Kvinnor i romerska fälttåg

Från Romulus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Agamemnon
Ny medlem

Kvinnor i romerska fälttåg

Inlägg av Agamemnon » 27 augusti 2004, 23:22

Nu tänker jag inte på kvinnor som soldater utan på soldaternas familjer. Hur var det egentligen? Följde det med ett helt samhälle/tross ut i fält såsom på G 12's tid? Homosexualitet var ju vanligt förekommande så därför undrar jag hur svältfödda dom var på kvinns.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 28 augusti 2004, 01:34

Rätta mig om jag har fel...men inte var väll homosexualiteten så vanlig i det rommerska riket?

Det var väll först å främst i det gamla Grekland det var "vanligt" förekommande?

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 28 augusti 2004, 13:35

Det kanske inte var så vanligt. Men det har iallfall skrivits en HEL del om det om jag inte missminner mig. Det var status att ha några småpojkar.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: Kvinnor i romerska fälttåg

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 augusti 2004, 14:00

Agamemnon skrev:Nu tänker jag inte på kvinnor som soldater utan på soldaternas familjer. Hur var det egentligen? Följde det med ett helt samhälle/tross ut i fält såsom på G 12's tid? Homosexualitet var ju vanligt förekommande så därför undrar jag hur svältfödda dom var på kvinns.
En fråga som nog blir svår att svara på i brist på källor. Att trossen består av några kvinnor minns jag inte på rak arm att jag någonsin läst, trossen lyser i sig själv med sin frånvaro. På Trajanuskolonnen kan man se hantverkare och andra som följer med hären har jag för mig... Men inga kvinnor. Men det är ju full möjligt att kvinnor i olika funktioner (prostituerade t.ex) följt med hären, eftersom det finns gott om exempel på det senare. Att det skedde under antiken har jag för mig jag läst någon gång, men jag är osäker för ögonblicket. Det gäller helt enkelt att läsa i litteraturen (som jag inte har tillgång till för tillfället).

Homosexualitet är ju även det något som inte nämns i källorna vad jag minns, så att förutsätta att det var "vanligt" kan man knappast göra vare sig det gäller greker eller romare. Men det är ju även rimligt att förutsätta att det förekom, eftersom det förekommer.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 30 augusti 2004, 14:31

Kvinnor var bannlysta ifrån de romerksa härarnas läger under republiken och det tidiga kejsardömet. Straffen för de kvinnor som ertappades inom lägret var brutala och ledde ofta till döden och den soldat som förbrutit sig råkade också illa ut.
Genom att befria sig ifrån en stor och problematisk tross fylld med kvinnor, slavar och tjäare av olika slag så skaffade sig rommarna en klart bättre rörlighet än många av sina motståndare.

Sedan så fanns det så klart avsteg ifrån reglerna och olika former av anpassningar. Där legionerna hade semi-permanenta eller permanenta läger under fälttågen så växte det ofta upp en mindra stad utanför även om romamrna var rätt hård hänta med att tvinga in även dessa lösa element i någon slags ordning.

Och även om legionerna marscherade utan kvinnor odyl så var det regle snare än undantag att man organiserade "marknader" som tillhandhöll olika former av "tjänster" vid stoppen under marscherna för att hålla trupperna vid gott humör.
Sedan så var det narturligtvis undantag när man tog slavar som rkgisbyte under ett fälttåg.

Skriv svar