Dûrion Annûndil skrev:Och enligt de gamla romarna själva så var man inte främst ute efter expansion, utan att försvara sitt rike - så expansionen förekom i försvarssyfte eller för att hämnas oförätter (se Livius

).
Låt mig då jämföra med hitler, som
försvarade Tyskland emot Ryssland genom att dra in sitt land i ett stort krig sommaren 41.
Även då lät det säkert bättre att säga så. De var ju tänkande människor som levde på den tiden också.
Dûrion Annûndil skrev:Efter att riket blivit kristet så fortsatte krigföringen med expansiva drag i den mån det var möjligt, till exempel det Bysantinska rikets expansion västerut för att återta dessa delar av riket från "barbarerna", och även österut i strid med Sassaniderna. Bara för att det gick dåligt, betyder inte att viljan fanns, och jag har svårt att se någon större koppling mellan den nya religionen och maktpolitiken.
Till att börja med så får man se det över lång tid. Om det var så att mentaliteten ändrades så har det säkerligen tagit runt hundra år innan det får någon större effekt. För det andra, så har jag inte skrivigt att det skulle finnas någon "större koppling mellan den nya religionen och maktpolitiken".
Jag menar snarare mentaliteten hos romarna inte den direkta viljan. Jämförelse i modärn tid: Italien och Tyskland under 2:a vk. Italien hade säkert viljan att uträtta "stordåd" på slagfälten, men de saknade något som Tyskland hade.
Dûrion Annûndil skrev:Sedan förekom ju mission i syftet att passificera barbarstammarna och skaffa allierade, men det gick ju även det lite sådär med det... Och som sagt så skedde det från styrets håll i politiska syften.
Hmm, jag ser inte riktigt kopplingen till det vi diskuterar.