romarnas längd?

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

romarnas längd?

Inlägg av kentauer » 24 januari 2006, 16:59

Men läser till & från att romarna var korta..
Suetonius skriver att germanerna skrattar åt detta korta folk,,(kejarbiografier)
och Tacitus(Germania) skriver att att ynglingarna & männen generellt var muskulösa & resliga
nu vet inte jag var medel längden var för germanerna för 2000 år sen.
men det var nog inte mer än 180 ca
kunde romarna vara runt 165-170 då???

kentauer

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 24 januari 2006, 17:33

Jag skulle tro att det är ett rätt bra spann att gissa på, kanske var de ännu kortare.
Napoleon var väl 167 cm, och han var ändå normallång,om inte lite längre, än andra fransmän vid den tiden.
Om man tänker på att kosten ändrades mellan romarnas tidevarv och Napoleons tid, så tror jag rent av att romarna var ännu kortare i genomsnitt än 165 cm. Men det tror jag nog att alla folk på den tiden var. Man säger ju ofta att längden beror dels på gener och dels på kost. Eftersom det är hela populationer vi talar om så får vi nog utesluta generna. Då borde väl kosten ha varit ungefär samma hos romarna som hos exempelvis germanerna, ändå skriver, som du säger, flera romerska källor att germanerna, och många andra folk också vill jag minnas, var längre än dem själva...
Kan det kanske röra sig om att man bara skrev så för att man hade en sorts hatkärlek till ''den ädle vilden'', att man överdrev lite för att barbarerna skulle framstå som både skrämmande och beundransvärda?
Andreas

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 25 januari 2006, 19:09

läste någonstans att germanerna var runt 190 och romarna ca 170

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

läste någonstans att germanerna var runt 190 och romarna ca

Inlägg av kentauer » 25 januari 2006, 19:20

Är du säker på det 190 cm???Det låter otroligt mycket för att vara ett medelsnitt för 2000 år sen.
Så långa är vi inte ens i dag,

fick uppgifter på nätet att medelromarna var runt 163-165 runt antiken.
Kan det vara nåt??

kentauer

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 25 januari 2006, 19:45

ja det e jag säker på. Att romarna var ca 165 e troligt

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 25 januari 2006, 21:27

Ja, de jordens övriga befolkning var ju runt 165cm på den tiden så vitt man vet, så det är nog en bra siffra.
Andreas

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Inlägg av kentauer » 25 januari 2006, 21:34

jordens övriga befolkning var ju runt 165cm på den tiden

utom Germanerna som var typ 180-185... :D

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 25 januari 2006, 21:48

Vet man om det ligger någon historisk bakgrund bakom att romarna ofta(om inte alltid) beskrev germanerna som ovanligt långa?
Germanerna kanske behövde vara lite större än genomsnittet för att överleva, det fanns ju faktiskt isbjörnar och monster överallt utanför Roms gränser... :)

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 25 januari 2006, 22:15

Jag tror de åt bättre helt enkelt

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 25 januari 2006, 22:26

Jag tror de åt bättre helt enkelt
Ja, det är ju det man tänker på först. En populations genomsnittslängd står ju i mer eller mindre direkt förhållande till kosten.
Men då dyker ju frågan upp igen:
Åt germanerna bättre mat än romarna?
Åt germanerna bättre mat än andra folk i sin omgivning? Nordbor och germanska folk beskrivs ju av andra folk genom alla tider som väldigt långa.
Den gamla hederliga ''bonna-kosten'' var nog ganska lika både hos germaner som romare, de flesta som tjänstgjorde i den romerska armén var väl ''bonnapöjkar'' som behövde pengar eller var äventyrslystna?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 26 januari 2006, 17:56

Om jag kommer ihåg rätt, var vikingarna något kortare än dagens svenskar, men skillnaden var inte så stor. Jag har för mig att vikingarna (männen) var omkring 175-180 cm i genomsnitt. Man måste nog också tänka på att spridningen var större förr i tiden. Vissa var mycket korta, medan andra har ungefär som människor idag. Långt fram i tiden var människor i de högre samhällsklasserna (i genomsnitt) betydligt längre än fattigt folk. Axel von Fersen var till exempel omkring 190 cm lång.

Jag läste i en artikel i Illustrerad vetenskap för ett par år sedan, att frånvaro av kroppsarbete i ungdomen, varierad kost och givetvis anlag, bestämmer en människas längd. Med tanke på det välstånd som fanns i Rom, kanske man kan anta att många ändå var relativt långa. Å andra sidan är ju inte dagens italiernare så långa, vilket visar att generna också har betydelse i sammanhanget. Det borde väl finnas någon undersökning av romarnas medellängd??

/a81

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 januari 2006, 18:06

a81 skrev:Med tanke på det välstånd som fanns i Rom, kanske man kan anta att många ändå var relativt långa.
Har för mig att romarna som sagt noterade att barbarerna i norr var genomsnittligt längre, och att allt tyder på att romarna hade kortare medellängd (arkeologiska fynd). Romarnas stapelvara var väl dessutom i allmänhet spannmål - dvs bröd och gröt. Medan man åt mer kött i norr. Vilket väl påverkar kroppshyddans utveckling.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 26 januari 2006, 20:24

Av det jag läst så verkar inte romarna ha ätit så bra bortsett från de rika då da

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 26 januari 2006, 22:37

Medan man åt mer kött i norr. Vilket väl påverkar kroppshyddans utveckling.
Ja, kött är ju också viktigt i tallriksmodellen. Jag kan tänka mig att det nästan bara var rika romare som kunde äta kött när de behagade.
Andreas

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 27 januari 2006, 08:58

En romersk delikates var hasselmus o vem kan bli storväxt av sånna?

De rika romarna åt inte så där jättemycke kött det var mest frukt o vin som jälde för dom

Skriv svar