wemanuel skrev:Från:
http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=54&vid=298
Men ungefär tio år efter korsfästelsen blev Jesus känd för en bredare romersk allmänhet. Detta till följd av ett upplopp. Enligt den romerske historieskrivaren Suetonius orsakade någon vid namn Chrestus tumult bland Roms judar. Det rörde sig om en inomjudisk konflikt om huruvida Jesus var Messias, Guds son, eller inte. (”Chrestus” var en felstavning av Christos, grekiskans ord för Messias). Till en början räknades kristendomen som en sekt inom judendomen och konflikter av liknande slag är utförligt skildrade i Apostlagärningarna.
Snarar rörde det sig om 20 år efter korsfästelsen. Det står ingenstans att det rörde sig om Jesus, utan en person (som uppenbarligen levde) som hette Chrestus. Var har du fått uppgiften om vad som var orsaken till konflikten ifrån? Apostlagärningarna omnämner denna utvisning av judar, men inte vad orsaken var eller ens att det skulle vara en konflikt mellan judar.
wemanuel skrev:
Men man kunde kanske förvänta sig att historieskrivarna nämner Pontus Pilatus, mannen som dömde Jesus till döden. Han var ju den mäktigaste romaren i Palestina.
Jodå. Tacitus, den främsta källan för romersk historia vid den här tiden, nämner Pilatus – men bara i förbifarten i förbindelse med Neros förföljelse av de kristna. Nero använde kristna som levande facklor vid en fest och Tacitus konstaterar att Nero brände efterföljare till Christos, en man som Pilatus hade avrättat.
Denna referens som Tacitus är sannolikt äkta. Men frågan är om han hämtat uppgiften från ett romerskt arkiv, eller från den populära bilden av kristna som redan var mytologiserad?
Annales skrevs ungefär samtidigt som det sista evangeliet i NT, c:a 110 efter kristus, dvs 70-80 år efter kristus död.
wemanuel skrev:
En annan antik källa som nämner Jesus är den judisk-romerske historieskrivaren Josephus. Han föddes år 37, bara ett par år efter Jesus död. Han kände förmodligen till mannen från Nasaret, och han nämner honom i Judarnas historia, som han skrev omkring år 90. Men också här saknas detaljer. Dessutom bevarades hans verk av kristna personer, som inte kunde motstå frestelsen att ändra i texten och låta Josephus förklara att Jesus var Messias, att han lärde sanningen och att han efter sin död uppstod till livet. Vad Josephus ursprungligen skrev vet vi alltså inte, bara att han förmodligen skrev något som senare bättrades på.
Denna källa är mycket problematisk. Precis som du skriver så är texten med största sannolikhet redigerad. Varför skulle en jude, som inte var kristen, hylla Jesus som Messiah? Jag har mycket svårt att acceptera denna redigering av Josefus, i övrigt fina verk, som historiskt tillförlitlig.
wemanuel skrev:
Problemet är alltså inte om Jesus har funnits utan hurdan han var.
Problemet kvarstår...