De var ursprungligen ungrare och deras uniform är eg. en version av den ungerska folkdräkten om jag inte minns fel. Sen så utvecklades de till en massa.Anckarström skrev: Hussarer?
/Vlad
De var ursprungligen ungrare och deras uniform är eg. en version av den ungerska folkdräkten om jag inte minns fel. Sen så utvecklades de till en massa.Anckarström skrev: Hussarer?
Men om jag inte minns fel så är väl hussarernas uniform egentligen en ungersk folkdräktstyp?Djinghis Khan skrev:Angående hussar så verkar ordet stamma från det serbokratiska husar som betyder "stråtrövare". Ungrarna tog över ordet och där blev det huszár sammankopplat med húsz - "tjugo" - vilket syftar på antalet gårdar som var förpliktigade att bekosta en ryttare (Källa: NE)
Sedan skulle ju hussarer framför allt användas av polackerna - de berömda "bevingade hussarerna" var aristokrater och rika män som utgjorde Polens beridna elit efter riddarna på 1500-1600-talet. sedan kom Hussarerna att bilda mer regementsenliga förband.
Ja, sedan på 1800-talet då det blev mode att sätta upp hussarförband skulle man sy uniformer inspirerade av den ungerska dräkten med anor från magyárernas dagar. Den speciella manteln - dolman - anses vara ett arv ända från skyterna och sarmaterna.Vlad Fodorsky skrev: Men om jag inte minns fel så är väl hussarernas uniform egentligen en ungersk folkdräktstyp?
/Vlad