Sökningen fann 7 träffar

av Fnatte
23 maj 2009, 01:39
Kategori: Historiska källor & litteratur
Tråd: Vad läser du just nu?
Svar: 2683
Visningar: 540664

Re: Vad läser du just nu?

Sveriges Ekonomiska Historia - Lars Magnusson. Har precis börjat läsa den, och köpte in den för att få en kanske mer rättvisare bild av Sveriges historia en den annars personcentrerade historieskrivningen om krig och konungar. Den har fått bra kritik så jag förväntar mig vara mycket kunnigare när j...
av Fnatte
21 maj 2009, 00:47
Kategori: Historiska källor & litteratur
Tråd: "Venona - spåren av ett underrättelsekrig"
Svar: 3
Visningar: 2967

Re: "Venona - spåren av ett underrättelsekrig"

Jag har läst den, i och med att den baseras och behandlar i största delen på chiffrerade eller delvis chiffrerade. Så kommer Wilhelm med fler frågor än svar. Boken är bra, detaljrik, full av referenser och noter men är emellan åt tråkig.
av Fnatte
20 maj 2009, 23:45
Kategori: Historiska källor & litteratur
Tråd: Sovjetiska-Afganska kriget
Svar: 0
Visningar: 2410

Sovjetiska-Afganska kriget

Finns det någon bok som tar upp konflikten politiskt som såväl militärt?
av Fnatte
19 maj 2009, 15:44
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Atombomber på Tyskland
Svar: 32
Visningar: 6334

Re: Atombomber på Tyskland

Tabun, Enligt wiki: Large scale manufacturing of the agent resulted in problems with tabun's degradation over time, and only around 12,500 tons of material were manufactured before the plant was seized by the Soviet Army. Siffran 12 500 ton säger mig inte mycket - finns det siffror på tyska och all...
av Fnatte
18 maj 2009, 21:23
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Atombomber på Tyskland
Svar: 32
Visningar: 6334

Re: Atombomber på Tyskland

von Adler har ju inte direkt fel, tvärtom har han förstått skillnaden i hur man ser på kärnvapen då och senare. Däremot nämnde han inte att tyskarna förfogade över bättre gaser, sarin och tabun var det väl. Hursomhelst hade de inte förmågan att levera en lite bråkdel av denna jämfört med vad det al...
av Fnatte
18 maj 2009, 18:23
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Atombomber på Tyskland
Svar: 32
Visningar: 6334

Re: Atombomber på Tyskland

Det beror väl lite på när och hur i historien man är. Först och främst måste man säga att man på 40-talet såg atombomben som en stor bomb snarare än det spöke det blivit senare, när atomvapnen finns i tusental med tusentals gånger större sprängkraft än de man framställde 1945. Tyskarna använde inte...
av Fnatte
26 november 2008, 20:58
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen
Svar: 62
Visningar: 22860

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Bakom hemligstämeln uppger att det rör sig om 3000 handeldvapen som smugglades över till danska motståndsrörelsen, vintern 1944.