Sökningen fann 9 träffar
- 5 september 2010, 19:11
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Karl XII, en katastrof för Sverige?
- Svar: 76
- Visningar: 10241
Re: Karl XII, en katastrof för Sverige?
Där inga finns? fästningarna runt om i Baltikum var på väg att förbättras men det hann inte avlutas innan kriget började. Med andra ord så var i stort sett hela områdesförsvaret fångat med byxorna nere och fick inte nåt skärp efter att våldtäktsmannen tillfälligt hade jagats bort. Med tanke på att d...
- 5 september 2010, 17:40
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Karl XII, en katastrof för Sverige?
- Svar: 76
- Visningar: 10241
Re: Karl XII, en katastrof för Sverige?
Problemet med det resonemanget är bl.a. att även den svenska armén måste delas upp (norska gränsen, på Skåne, på provinserna i Tyskland mm.) En större befolkning ger också i allmänhet större ekonomiska resurser och måhända rentav större möjligheter att till fullo utnyttja de materiella. Om ett krig...
- 5 september 2010, 17:25
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Karl XII, en katastrof för Sverige?
- Svar: 76
- Visningar: 10241
Re: Karl XII, en katastrof för Sverige?
Tror inte det är nån som säger att i person skulle man ha gjort bättre ifrån sig. Det är mer att man förväntar sig den högste militäre ledaren ska vara kompetent (vilket han var), dvs. med den kompetens som han borde ha så borde han kunna ha gjort bättre ifrån sig. Ungefär som att Brad Pitt borde ku...
- 5 september 2010, 14:20
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Varför försökte inte gamle Gustav I erövra Skåne redan då?
- Svar: 9
- Visningar: 2980
Re: Varför försökte inte gamle Gustav I erövra Skåne redan d
Aha, då förstår jag, nice 
- 5 september 2010, 14:18
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Hur rekryterades folk från städer?
- Svar: 11
- Visningar: 2888
Re: Hur rekryterades folk från städer?
Var det ett bättre karriärstillfälle att ta en sån värvning än att vara indelt soldat? De värvade soldaterna måste väl ha fyllts med allt från folk utan andra möjligheter till medelklasspersoner som ville in i armén, medan de indelta skulle vara av mer regelrätt gott skick?
- 5 september 2010, 14:14
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Karl XII, en katastrof för Sverige?
- Svar: 76
- Visningar: 10241
Re: Karl XII, en katastrof för Sverige?
Brotta ner hela Polen var nog fel term, det var det hans farfar som försökte. Det jag menade var att han också sprang runt över hela Polen och jagade nånting, farfarn slösade manskap och Kalle dussin slösade tid. Kalle dussin behövde ändå en armé i Polen för att säkra sin polare vars regim var ostab...
- 5 september 2010, 01:49
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Varför försökte inte gamle Gustav I erövra Skåne redan då?
- Svar: 9
- Visningar: 2980
Varför försökte inte gamle Gustav I erövra Skåne redan då?
Att han inte var intresserad av utrikespolitik kan inte ha vart fallet eftersom han tydligen var intresserad nog för att skicka en hel armé ner för att förstöra allt de kom åt. Varför slaktade han helt enkelt inte det motstånd som skulle ha ställts upp och grundligt invaderade Danmark-Norge när det ...
- 5 september 2010, 01:18
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Karl XII, en katastrof för Sverige?
- Svar: 76
- Visningar: 10241
Re: Karl XII, en katastrof för Sverige?
Förstår inte riktigt hur det svenska storväldet skulle ha vart någon slags katastrof för det svenska folket. Tycker det handlar mer om att Sverige inte fick tid att utnyttja de ekonomiska vinsterna och inte heller lyckades fullborda erövringarna runt kusten på andra sidan Östersjön, utan det tog sto...
- 5 september 2010, 00:53
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Hur rekryterades folk från städer?
- Svar: 11
- Visningar: 2888
Hur rekryterades folk från städer?
Vad hade de för syften i krig? Ingick de helt enkelt i deras landskapsregementen (gick i så fall Stockholms manskap till båda landskapen?) och rekryterades skeppare från dom? Eller hade de någon slags särstatus som jag misstänker?