Sökningen fann 2 träffar
- 16 december 2005, 10:30
- Kategori: Socioekonomisk historia
- Tråd: Var befrielsen verkligen värt det?
- Svar: 15
- Visningar: 5567
Erfarenheten varierade väl ganska kraftigt mellan olika kolonier, men många av fördelarna som ofta nämns, t.ex. rättssäkerhet och en fungerande administration, var väl på många håll i huvudsak privilegier för den vita befolkningen? Vilket ju också måste vägas in i bedömningen av om det var värt det.
- 7 oktober 2005, 09:24
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Handelskompanierna i Europa
- Svar: 1
- Visningar: 2526
Handelskompanierna i Europa
Tänkte höra om det är så att någon kan tipsa om någon översikt/sammanfattning/jämförande studie av handelskompanierna i olika länder i Europa? Själv hittar jag bara studier av enskilda länders kompanier.