Varför vägrade Karl XII sluta fred ?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
matthias
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 september 2003, 14:05
Ort: Stockholm

Varför vägrade Karl XII sluta fred ?

Inlägg av matthias » 17 september 2003, 14:08

Varför vägrade Karl XII sluta fred under stora nordiska kriget i början av 1700 talet??

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 17 september 2003, 14:43

För att han ville krossa sina fiender så att han vissta att dom itne kune attackera honom igen.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 17 september 2003, 19:00

Vid vilket tillfälle skulle han ha vägrat att sluta fred?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 17 september 2003, 19:10

Tsar Peter erbjöd Karl fred lite hela tiden i takt med att Karls framgång ökade. Tex. så erbjöd han 1708 och en fred där ett mycket litet område runt st:petersburg (och staden såklart) skulle bli ryskt men inte mer. Men Karl ville som sagt att hans fiender skulle vara tillintetgjorda så att han kunde få en säker fred. Annars - var han rädd för- skulle ryssarna starta krig igen efter att ha byggt upp sin armé.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 17 september 2003, 19:21

SuperPalle skrev:Tsar Peter erbjöd Karl fred lite hela tiden i takt med att Karls framgång ökade. Tex. så erbjöd han 1708 och en fred där ett mycket litet område runt st:petersburg (och staden såklart) skulle bli ryskt men inte mer. Men Karl ville som sagt att hans fiender skulle vara tillintetgjorda så att han kunde få en säker fred. Annars - var han rädd för- skulle ryssarna starta krig igen efter att ha byggt upp sin armé.

Eder
- Palle
Ok, finns det några böcker eller trovärdiga hemsidor där man kan läsa mer om detta?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 17 september 2003, 19:37

Att Karl XII skulle ha vägrat att sluta fred när han låg på "plus" eller när kriget var hopplöst förlorat är en gammal seglivad myt.

Det krävs två för att sluta fred. När Sverige var framgångsrik ville Ryssland inte ens sluta en fred med oförändrade gränser. Under Karl XII:s sista år pågick parallella fredsförhandlingar med Ryssland och Hannover där dessa stater bjöd över varandra i hopp om att sluta fred först. Eftersom Sveriges krigsmakt blev starkare under den här perioden ville Karl XII förbättra förhandlingsläget genom att erövra Norge. Det norska fälttåget avbröts som bekant med kungens död. Men då fanns det ett färdigt fredsförslag från Ryssland som var mer generöst än det som Sverige tvingades underteckna 1721. Den nya regimen i Sverige struntade i detta fredsförslag utan trodde att de kunde få en ännu bättre fred om de fortsatte kriget några år till. Den här nya strategin blev en flopp och Sverige tvingades sluta den mycket dyra freden i Nystad 1721.

Kommentaren "När Karl XII stupade 1718 kunde det krigströtta Sverige äntligen sluta fred" är förmodligen en av svensk historias största myter. Den nya regimen kunde som sagt ha avslutat kriget några månader efter kungens död men valde trots det att fortsätta i ytterligare tre år, och den moderna forskningen antyder att Stora nordiska kriget kunde ha slutat tidigare ifall Karl XII inte hade stupat vid Halden 1718.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 17 september 2003, 20:05

Den armé som Karl hade till sitt förfogande under norska fälttåget var en utav dom mest välutrustade som sverige någonsin satt upp och var till antalet 60 000 man. Att sverige var utblottat har jag hört skulle vara en efterkonstruktion av frihetstidens riksdagmän för att smutskasta enväldet.

Örjan, vet du var det fredsförslaget som förhandlades fram 1718 på åland (var det väl?) gick ut på?

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 17 september 2003, 20:22

Nja, det var inte den mest välutrustade Sverige har satt upp. Den var inte ens den största som Karl XII hade satt upp. När krige bröt skedde en stor mobilisering och några år in i kriget räknade den svenska armén 115 000 man. Den här nivån behölls sedan tills katastrofen vid Poltava och Perevolotjna. Sedan sjönk arméns styrka allt eftersom starka garnisioner i Baltikum och Tyskland tvingades kapitulera. När bottennivån var nådd 1716 återstod inte mer än ca 40 000 man av den svenska armén. Därefter skedde en stark åtehämtning tack vare skicklig diplomati som i praktiken innebar ett uppehåll i kriget samt en betydligt mer kreativ ekonomisk politik som möjliggjorde ett effektivt utnyttjande av landets resurser.

