Begravningsplats för romerska kejsare?

Från Romulus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Begravningsplats för romerska kejsare?

Inlägg av Ralf Palmgren » 26 augusti 2005, 12:46

Den enligt mig bästa TV-serien "Jag, Claudius" har nyss sänts här i Finland. Serien slutade med att Claudius avled år 54 e.Kr. Den antika romerska författaren Suetonius berättar i sitt verk De vita Caesarum (Kejsarbiografier) om Claudius att "Han fick en begravning med all kejserlig prakt och upptogs bland gudarna". Min fråga är nu då, är det bland historiker eller arkeologer känt var exakt Claudius begravdes? Finns någonting kvar av graven eller alternativt gravmonumentet? Är det möjligt att resa till Rom för att se hans grav? Jag är dessutom intresserad av de andra romerska kejsarna. Var är de begravda med sina familjer? Om gravarna inte finns bevarade är jag ändå intresserad av var de en gång funnits. Om de förstörts när skedde detta och varför? Jag vet att det är många frågor men jag antar att det inte bara är jag som är intresserad av dessa frågor!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 augusti 2005, 21:10

På rak arm så kommer jag för tillfället på bara Augustus och Hadrianus Mausoleum i Rom. Anhöriga kejsare ur familjen begravdes även i deras monumentala gravar, men jag får återkomma om ingen annan hinner före.

De här monumenten är ganska bra bevarade (jämförelsevis), men jag har för mig att Hadrianus mausoleum har bättrats på under medeltiden för att göra det till ett fort i stort sett... För att bättra på försvaret så satte man upp krenelering, för att använda kanoner och dylikt från den positionen.

Mvh -Dan

Skriv svar