentauer

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 8 juni 2006, 08:35

Så om jag har förstått rätt så hade man speciella läderöverdrag som man använde när det var dåligt väder. När det sen drog ihop sig till strid så tog man av det?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 26 maj 2004, 14:45
Ort: Borås (Tjörn)

Inlägg av Panaka » 18 juni 2006, 00:11

Med tanke på disskusionen, tog jag detta foto förra sommaren i kartago, den näst nedersta skölden föresteller en scutum
Bilagor
Romavictoria.JPG
Kartago 2005
Romavictoria.JPG (126.64 KiB) Visad 3094 gånger

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

scutum

Inlägg av kentauer » 18 juni 2006, 13:10

tack för ditt inlägg,,,
men vad ska man ta för givet här??? är det smide på skölden eller ska den
föreställa en dekortion??

kentauer

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 26 maj 2004, 14:45
Ort: Borås (Tjörn)

Inlägg av Panaka » 18 juni 2006, 19:22

Eftesom det var bara en staty, är det svårt att säga fast jag skulle tro att det var smide på skölden, då man kände på den var det en utbukning där smidet satt så ja jag skulle säga det.

Skriv svar