Det fredsförslag som hade förhandlat fram 1718 gick ut på att Ryssland skulle få det som de sedan fick 1721. Som ersättning för detta skulle Ryssland stödja Karl XII:s ambition att erövra Norge. Skulle en erövring av Norge inte vara möjligt skulle Sverige få behålla en del av Baltikum samt få Mecklenburg som kompensation istället. Dessutom skulle Ryssland stödja Stanislaus Leczynskis anspråk på Polen. För att få fred med Sverige var Ryssland alltså beredd på att svika sina bundsförvanter.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 17 september 2003, 20:32

Fälttåget var förberätt med matleveranser till armén så att den inte skulle behöva leva på plundring i norge. Hästarna hade extra sadelväskor att ha mat för några dagar i (vilket dom visserligen mycket väl kunde haft innan) och uniformerna var nya och en massa annat som jag inte kommer på. Så mest välutrustad var den nog. Att den hade mest utrustning kanske inte stämmer. Störst var den inte heller, självklart inte! Men om man ser till att den armé som gick in i ryssland var ruint 40 000 så var denna styrka stor om man ser till ytan som den slogs på (Norge, Sverige).

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 17 september 2003, 20:48

60 000 man var den totala styrkan på Sveriges krigsmakt. Det var inte bara storleken på den armé som invaderade Norge, utan i den siffran ingick truppkoncentrationer i Skåne och Stockholmsområdet. För bygga upp armén hade man också snålat på utrustningen. Flera regementen bar billiga grå uniformer istället för den klassiska blå rocken.

I Ryssland förde Karl XII befälet över ca 40 000 man men den sammanlagda svenska krigsmakten bestod av över 100 000 man.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 17 september 2003, 21:19

Den största anledningen till att Karl XII inte slöt fred var för att han till varje pris ville bevara det territorium han ärvde av sin far.
Det var ju trots allt de allierade som startade kriget och Karl XII ville bara försvara det.
Senast redigerad av 1 Armfeldt, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 17 september 2003, 21:19

Örjan: Jag vill komma med fina exempel. Om jag ska göra det så måste jag kolla upp lite grejjor. Saken är dock den att jag inte har sagt att 60 000 man var den styrka som invaderade Norge, det var hela sveries. Jag har heller inte sagt att Karls armé i allmänhet bara var 40 000 man. Det var bara den polska armén. Jag gjorde dock en jämförelse.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 17 september 2003, 21:22

SuperPalle skrev:Örjan: Jag vill komma med fina exempel. Om jag ska göra det så måste jag kolla upp lite grejjor. Saken är dock den att jag inte har sagt att 60 000 man var den styrka som invaderade Norge, det var hela sveries. Jag har heller inte sagt att Karls armé i allmänhet bara var 40 000 man. Det var bara den polska armén. Jag gjorde dock en jämförelse.

Eder
- Palle
Jag har för mig att Sverige hade några tusen man stationerade i Stockholm samt runt 10 000 man i södra Sverige berett att ingripa vid ett eventuellt anfall från Danmark.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 17 september 2003, 21:25

PanzerClaw skrev:Den största anledningen till att Karl XII inte slöt fred var för att han till varje pris ville bevara det territorium han ärvde av sin far.
Det var ju trots allt de allierade som startade kriget och Karl XII ville bara försvara det.
Att Karl XII skulle vara så besatt över att inte förlora en kvadratmeter av det han ärvt av sin far är bara en del av den omfattande mytbildningen om Karl XII.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 17 september 2003, 21:27

Örjan skrev:
PanzerClaw skrev:Den största anledningen till att Karl XII inte slöt fred var för att han till varje pris ville bevara det territorium han ärvde av sin far.
Det var ju trots allt de allierade som startade kriget och Karl XII ville bara försvara det.
Att Karl XII skulle vara så besatt över att inte förlora en kvadratmeter av det han ärvt av sin far är bara en del av den omfattande mytbildningen om Karl XII.
Kvadratmeter vet jag inte, men hela provinser kom ju inte på fråga.
Ett av de största skälen till att han anföll Polen var för att han såg August som en förrädare. Det var snarare "bråk" mellan Karl och August II än att Karl bara ville försvara sitt territorium.
Där har vi ett exempel på att det inte alltid var försvar det handlade om.

Skriv svar