Örjan skrev:Dûrion Annûndil skrev:Att Severus hävdar släktskap med Aurelius behöver heller inte betyda något större försvar för Commodus, eftersom poängen är att han då är rättmätig arvtagare till just Aurelius.
Mitt påstående kommenterade ditt påstående om att man rättfärdigade den nya regimen i efterhand genom att svartmåla företrädaren. Något sådant motiv fanns inte.
Du menade specifikt i Commodus fall... Och jag tycker mig kunna tänka på följande möjliga motiv:
Commodus brister accentueras för att visa efterföljarens fördelar.
Commodus har bevisligen mördats i en palatskupp, vilket rimligen måste förklaras som beroende på hans brister. Gärna moraliska, eftersom även religiösa föreställningar spelar in.
Commodus gillades inte av historikern det gäller.
Commodus lever inte upp till Marcus Aurelius status, vilket ligger honom i fatet.
Eller andra anledningar som vi inte vet om. Eller så var han helt enkelt inte en trevlig person som det föreslagit.
Ja det gjorde jag.

. Men även Cassius Dio är inte 100% trovärdig, och Historia Augustae ifrågasätter hans trovärdighet genom att ta beskrivningen av Commodus efterträdare som exempel: Julianus som köpte kejsartiteln efter Pertinax ställer till med ett riktigt sjöslag i palatset meddelar Cassius Dio, som kände och ogillade Julianus. Historia Augustae menar att Julianus var en snåljåp som kunde få en spädgris att räcka i tre dagar, och någon fest inte skedde. Cassius Dio kanske var för nära Commodus och ogillade även honom, för han verkar inte gilla utsvävande beteende överlag...
Anledningen till att man jämt ifrågasätter de romerska historikernas trovärdighet var deras republikanska sympatier. Om du håller med mig att den faktorn var utspelad vid tiden för Commodus död, varför skulle de då vilja svartmåla honom?
Jag trodde anledningen till att man ifrågasätter romerska historier var att de är tendensiösa, överhuvudtaget...