Sökningen fann 7 träffar
- 23 maj 2009, 01:39
- Kategori: Historiska källor & litteratur
- Tråd: Vad läser du just nu?
- Svar: 2683
- Visningar: 540664
Re: Vad läser du just nu?
Sveriges Ekonomiska Historia - Lars Magnusson. Har precis börjat läsa den, och köpte in den för att få en kanske mer rättvisare bild av Sveriges historia en den annars personcentrerade historieskrivningen om krig och konungar. Den har fått bra kritik så jag förväntar mig vara mycket kunnigare när j...
- 21 maj 2009, 00:47
- Kategori: Historiska källor & litteratur
- Tråd: "Venona - spåren av ett underrättelsekrig"
- Svar: 3
- Visningar: 2967
Re: "Venona - spåren av ett underrättelsekrig"
Jag har läst den, i och med att den baseras och behandlar i största delen på chiffrerade eller delvis chiffrerade. Så kommer Wilhelm med fler frågor än svar. Boken är bra, detaljrik, full av referenser och noter men är emellan åt tråkig.
- 20 maj 2009, 23:45
- Kategori: Historiska källor & litteratur
- Tråd: Sovjetiska-Afganska kriget
- Svar: 0
- Visningar: 2410
Sovjetiska-Afganska kriget
Finns det någon bok som tar upp konflikten politiskt som såväl militärt?
- 19 maj 2009, 15:44
- Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
- Tråd: Atombomber på Tyskland
- Svar: 32
- Visningar: 6334
Re: Atombomber på Tyskland
Tabun, Enligt wiki: Large scale manufacturing of the agent resulted in problems with tabun's degradation over time, and only around 12,500 tons of material were manufactured before the plant was seized by the Soviet Army. Siffran 12 500 ton säger mig inte mycket - finns det siffror på tyska och all...
- 18 maj 2009, 21:23
- Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
- Tråd: Atombomber på Tyskland
- Svar: 32
- Visningar: 6334
Re: Atombomber på Tyskland
von Adler har ju inte direkt fel, tvärtom har han förstått skillnaden i hur man ser på kärnvapen då och senare. Däremot nämnde han inte att tyskarna förfogade över bättre gaser, sarin och tabun var det väl. Hursomhelst hade de inte förmågan att levera en lite bråkdel av denna jämfört med vad det al...
- 18 maj 2009, 18:23
- Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
- Tråd: Atombomber på Tyskland
- Svar: 32
- Visningar: 6334
Re: Atombomber på Tyskland
Det beror väl lite på när och hur i historien man är. Först och främst måste man säga att man på 40-talet såg atombomben som en stor bomb snarare än det spöke det blivit senare, när atomvapnen finns i tusental med tusentals gånger större sprängkraft än de man framställde 1945. Tyskarna använde inte...
- 26 november 2008, 20:58
- Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
- Tråd: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen
- Svar: 62
- Visningar: 22860
Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen
Bakom hemligstämeln uppger att det rör sig om 3000 handeldvapen som smugglades över till danska motståndsrörelsen, vintern 1944.