Vilka var de svarta Harierna / Harrierna?

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Vilka var de svarta Harierna / Harrierna?

Inlägg av UrsusRex » 8 oktober 2004, 20:35

Jag har försökt ta reda på vilka de svarta harierna, skildrade av Tacitus i Germania (98 f.Kr), kan ha varit. Detta för att de ska ha haft en gudom lik Wothan/Oden vilket intresserar mig. Men jag kammade noll.

Ärligt talat är jag inte ens säker på stavningen men tror det ska vara (svarta?) Harierna eller (svarta?) Harrierna.

Nu undrar jag om någon här eventuellt vet något om dessa och kan hjälpa?

Mvh
Björn

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 9 oktober 2004, 14:25

Har du sett artikeln nedan? Den tycks komma från en halvskum sajt, som iofs har en hel del om germanska stammar, därför länkar jag inte.

Sök i fortsättningen även på Harii, är även på engelska, par example då black harii.

"Harier
(Harii). Germanskt folk som av Tacitus (i Germania, 43) nämns tillsammans med lugierna, vandalernas huvudstam, såsom bosatta på hinsidan av de schwabiska bergen "die Alb"). "Dessa harier", meddelar Tacitus, "är i makt överlägsna de andra folken; de överbjuder dem i vildhet och upphjälper genom konst och val av tid sin naturliga obändighet. De bär svarta sköldar och uppträder själva svartmålade, väljer för sina anfall mörka nätter och väcker just genom fasan och svärtan skräck för denna djävulska här, då ingen fiende kan stå ut med den ovana demoniska anblicken - ty det är i varje slag alltid ögat som först övervinnes." På denna notis bygger Otto Höfler hela sin teori om "germanernas hemliga kultförbund", ett slags urgermansk SS, som terroriserat både stamfränder och grannstammar och vars vilda framfart bevarats åt minnet genom skildringarna av Odins vilda jakt. Harierna är enligt Höfler inte någon stam utan ett dödsbetonat Odinskultistiskt krigarförbund av mysteriekaraktär bland de vandaliska lugierna. Höflers Die Kultischen Geheimbunde der germanen tillhörde under Tredje rikets tid den obligatoriska litteraturen i SS:s utbildningsläger."

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 10 oktober 2004, 00:28

Tackar så mkt :)

Men var ligger dessa Schwabiska berg?

/B

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 10 oktober 2004, 10:54

UrsusRex skrev:Tackar så mkt :)

Men var ligger dessa Schwabiska berg?

/B
Det finns dom som menar att det helt enkelt är Alperna. Jag har dock inte sett detta fört i bevis. En källa på nätet berättar följande:
Harier
(Harii). Germanskt folk som av Tacitus (i Germania, 43) nämns tillsammans med lugierna, vandalernas huvudstam, såsom bosatta på hinsidan av de schwabiska bergen "die Alb").

Hälsningar
Christer Samuelsson.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 10 oktober 2004, 21:10

Kolla på en bra karta. Stuttgart. Landskapet/staten söder om Stuttgart heter Baden Wurttemberg. Detta är Schwabiens kärnland, med Wurttemberg som huvudort. Schwabien har i gammal tid haft även utskott söd/öst, inkl delar av Schweiz.

Bergskedjan i området heter då de Schwabiska Alperna, en tämligen moderat förelöpare till Alperna.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 11 oktober 2004, 13:45

Tusen tack för all hjälp jag fått :)

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 14 oktober 2004, 21:13

En aning OT kanske, men är det någon mer än jag som tycker att deras likhet med följande är intressant?
krypteia [-t3i´a], i antikens Grekland benämning på den utvalda skara spartanska ynglingar som under eforernas ledning fungerade som Spartas hemliga underrättelsetjänst. Medlemmarna höll sig gömda om dagen och verkade på natten. Till deras uppgifter hörde att bevaka Lakoniens gränser och att kontrollera heloterna, den livegna lantbefolkningen, vid behov genom lönnmord. Institutionen går möjligen tillbaka på rituell utstötning av unga krigargrupper i tidiga indoeuropeiska samhällen.
Citat från NE, min fetstil

