Andra världskriget hade ju inte varit så kul att bli indragen i.
Dessutom har Norge så mycket olja att de inte kan använda allt.
Kan ju tillägga att allt är djävulskt dyrt i Norge dessutom, men det är kanske
en aning off-topic.
Sökningen fann 12 träffar
- 21 januari 2005, 16:09
- Kategori: Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- Tråd: Unionsupplösningen dålig affär för Sverige
- Svar: 21
- Visningar: 4560
- 24 november 2004, 21:52
- Kategori: Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- Tråd: Boxarupproret
- Svar: 2
- Visningar: 3338
Boxarupproret var en folklig rörelse som vände sig mot västvärlden (eller kanske snarare västvärldens imperialism i Kina). Den stöddes av kejsarinnan och slogs slutligen ned av en multinationell expeditionsstyrka. En sökning på "boxarupproret" på Skalman ger bland annat den här tråden: Händelse und...
- 24 november 2004, 21:22
- Kategori: Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- Tråd: Boxarupproret
- Svar: 2
- Visningar: 3338
Boxarupproret
Vad var boxarupproret egentligen? Har aldrig läst om detta i skolan eller heller direkt hört om det i allmänhet. Har några vaga aningar om att det var något om uppror mot den kinesiske kejsaren. Varför kallades det boxarupproret och vad hade Storbritannien med det att göra? Hade det något med Hongko...
- 24 november 2004, 17:01
- Kategori: Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- Tråd: Otto von Bismarck
- Svar: 6
- Visningar: 3031
Bismarck gjorde allt i sin makt för att undvika krig med ryssarna. Han kokade ihop trekejsaralliansen men den var ju just med ryssland. Jag är tror du blandat ihop sakerna. Det var när Bismarcks ömtåliga diplomatiska nätverk misskötes för att inte säga förkastades av willhelm II som hotet från Ryss...
- 23 november 2004, 18:38
- Kategori: Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- Tråd: Otto von Bismarck
- Svar: 6
- Visningar: 3031
Otto von Bismarck
Jag har hört om inte han hade fått avgå och blivit mördad så hade Tyskland haft stora möjligheter att vinna första världskriget, då de förmodligen hade haft Ryssland på sin sida, pga att Bismarck var god vän med ryssarna, detta borde väl då vara nonsens då han skapade Trippenalliansen 1879 pga hotet...
- 23 november 2004, 18:25
- Kategori: Socioekonomisk historia
- Tråd: Nazism vs Kommunism
- Svar: 106
- Visningar: 15630
- 23 november 2004, 17:57
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Slaget vid Narva
- Svar: 40
- Visningar: 8541
I Voltaires bok om Karl XII står det att det var ca 8000 svenskar mot ca 80000 ryssar. Svenskarna vann pga att många av ryssarna flydde då de tyckte att det var en mycket större armé som kom marscherandes samt att de flesta ryssar var "vildar" som han så fint beskriver det. Få av de hade musköter ut...
- 23 november 2004, 16:55
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Preussen
- Svar: 10
- Visningar: 2930
Ja, jag är medveten om att det låg utanför det tysk-romerska rikets gräns :) Men varför valde de då att kalla kungariket för Preussen när centrat låg i Brandenburg? Varför inte bara låta låta de gamla preussiska provinserna ansluta sig till Brandenburg? Ang. det om habsburg så låter det mer vettigt ...
- 23 november 2004, 16:15
- Kategori: Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- Tråd: Moskva
- Svar: 5
- Visningar: 2789
- 23 november 2004, 15:48
- Kategori: Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- Tråd: Moskva
- Svar: 5
- Visningar: 2789
Det var väl Peter den store som bytte; jag ville påtvinga en snabbare befästande av den nya storstaden från en träskstad i utkanten till rikets nya centrum. Påtvinga släppandet av gamla konservativa traditioner till nya inflytanden från det moderna väst. Att nyheterna utifrån skulle ha kortare väg ...
- 23 november 2004, 14:31
- Kategori: Tidig modern tid (1523 till 1789)
- Tråd: Preussen
- Svar: 10
- Visningar: 2930
Preussen
Jag undrar lite om hur Preussens "enande" gick till.
Var det så att grevskapet Preussen anslöt sig till Brandenburg, 1702(?), och då bildade kungadömet Preussen?
Och varför gjorde de isf det? Var de möjligtvis rädda för polackerna?
Var det så att grevskapet Preussen anslöt sig till Brandenburg, 1702(?), och då bildade kungadömet Preussen?
Och varför gjorde de isf det? Var de möjligtvis rädda för polackerna?
- 23 november 2004, 14:27
- Kategori: Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- Tråd: Moskva
- Svar: 5
- Visningar: 2789
Moskva
Jag är ny här i forumet o har börjat hitta rätt nu kan man säga :p
Har bara en fråga, när hur och varför bytte Ryssland huvudstad till Moskva från St. Petersburg?
Har bara en fråga, när hur och varför bytte Ryssland huvudstad till Moskva från St. Petersburg?