Sökningen fann 12 träffar

av Clarre
16 november 2003, 21:11
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Finska vinterkriget
Svar: 13
Visningar: 3415

Clarre, innan du frågar: Tänk efter om du inte klarar av att leta upp svaren på vissa frågor själv... Som Andreas påpekade är det inte så roligt att göra andras läxor... :wink: Svaret på din senaste fråga ("Varför krigade de?") får du också om du går in på den sidan Andreas så vänligt länkade till....
av Clarre
16 november 2003, 10:47
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Finska vinterkriget
Svar: 13
Visningar: 3415

Re: Finska vinterkriget

Hur lång tid tog det för sovjet att besegra finland? Hur många dog Finland/Sovjet? Varför? Deltog några svenskar? I vår serie av "ge allt till mig just nu för jag orkar inte leta själv..." 1) Finland blev inte besegrad. Finland ingick ett fredsfördrag med Sovjet. Kriget räckte 105 dagar. 2) Enligt ...
av Clarre
15 november 2003, 16:42
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Finska vinterkriget
Svar: 13
Visningar: 3415

Finska vinterkriget

Hur lång tid tog det för sovjet att besegra finland?
Hur många dog Finland/Sovjet?
Varför?
Deltog några svenskar?
av Clarre
15 november 2003, 00:32
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Dagen D
Svar: 12
Visningar: 3167

Panzershreck skrev:jag skulle kalla D dagen "garantin" snarare än vändpunkten
Det är sant
av Clarre
14 november 2003, 22:31
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Dagen D
Svar: 12
Visningar: 3167

Re: Dagen D

Jag tycker att Dagen D har överskattats i olika historiska anseenden, egentligen avgjordes bara hur mycket av europa som skulle bli kommunistiskt. Dessutom var Stalingrad en stor vändpunkt inte Dagen D. Som dom säger i medal of honor. Que? Du menar hur mycket som skulle falla under stalin? Ursäkta ...
av Clarre
14 november 2003, 22:12
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Största slaget?
Svar: 16
Visningar: 3296

Panzerfaust skrev:
Clarre skrev:
Joachim skrev:Slaget vid stalingrad var väl inte så litet med tanke på alla instormande sovjetnissar
Vadå sovjetnissar!
Sovjetnissar=nissar som kommer från det forna Sovjetunionen?
Ok jag förstod det
av Clarre
14 november 2003, 22:10
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Dagen D
Svar: 12
Visningar: 3167

Dagen D

Jag tycker att Dagen D har överskattats i olika historiska anseenden, egentligen avgjordes bara hur mycket av europa som skulle bli kommunistiskt. Dessutom var Stalingrad en stor vändpunkt inte Dagen D. Som dom säger i medal of honor.
av Clarre
14 november 2003, 22:04
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Största slaget?
Svar: 16
Visningar: 3296

Joachim skrev:Slaget vid stalingrad var väl inte så litet med tanke på alla instormande sovjetnissar
Vadå sovjetnissar!
av Clarre
13 november 2003, 16:56
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Manchuriet
Svar: 28
Visningar: 3884

Manchuriet

nja man kan väl säga att Manchuriet var väldigt roligt för sovjeter.
av Clarre
13 november 2003, 16:47
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Stalingrad, vändpunkten......eller?
Svar: 62
Visningar: 8011

stalingrad

jag tycker att stalingrad var vändpunkten. faktum är att Kharkov var det sistastora slaget tom tyskland och ss vann. Sen började sovjets framryckningar från östfronten.
av Clarre
13 november 2003, 16:40
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: stalingrad
Svar: 16
Visningar: 3258

tack

tack för alla svar
av Clarre
9 november 2003, 16:14
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: stalingrad
Svar: 16
Visningar: 3258

stalingrad

Tyskarna var nära moskva när dom försökte inta stalingrad.
Varför struntade dom i moskva och anföll stalingrad istället