Brinnande grisar

Från Romulus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Brinnande grisar

Inlägg av Franq » 21 oktober 2004, 22:22

Efter att ha spelat Rome Total War så reflekterar man ju en del över vissa moment... Man kan bland annat skicka brinnande grisar mot fienden, någon som vet om det finns belägg för att man gjort detta och i så fall, var det nåt bra?

Andra lika bizzarra strategier ni känner till, som ni kan krydda med?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 22 oktober 2004, 00:32

Jag har läst om brinnande djur vid ett par skilda tillfällen.

Den jag minns just nu är den om den mongoliske härföraren som belägrar en kinesisk stad i ett år - och mellan stridsomgångarna för de vissa underhandlingar. Så säger den store khanen: Om staden ger mig en gåva av 1000 katter och 1000 svalor, kommer jag att inom ett dygn avbryta belägringen.

Sagt och gjort. Så tände mongolerna eld på dessa djur, varefter de panikslagna sprang resp flög givetvis hem - staden exploderade i en eldstorm.

Khanen var ordhållig det givna löftet. Trupperna avmarscherade inom ett dygn efter gåvans mottagande.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 22 oktober 2004, 01:00

Intressant, funderar bara på hur man gör för att ha eld på 1000 katter lite enkelt bara... men dom hade säkert sina metoder. Dessutom, hur fanders lyckas en svala flyga när den brinner?

Nåja, man får väl ta det med en nypa salt :)

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 22 oktober 2004, 03:45

Man behöver inte tända eld på djuret, man kan ju knyta fast nåt som brinner vid dem, så hinner de nog ta sig hem.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 oktober 2004, 10:17

Att romarna använde brinnande grisar har jag ännu inte hittat något om. Däremot använde de sig av brinnande pilar mot Pyrrhus elefanter vid Beneventum, vilket funkade. I övrigt så verkar taktiken ha varit att få hästar och soldater att vänja sig vid elefanterna, så att de kunde bekämpa dem med sina vanliga vapen.

Men å andra sidan använde sig Hannibal av en liknande taktik: När han var instängd på falerniska slätten, där romarna hade stängt till bergspassen, så tog han och band fast kåda mellan hornen på oxar, varefter man tände på dem i kvällningen och drev dem mot ett av passen. Den romerska vaktstyrkan sprang då för livet, och Hannibal kunde slinka undan. Enligt Polybios.

Mvh -Dan

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 22 oktober 2004, 10:36

Enligt osprey vanguard böckerna: http://www.ospreypublishing.com/title_d ... NVG~per=41
http://www.ospreypublishing.com/title_d ... NVG~per=41
Skall det ha varit vanligt att man i Kina satte fast brinnande material runt svansar på oxar efter att man satt fast två spjut på vardera sidan dessa skickades mot fienden där de löpte amok. Ibland satte man fast sprängladdningar på dem också.
I övriga osprey böcker om kinesisk krigshistoria nämns att man skall ha satt eld på elefanters svansar och skickat dem mot fienden.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 26 oktober 2004, 12:22

Angående Djingis Khans belägring i Xixia 1209 med de brinnande katterna och svalorna - det är en mer sentida mongolisk legend som de flesta moderna, källkritiska historiker inte sätter ngn som helst tilltro till. Det är uppenbarligen en spridd, gammal myt i Asien som senare (under 1600-1700-talet) övertagits av mongolernas eposskrivare för att användas om deras nationalhjälte. Rent praktiskt borde det ha varit omöjligt att verkligen kunna inta en stad med sådana metoder. Det hör snarare till sagornas värld

/Mikael

Tigran
Ny medlem

Inlägg av Tigran » 28 oktober 2004, 02:06

Under en belägring av staden megara så använde de belägrade grekerna grisar som smordes in med kåda o tändes på, grisarna släpptes sedan lös bland de elefanter som belägrarna använde (år. 270. B.C) enligt Illustrerad vetenskap nr. 7. 2004.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 28 oktober 2004, 10:37

Ah, tack, det var det jag undrade, det råkar inte finnas en källförteckning på den uppgiften i artikeln?

Tigran
Ny medlem

Inlägg av Tigran » 28 oktober 2004, 17:05

Hittade källförteckningen på illustrerad vetenskaps hemsida

http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1280&id=8504

jag har inte tittat på sidorna som nämns än

Skriv svar