De romerska sibyllinska böckerna.

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

De romerska sibyllinska böckerna.

Inlägg av karlfredrik » 13 februari 2009, 09:21

Jag är intresserad av innehållet i de ursprungliga romerska sibyllinska böckerna. Jag har läst in mig på nätet och i uppslagsverk.
Någon som har en susning om hur spådomsboken var utformad, och hur det gick till att konsultera dem?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: De romerska sibyllinska böckerna.

Inlägg av lampros » 14 februari 2009, 09:28

(OT: en konstnärlig framställning av denna sibylla ut har getts oss av Michelangelo, han målade en kraftig gammal matrona. Och den var väl i sin tur inspirerad av Vergilius' Aenid, där hjälten uppsöker denna spådam för att finna vägen till underjorden. Sibyllan i Cumae, var det så?)

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: De romerska sibyllinska böckerna.

Inlägg av frejs väpnare » 19 februari 2009, 11:23

Jag tror att det fanns ett speciellt prästerskap som skulle tillfrågas, och dessa slog i böckerna för att finna svar. De ursprungliga tre böckerna brann väl upp strax före vår tidräkning.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: De romerska sibyllinska böckerna.

Inlägg av Hexmaster » 19 februari 2009, 14:58

frejs väpnare skrev:De ursprungliga tre böckerna brann väl upp strax före vår tidräkning.
?

Här står att det var Stilicho som lät förstöra dem 405 e.Kr.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sibylline_Books

Kände igen den fina historien om hur man ursprungligen kom över dem:
The Cumaean Sibyl offered to Tarquinius nine books of these prophecies; and as the king declined to purchase them, owing to the exorbitant price she demanded, she burned three and offered the remaining six to Tarquinius at the same stiff price, which he again refused, whereupon she burned three more and repeated her offer. Tarquinius then relented and purchased the last three at the full original price and had them preserved in a vault beneath the Capitoline temple of Jupiter.
Hittar även en källa som från början gör klart att det är en förfalskning (om än nog så gammal). Där står även att en del av de äkta böckerna förstördes 83 f.Kr.
http://www.sacred-texts.com/cla/sib/index.htm

Användarvisningsbild
wemanuel
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 augusti 2009, 18:35

Re: De romerska sibyllinska böckerna.

Inlägg av wemanuel » 19 augusti 2009, 22:20

Var inte de sibyllinska böckerna grekiska från början? Har för mig att jag läst det någonstans. (Från någon grekisk stadsstat på den Italiska halvön)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: De romerska sibyllinska böckerna.

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 augusti 2009, 18:15

De sibyllinska böckerna verkar ha varit skrivna på grekiska (Cumae var förövrigt en tidigare grekisk koloni), och hölls bakom lykta dörrar för endast deras väktare att skåda. De benämndes duoviri sacris faciundis, ett prästerskap som på uppdrag av senaten (när så ansågs behövas) sökte svar i böckerna på hur man skulle gå tillväga.

Det verkar (enligt Religions of Rome, Beard, North, Price 1998) som att de främst användes för att introducera nya kulter i Rom, främst grekiska sådana. Att de var skrivna på grekiska skulle då försäkra att de nya kulterna minsann var legitimerat uråldriga, eftersom romarna föreställde sig Grekland som en äldre och visare civilisation än sin egen. Detta skedde framför allt när staten befann sig i politiskt trångmål, krig nalkades, eller krigsförklaringar skulle legitimeras enligt tanken om bellum iustum (rättfärdigt krig).

Vad som faktiskt stod i böckerna, när de dök upp, eller hur väl beskrivningen stämmer överens med verkligheten vet ju ingen människa idag - de finns inte längre, och beskrivs bara övergripande av romerska historiker.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 689
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: De romerska sibyllinska böckerna.

Inlägg av Lejonmod » 20 augusti 2009, 20:35

Enligt legenden försökte en sibylla sälja nio böcker "blad" med världens historia och framtid till en tidig romersk kung (500 fK) för 300 silvermynt. Han ville inte köpa: då eldade Sibyllan upp tre böcker och ville därefter ha 300 silvermynt för det sex återstående böckerna. Kungen ville fortfarande inte köpa. Då eldade Sibyllan upp ytterliggare tre böcker och ville därefter ha 300 silvermynt för det tre återstående böckerna. Han köpte då. De förvarades först vid, eller i Apollon Patrous tempel, sedan i Apollons tempel och vaktades av först två sedan femton väktare med tystnadsplikt. Dessa tre böcker förstördes vid en brand. Det gick att köpa nya profetiska böcker från "orienten". Senaten och kejsare andvände profetsierna när Rom var ordentligt hotat, tex Hanibal och alemanerna.
Den verklige härskaren av Västrom år 406 beordrade att de skulle brännas. Stilicho, vandal och romersk general var tokkristen och gillade inte de Sibyllinska böckerna.
Vad som stod i dom, ursprunget eller hur viktiga de var i det förkristna Rom är omdebaterat

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: De romerska sibyllinska böckerna.

Inlägg av lampros » 23 augusti 2009, 08:02

wemanuel skrev:Var inte de sibyllinska böckerna grekiska från början? Har för mig att jag läst det någonstans. (Från någon grekisk stadsstat på den Italiska halvön)
För att förtydliga några av svaren på detta: Rom fick de sibyllinska böckerna från den grekiska kolonin Cumae, belägen på Italiska halvön. Det var på 100-talet f Kr.

Förutom spådomskonst gav böckerna romarna en god inblick i grekisk mytologi, Olympens pantheon osv.

Skriv svar