Sökningen fann 28 träffar

av Mörner
21 december 2004, 06:59
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Skulle Sverige haft mer chans än Finland mot Sovjet?
Svar: 81
Visningar: 17894

Diskussionen angående den finska sisun jämförd med den svenska stridsviljan är oerhört intressant, slutligen är det dock en fråga om nationalidentitet, nationalism eller fosterlandskärlek. Som tur är blev aldrig den svenska stridsviljan testad i strid men jag måste inflika, när jag nu under det sena...
av Mörner
23 september 2004, 22:44
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Krigsföklaringar
Svar: 24
Visningar: 5053

När vi ändå är inne på ämnet om krigs- och fredsförklaringar: Är det ingen som sitter på bilder/kopier/scannat material av de officiella krigs- och fredsförklaringarna?
av Mörner
4 augusti 2004, 20:49
Kategori: Släktforskning
Tråd: Adelstitlar
Svar: 62
Visningar: 47446

Såhär dags känns det ganska nödvändigt att nämna att farbror Magnus Stenbock är en riktigt sjyst person :)
av Mörner
13 april 2004, 15:35
Kategori: Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
Tråd: Husarer
Svar: 19
Visningar: 5326

Har precis läst färdigt SMB's bok "Sista Striden" och rekomenderar den skarpt till alla som är intresserade av husarer under Napoleonkrigen... Underbara person- och stridsskildringar.
av Mörner
23 mars 2004, 23:35
Kategori: Kalla Kriget (1946 till 1991)
Tråd: Årets händelse 2003????
Svar: 38
Visningar: 7596

Av personliga skäl: Leni Riefensthals död... Bortsett vad filmerna handlade om, var de sanna revolutionerande konststycken...
av Mörner
30 oktober 2003, 13:13
Kategori: Historia i litteratur och media
Tråd: Hearts Of Iron
Svar: 186
Visningar: 24229

För att komma in på frågan kring arméernas utseende igen,,, själv föredrar jag stora arméer, de är inte lika benägna att retireara p.ga den höga organisationen( typ 12-14 div.) eftersom starka trupper kan kompensera för de svagare. Samtidigt tror jag oerhört starkt på rörlig offensiv krigföring, där...
av Mörner
30 oktober 2003, 12:57
Kategori: Historia i litteratur och media
Tråd: DoD suger
Svar: 24
Visningar: 4097

DoD är ett oerhört bra lir... Rekomenderar Valhalls servrar, och om ni nånsin ser ApA springa runt så vet ni att ni snart har en skalman i fogarna. 8)
av Mörner
10 oktober 2003, 15:32
Kategori: Historia i litteratur och media
Tråd: MATCH!!
Svar: 37
Visningar: 7037

Jag är på! Men passa er, ApA har hårdtränat på Valhall's server... Säg bara när...
av Mörner
1 oktober 2003, 19:54
Kategori: Historia - övrigt & allmänt
Tråd: Johnny Cash död
Svar: 3
Visningar: 3536

"He will sleep in the field of diamonds"
-Johnny Cash
av Mörner
16 september 2003, 21:13
Kategori: Historia i litteratur och media
Tråd: Flygsimulatorer
Svar: 14
Visningar: 3628

Microsoft Flight Simlulator serien, senaste hette nåt som Historical flights...?
av Mörner
7 september 2003, 01:37
Kategori: Militär teknikhistoria
Tråd: Gas under första världskriget!
Svar: 15
Visningar: 4325

Läs bara Wendells artikel, så får ni svar på de flesta av frågor.
av Mörner
7 september 2003, 00:37
Kategori: Kalla Kriget (1946 till 1991)
Tråd: U-137
Svar: 5
Visningar: 3378

U-137

ETT lömskt grund blev ubåtens öde. Men varför befann den sig så nära just Torumskär? Två grodmän lämnade ubåten före grundstötningen. Men bara en kom tillbaka-levande. Tre officierare och en politisk kommisarie fick några nevösa dygn ombord. Särskilt en av dem. "U-137 Har strandat"- en dramatisk sv...
av Mörner
7 september 2003, 00:24
Kategori: Första världskriget och mellankrigstiden (1914 till 1932)
Tråd: Strider i Afrika under första världskriget?
Svar: 26
Visningar: 7116

Väldigt intressant det Ereyk skriver om.... Men jag måste tyvärr ställa frågan: vilka är dina källor?! Jag har själv aldrig sett dessa fakta, men finner dem samtidigt inte orealistiska... Jag tror personligen inte på fakta som är "vedertagen".

Tack på förhand
/Carl Mörner
av Mörner
6 september 2003, 19:54
Kategori: Socioekonomisk historia
Tråd: Nationalism
Svar: 34
Visningar: 8647

Bör även noteras att "Amerikanarna" stred gemensamt i ett krig mot övermakten för att få frihet. Nämn något annat som band folk lika väl under den nationalromantiska perioden, så håller jag tyst.

Ser personligen fram emot att en gång kanske kalla mig för europé , inte svensk.
av Mörner
2 september 2003, 22:14
Kategori: Historiska källor & litteratur
Tråd: Heraldik
Svar: 27
Visningar: 5277

*Bockar och Bugar* :D