Är de (harierna) för sentida för att kunna bindas till någon slags gemensam indoeuropéisk företeelse?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 15 oktober 2004, 00:25

Covendor. Intressant fundering. Iofs, om en dylik rituell utstötning fanns så kan den ju mycket väl fortsätta i andra former i andra tider, så din hypothes kan mycket väl stämma ändå - även rötterna inte går raka arvsspåret.

Själv har jag då en fundering på frasen av utstötning av unga krigargrupper - och tror att det har fortsatt historien igenom.

prärieIndianer hade väl nåt delvis liknande; att just grupper av unga omeriterade krigare skulle försöka göra raider mot andra grupper för att göra sig ett namn. (stämmer det?).

I våra dagar har vi par example skinnskallar resp fotbollshuliganer.
Nu är ju deras energi inte kanaliserad ordentligt, men det är samma instinkt tror jag.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 10 augusti 2005, 17:19

Stefan skrev:"Harier
(Harii). Germanskt folk som av Tacitus (i Germania, 43) nämns tillsammans med lugierna, vandalernas huvudstam, såsom bosatta på hinsidan av de schwabiska bergen "die Alb"). "Dessa harier", meddelar Tacitus, "är i makt överlägsna de andra folken; de överbjuder dem i vildhet och upphjälper genom konst och val av tid sin naturliga obändighet. De bär svarta sköldar och uppträder själva svartmålade, väljer för sina anfall mörka nätter och väcker just genom fasan och svärtan skräck för denna djävulska här, då ingen fiende kan stå ut med den ovana demoniska anblicken - ty det är i varje slag alltid ögat som först övervinnes." På denna notis bygger Otto Höfler hela sin teori om "germanernas hemliga kultförbund", ett slags urgermansk SS, som terroriserat både stamfränder och grannstammar och vars vilda framfart bevarats åt minnet genom skildringarna av Odins vilda jakt. Harierna är enligt Höfler inte någon stam utan ett dödsbetonat Odinskultistiskt krigarförbund av mysteriekaraktär bland de vandaliska lugierna. Höflers Die Kultischen Geheimbunde der germanen tillhörde under Tredje rikets tid den obligatoriska litteraturen i SS:s utbildningsläger."
Meningarna efter den andra lät lite överromantiserad. Urgermanska SS-soldater!?

Föreslagen etymologi: harii < got. harjis, 'armé, flock'. Samma element finns även i kelt. stammen koriondorer (gr. koriondoi), tri- och petrocorii, '3 arméer', '4 arméer'. Eventuellt omtalas de som charini av Pliny, vilket skulle betyda att h:et inte är parasitiskt (jmf. t.ex. (h)eruler), likaså kan man spekulera om de motsvarar sagofolken i f.en. herelingas, ty. harlungen.

Harjerna (harii) omtalas bara av Tacitus, sannolikt också av Pliny som charini, samt Ptolemy.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 augusti 2005, 17:35

Vill inte vara en petimäter, men jag vill bara påpeka att "Pliny" = Plinius (förmodligen d.ä.) och "Ptolemy" = Ptolemaios. För att tala svenska, latin och grekiska, resp.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 10 augusti 2005, 17:44

Ja, det är rätt. Jag föredrar engelska, det låter proffsigare. :-)

wothan11
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 mars 2006, 16:39
Ort: Sverige

harrier

Inlägg av wothan11 » 15 mars 2006, 16:48

sibiriska tigern skrev:Ja, det är rätt. Jag föredrar engelska, det låter proffsigare. :-)
Undrar vad de kallade sig själva, för ordet svart var inte med i språket. Det som var svart kallade de blått. Men det är ett latinskt namn på dem. niger harrier typ.

Skriv svar